Page 192 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 192

Kimya

        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Bu ölçütleri arkadaşları ile tartışarak inceledikleri organik bileşikleri, yapısındaki
                               fonksiyonel grubuna göre ayrıştırmaları ve organik bileşikleri alkol, eter, aldehit,
                               keton, karboksilik asit ve ester olarak gruplandırmaları sağlanır (SF3).

                               Öğretmen  öğrencilerin  araştırmalarını  yapmaları  için  bireysel  çalışma  alanları
                               oluşturur (FÖOD1). Daha sonra öğrencilere konuyu araştırmaları için ders kita-
                               bı, kaynak kitap, dergiler, EBA ve OGM Materyal gibi eğitsel kaynaklara ulaşabil-
                               meleri için bilgisayardan materyaller sunar (İF2). Öğrencilere yeterli süre vererek
                               öğrencilerden konuyla ilgili araştırma yapmalarını ister. Öğrenciler araştırma so-
                               nucunda elde ettikleri bilgilerle, oluşturduğu grupları karşılaştırarak gerekli düzelt-
                               meleri yaparlar (ÜF1).

                               Öğrencilere her bir organik bileşik türü için ayrı ayrı hazırlanan alkol, eter, aldehit,
                               keton, karboksilik asit ve ester bileşiklerinin yapı formülleri, IUPAC sistemine göre
                               adları, adlandırmada kullanılabilecek Latince ön ve son eklerin bulunduğu etkinlik
                               kâğıtları verilir. Öğrencilerin etkinlik kâğıdındaki her bir organik bileşiği incelemesi
                               sağlanır. Daha sonra öğrencilerden bileşiklerdeki fonksiyonel grubu, en uzun kar-
                               bon zincirini ve varsa yan gruplarını belirlemesi istenerek, bileşiğin sistematik adı
                               arasında ilişki kurması sağlanır (ÜF2). Öğretmen aynı karbon atomunda birden
                               fazla  (-OH)  grubunun  bağlı  olduğu  moleküller  ile  (-OH)  grubunun  bağlı  olduğu
                               karbon atomunda pi bağı bulunan kimyasal türlerin alkol olmadığı bilgisini verir
                               (SF4).

                               Daha sonra 2 bölümden oluşan etkinlik kâğıdı verilir (İF3).
                               1. Bölüm:
                               Hidroksi grubu sayısı farklı alkollerin molekül ve yarı açık formüllerinin olduğu bir
                               tablo verilir. Öğrencilere bu bileşikler arasında fark olup olmadığı ve bunları hangi
                               ölçütü kullanarak ayırt edebilecekleri sorulur. Öğrencilerden, karışık olarak verilen
                               alkol  moleküllerini  hidroksi  grubu  sayısına  göre  gruplandırması  istenir.  Öğrenci-
                               ler alkollerin adlarını, içerdiği hidroksi grubu sayısına göre monoalkol ve polialkol
                               (diol, triol) olarak belirler (ÜF3).
                               2. Bölüm:
                               Alfa karbonundaki alkil grubu sayısı farklı alkollerin molekül ve açık formüllerinin
                               olduğu tablo verilir.
                               Öğrencilerden  karışık  olarak  verilen  alkol  moleküllerini  inceleyerek  alkolleri  alfa
                               karbonuna bağlı alkil grubu sayısına göre ayrıştırmaları istenir (ÜF4).
                               Öğrenciler ayrıştırdıkları alkolleri alfa karbonuna bir tane alkil grubu bağlı (birincil
                               karbon atomu), iki tane alkil grubu bağlı (ikincil karbon atomu) ve üç tane alkil gru-
                               bu bağlı (üçüncül karbon atomu) şeklinde gruplandırır. Alkolleri alfa karbonundaki
                               alkil sayısına göre birincil (primer), ikincil (sekonder) ve üçüncül (tersiyer) alkol ola-
                               rak adlandırır (ÜF5).

                               Öğrencilere çeşitli ester moleküllerinin yarı açık formüllerinin, sistematik adlarının,
                               özel adlarının ve ilgili esteri oluşturan karboksilik asit ve alkolün sistematik adının
                               bulunduğu etkinlik kâğıdı verilir (SF5). Öğrencilerden, ester molekülündeki oksi-
                               jen atomuna bağlı olan alkil grubunu (-OR) ve (RCO-) grubundaki karbon sayısına
                               karşılık gelen karboksilik asidi belirlemeleri daha sonra belirledikleri kısımlar ile bi-
                               leşiğin sistematik adı arasında ilişki kurmaları istenir.



    192
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197