Page 192 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 192
Kimya
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Bu ölçütleri arkadaşları ile tartışarak inceledikleri organik bileşikleri, yapısındaki
fonksiyonel grubuna göre ayrıştırmaları ve organik bileşikleri alkol, eter, aldehit,
keton, karboksilik asit ve ester olarak gruplandırmaları sağlanır (SF3).
Öğretmen öğrencilerin araştırmalarını yapmaları için bireysel çalışma alanları
oluşturur (FÖOD1). Daha sonra öğrencilere konuyu araştırmaları için ders kita-
bı, kaynak kitap, dergiler, EBA ve OGM Materyal gibi eğitsel kaynaklara ulaşabil-
meleri için bilgisayardan materyaller sunar (İF2). Öğrencilere yeterli süre vererek
öğrencilerden konuyla ilgili araştırma yapmalarını ister. Öğrenciler araştırma so-
nucunda elde ettikleri bilgilerle, oluşturduğu grupları karşılaştırarak gerekli düzelt-
meleri yaparlar (ÜF1).
Öğrencilere her bir organik bileşik türü için ayrı ayrı hazırlanan alkol, eter, aldehit,
keton, karboksilik asit ve ester bileşiklerinin yapı formülleri, IUPAC sistemine göre
adları, adlandırmada kullanılabilecek Latince ön ve son eklerin bulunduğu etkinlik
kâğıtları verilir. Öğrencilerin etkinlik kâğıdındaki her bir organik bileşiği incelemesi
sağlanır. Daha sonra öğrencilerden bileşiklerdeki fonksiyonel grubu, en uzun kar-
bon zincirini ve varsa yan gruplarını belirlemesi istenerek, bileşiğin sistematik adı
arasında ilişki kurması sağlanır (ÜF2). Öğretmen aynı karbon atomunda birden
fazla (-OH) grubunun bağlı olduğu moleküller ile (-OH) grubunun bağlı olduğu
karbon atomunda pi bağı bulunan kimyasal türlerin alkol olmadığı bilgisini verir
(SF4).
Daha sonra 2 bölümden oluşan etkinlik kâğıdı verilir (İF3).
1. Bölüm:
Hidroksi grubu sayısı farklı alkollerin molekül ve yarı açık formüllerinin olduğu bir
tablo verilir. Öğrencilere bu bileşikler arasında fark olup olmadığı ve bunları hangi
ölçütü kullanarak ayırt edebilecekleri sorulur. Öğrencilerden, karışık olarak verilen
alkol moleküllerini hidroksi grubu sayısına göre gruplandırması istenir. Öğrenci-
ler alkollerin adlarını, içerdiği hidroksi grubu sayısına göre monoalkol ve polialkol
(diol, triol) olarak belirler (ÜF3).
2. Bölüm:
Alfa karbonundaki alkil grubu sayısı farklı alkollerin molekül ve açık formüllerinin
olduğu tablo verilir.
Öğrencilerden karışık olarak verilen alkol moleküllerini inceleyerek alkolleri alfa
karbonuna bağlı alkil grubu sayısına göre ayrıştırmaları istenir (ÜF4).
Öğrenciler ayrıştırdıkları alkolleri alfa karbonuna bir tane alkil grubu bağlı (birincil
karbon atomu), iki tane alkil grubu bağlı (ikincil karbon atomu) ve üç tane alkil gru-
bu bağlı (üçüncül karbon atomu) şeklinde gruplandırır. Alkolleri alfa karbonundaki
alkil sayısına göre birincil (primer), ikincil (sekonder) ve üçüncül (tersiyer) alkol ola-
rak adlandırır (ÜF5).
Öğrencilere çeşitli ester moleküllerinin yarı açık formüllerinin, sistematik adlarının,
özel adlarının ve ilgili esteri oluşturan karboksilik asit ve alkolün sistematik adının
bulunduğu etkinlik kâğıdı verilir (SF5). Öğrencilerden, ester molekülündeki oksi-
jen atomuna bağlı olan alkil grubunu (-OR) ve (RCO-) grubundaki karbon sayısına
karşılık gelen karboksilik asidi belirlemeleri daha sonra belirledikleri kısımlar ile bi-
leşiğin sistematik adı arasında ilişki kurmaları istenir.
192