Page 144 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 144

Kimya

        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen sınıfı dört gruba ayırır (Gruplar A-B-C-D olarak isimlendirilir.). Sınıf or-
                               tamı grupların uygun çalışması için küme düzenine getirilir (FÖOD1). Her bir gruba
                               suda az çözünen birer tuzun suda çözünme denkleminin bulunduğu aşağıda örnek-
                               leri görülen kartları verir (İF3).



                                      Gümüş Klorür : AgCl                 Kurşun(II) İyodür : PbI 2

                                 AgCI k() Agsuda(  )  CIsuda(  )     PbIk()  Pb ( suda)  2 Isuda(  )



                                                                                 2
                                                                         2

                                                     Alüminyum Sülfat : Al (SO )
                                                                        2   4 3
                                                                3
                                                       )
                                                                            2
                                                AI SO(  4 3  k () 2 AI ( suda)  3 SO ( suda)
                                                  2
                                                                            4
                               Öğrencilerden bu kartlardaki tuzların suda çözünme denklemlerini inceleyerek çö-
                               zünme olaylarını alt mikro seviyede modellemeleri istenir (ÜF1). Sonra kartlara bu
                               denklemlere ait denge sabiti Kçç eşitliği yazılarak tuzların çözünürlükleri ile ilişki-
                               lendirmeleri istenir (SF3).

                               Gruplar modellemelerini bitirdiklerinde öğretmen, farklı tuzlara ait çözünme denk-
                               lemleri ile ilgili bilimsel modelleri, denge ifadelerini, çözünürlüğü ve çözünürlük ile
                               ilişkisini düz anlatım, animasyon veya süreç aşamalı görsellerle modelleyerek an-
                               latır (İF4). Grupların kendi modellerini bu modellerle karşılaştırıp düzeltmelerine
                               imkân tanır. Daha sonra öğretmen iki gruba kendi tuzlarıyla ilgili belirli bir sıcak-
                               lıktaki çözünürlük çarpımı sabitleri Kçç değerlerini verip çözünürlüğünü ister. Di-
                               ğer iki gruba da kendi tuzlarının belirli bir sıcaklıktaki çözünürlük değerlerini verip,
                               çözünürlük çarpımı sabitini Kçç istediği soru kartlarını vererek grup olarak soruları
                               gerekçelendirerek aşamalı bir şekilde cevaplandırmalarını ister (ÜF2). Sonra grup-
                               lardan birer sözcü seçilir ve tahtada kendi sorularının ayrıntılı bir şekilde çözümünü
                               yapar. Hatalar diğer öğrencilerle beraber ve gerekirse öğretmen rehberliğinde dü-
                               zeltilir. Daha sonra oluşturulan gruplar A1-A2, B1-B2, C1-C2, D1-D2 şeklinde yan
                               gruplara ayrılır (FÖOD2).
                               Öğretmen ayrılan gruplardan A1, B1, C1 ve D1’e “Sıcaklığın bir tuzun çözünürlü-
                               ğüne etkisini”; A2, B2, C2 ve D2 gruplarına ise “Ortak iyonun bir tuzun çözünürlü-
                               ğüne etkisini” araştırıp grup içinde tüm öğrencilerle paylaşacaklarını söyler (ÜF3).
                               Öğretmen, ilgili yan gruba ne yapmaları gerektiğini anlatarak gerekli materyalleri
                               verir. Konu ile ilgili araştırma yapmalarını ister (SF4). Önce yan gruplar kendi içinde
                               bilgileri derleyip her bir üyenin kendi araştırmasını yapıp gerekli notları çıkarması-
                               nı ve gruptaki tüm öğrencilere bilgilerin öğretilmesini ister (SF5). Daha sonra yan
                               gruplardan(A1, B1, C1 ve D1) birer sözcü belirleyerek uzman grup oluşturulması
                               istenir. Bu uzman grup kendi içinde sıcaklığın bir tuzun çözünürlüğüne ve denge sa-
                               bitine etkisini tartışıp, konunun iyice öğrenilmesini sağlar. Sonra öğrenciler önce-
                               likle yan gruplarındaki öğrencilerle bir araya gelir ve konuyu tekrar birkaç dakika
                               tartışırlar  (SF6).  Sonra  kendi  ana  gruplarındaki(A-B-C-D)  diğer  öğrencilerle  bir
                               araya gelerek konunun öğrenciler tarafından anlaşılmasını sağlayarak raporlaştır-
                               ma yapmaları istenir (ÜF4).


    144
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149