Page 191 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 191

Kimya

                                        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Fonksiyonel Gruplar
         Konu                  Fonksiyonel Grupların Sınıflandırılması ve Adlandırılması
                               Organik  bileşikleri  (alkol,  eter,  aldehit,  keton,  karboksilik  asit,  ester)  fonksiyo-
                               nel grubuna göre sınıflandırmak için ölçütler (-OH, -OR, -COR, -COOH, -COOR)
                               belirler.

                               Belirlediği ölçütlere göre organik bileşikleri fonksiyonel grubuna göre ayrıştırır.
                               Ayrıştırdığı organik bileşikleri gruplandırır.
         Öğrenme Hedefleri     Fonksiyonel gruba sahip organik bileşiklerin (alkol, eter, aldehit, keton, karboksilik
                               asit, ester vb.) fonksiyonel grubunu, ana zincirini ve yan gruplarını belirler.
                               Fonksiyonel gruba sahip organik bileşiklerin fonksiyonel grubu ile bileşiğin sistema-
                               tik adı arasında ilişki kurar.
                               Fonksiyonel  gruba  sahip  organik  bileşiklerin  sistematik  adlandırılma  kurallarına
                               ilişkin genelleme yapar.
         Materyaller           Etkileşimli tahta, kanıt kartları, çalışma kâğıdı
         Süre                  2 ders saati

                               Bu etkinlikte; tartışma, araştırma ve bağımsız çalışma, yapılandırılmış grid, doğru-
                               dan anlatım yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.

                               Tartışma:  Öğrencilerden  kanıt  kartlarında  verilen  organik  bileşikleri  fonksiyo-
                               nel  gruplarına  göre  sınıflandırabilmeleri  için  ölçütler  (-OH,  -OR,  -COR,  -COOH,
                               -COOR) belirlemeleri istenir. Bu ölçütleri arkadaşları ile tartışırlar.
                               Araştırma ve Bağımsız Çalışma: Öğrenciler inceledikleri organik bileşikleri, yapı-
                               sındaki fonksiyonel grubuna göre ayrıştırır ve organik bileşikleri alkol, eter, aldehit,
         Etkinlik Açıklaması   keton, karboksilik asit ve ester olarak gruplandırmaları sağlanır. Daha sonra öğ-
                               retmen öğrencilere konuyu araştırmaları için çeşitli materyaller verir. Öğrencilerin
                               araştırmalarını yapmaları için bireysel çalışma alanları oluşturur.
                               Yapılandırılmış Grid: Yapılandırılmış grid ile öğrencilerden farklı organik bileşikleri
                               fonksiyonel gruplarına göre sınıflandırmaları istenir.
                               Doğrudan Anlatım: Öğretmen aynı karbon atomunda birden fazla (-OH) grubu-
                               nun bağlı olduğu moleküller ile (-OH) grubunun bağlı olduğu karbon atomunda pi
                               bağı bulunan kimyasal türlerin alkol olmadığı bilgisini verir.

                               Öğretmen; öğrencilere günlük hayatta kullandıkları dezenfektanlar, aseton, sirke
                               gibi maddelerin görsellerini etkileşimli tahtadan göstererek derse giriş yapar (SF1).
                               Daha sonra kullanım alanları, fiziksel özellikleri (koku gibi), kimyasal özellikleri (ya-
                               nıcılık gibi), benzerlik ve farklılıkları nelerdir?” sorusunu sorar ve beyin fırtınası yap-
         Uygulama Süreci       malarını sağlar (SF2). Sonra öğrencilere, fonksiyonel gruba sahip çeşitli organik
                               bileşiklerin (alkol, eter, aldehit, keton, karboksilik asit ve ester) molekül ve yarı açık
                               formüllerinin olduğu kanıt kartları verilir (İF1). Öğrencilerden kanıt kartlarında ve-
                               rilen organik bileşikleri fonksiyonel gruplarına göre sınıflandırabilmeleri için ölçüt-
                               ler (-OH, -OR, -COR, -COOH, -COOR) belirlemeleri istenir.






                                                                                                         191
   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196