Page 191 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 191
Kimya
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Fonksiyonel Gruplar
Konu Fonksiyonel Grupların Sınıflandırılması ve Adlandırılması
Organik bileşikleri (alkol, eter, aldehit, keton, karboksilik asit, ester) fonksiyo-
nel grubuna göre sınıflandırmak için ölçütler (-OH, -OR, -COR, -COOH, -COOR)
belirler.
Belirlediği ölçütlere göre organik bileşikleri fonksiyonel grubuna göre ayrıştırır.
Ayrıştırdığı organik bileşikleri gruplandırır.
Öğrenme Hedefleri Fonksiyonel gruba sahip organik bileşiklerin (alkol, eter, aldehit, keton, karboksilik
asit, ester vb.) fonksiyonel grubunu, ana zincirini ve yan gruplarını belirler.
Fonksiyonel gruba sahip organik bileşiklerin fonksiyonel grubu ile bileşiğin sistema-
tik adı arasında ilişki kurar.
Fonksiyonel gruba sahip organik bileşiklerin sistematik adlandırılma kurallarına
ilişkin genelleme yapar.
Materyaller Etkileşimli tahta, kanıt kartları, çalışma kâğıdı
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; tartışma, araştırma ve bağımsız çalışma, yapılandırılmış grid, doğru-
dan anlatım yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
Tartışma: Öğrencilerden kanıt kartlarında verilen organik bileşikleri fonksiyo-
nel gruplarına göre sınıflandırabilmeleri için ölçütler (-OH, -OR, -COR, -COOH,
-COOR) belirlemeleri istenir. Bu ölçütleri arkadaşları ile tartışırlar.
Araştırma ve Bağımsız Çalışma: Öğrenciler inceledikleri organik bileşikleri, yapı-
sındaki fonksiyonel grubuna göre ayrıştırır ve organik bileşikleri alkol, eter, aldehit,
Etkinlik Açıklaması keton, karboksilik asit ve ester olarak gruplandırmaları sağlanır. Daha sonra öğ-
retmen öğrencilere konuyu araştırmaları için çeşitli materyaller verir. Öğrencilerin
araştırmalarını yapmaları için bireysel çalışma alanları oluşturur.
Yapılandırılmış Grid: Yapılandırılmış grid ile öğrencilerden farklı organik bileşikleri
fonksiyonel gruplarına göre sınıflandırmaları istenir.
Doğrudan Anlatım: Öğretmen aynı karbon atomunda birden fazla (-OH) grubu-
nun bağlı olduğu moleküller ile (-OH) grubunun bağlı olduğu karbon atomunda pi
bağı bulunan kimyasal türlerin alkol olmadığı bilgisini verir.
Öğretmen; öğrencilere günlük hayatta kullandıkları dezenfektanlar, aseton, sirke
gibi maddelerin görsellerini etkileşimli tahtadan göstererek derse giriş yapar (SF1).
Daha sonra kullanım alanları, fiziksel özellikleri (koku gibi), kimyasal özellikleri (ya-
nıcılık gibi), benzerlik ve farklılıkları nelerdir?” sorusunu sorar ve beyin fırtınası yap-
Uygulama Süreci malarını sağlar (SF2). Sonra öğrencilere, fonksiyonel gruba sahip çeşitli organik
bileşiklerin (alkol, eter, aldehit, keton, karboksilik asit ve ester) molekül ve yarı açık
formüllerinin olduğu kanıt kartları verilir (İF1). Öğrencilerden kanıt kartlarında ve-
rilen organik bileşikleri fonksiyonel gruplarına göre sınıflandırabilmeleri için ölçüt-
ler (-OH, -OR, -COR, -COOH, -COOR) belirlemeleri istenir.
191