Page 30 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 30
Kimya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğrencilerden gelen cevaplar alındıktan sonra AŞINDIRICI MADDELER (tuz ruhu,
çamaşır suyu, lavabo açıcı, deterjanlar vb.), YANICI MADDELER (benzin, mazot,
alkol vb.), YAKICI MADDELER (oksijen, hidrojen peroksit, potasyum klorat vb.),
PATLAYICI MADDELER (barut, el bombası vb.) ZEHİRLİ MADDELER (klor gazı,
piller vb.), RADYOAKTİF MADDELER, TIBBİ ATIKLAR vb. öğretmen konuyla ilgili
maddelerin isimlerinin yer aldığı tabloyu etkileşimli tahtada yansıtır. (İF1).
Öğretmen öğrencilere etkileşimli tahtada gösterilen tabloya göre sınıfın gruplara
ayrılacağını ve araştırma merkezleri oluşturulacağını söyler (FÖOD1). Araştırma
merkezlerinde kimyasal maddelerin kullanımıyla ortaya çıkabilecek problemler ile
ilgili bilgi toplayacaklarını belirtir. Öğrencilere seçim tablosu vererek çalışmak iste-
dikleri gruba dâhil olmalarını sağlar (SF3). Öğrenciler dâhil oldukları gruplardaki
başlıklar ile ilgili araştırma yapıp araştırma sonuçlarını not ederler (ÜF1). Gruplara
araştırma yapabilecekleri kitap, dergi, tablet vb. materyaller verilir.
Daha sonra öğrencilere aşağıda belirtilen konuların araştırılacağı söylenir. Öğren-
cilere araştırmaları gereken konuların yer aldığı kartlar verilir (İF2).
• Kimyasal maddenin oluşturabileceği problemleri belirleme
• Bu problemlerin sebep olduğu sonuçlar ve kazalar
• Sonuçlara yönelik çözüm önerileri
• Kimyasallarla çalışılırken alınması gereken önlemler (kuralları oluşturma)
Öğrenciler, araştırma yaparak edindikleri bilgeleri okuyup sınıfla paylaşırlar.
(ÜF2).
Ardından öğretmen, laboratuvarda güvenli çalışma kurallarını ve tehlikeli mad-
deleri gösteren işaretleri (piktogramlar) öğrencilere anlatır (SF4). Öğretmen,
öğrencilerden laboratuvarda bulunan kimyasalların üzerindeki tehlike işaretleri-
ni (piktogramlar) kullanarak, bu kimyasalların yanlış kullanımı sonucunda ortaya
çıkabilecek problemleri ve bu problemlerin çözümlerini grupça tartışmalarını ister
(SF5).
Öğrenciler, tartışmada elde ettikleri sonuçları ve çözüm önerilerini not ederler. Her
gruptan bir öğrenci, grupça buldukları sonuçları ve çözüm önerilerini sınıfla pay-
laşır (ÜF3). Öğretmen öğrencilere piktogramların görsellerini içeren, ad kısmı boş
bırakılan çalışma kâğıdını verir (İF3). Öğrencilerden çalışma kâğıdındaki boşlukları
tamamlamalarını ister (ÜF4).
Örnek çalışma kâğıdı Ek 1' deki (sayfa 32) gibi olabilir.
Öğrencilere laboratuvar güvenlik kurallarının karikatürize edildiği çalışma kâğı-
dı verilir (İF4). Öğrencilerin kavram karikatürlerini inceleyerek karikatürlerden
Değerlendirme hangilerinde laboratuvar güvenlik kurallarına uyulup uyulmadığını işaretlemeleri
istenir (ÜF5).
Örnek kavram karikatürü Ek 2' deki (sayfa 33) gibi olabilir.
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
Kullanılan Evrensel • Erişilebilir teknoloji araçları (örn. ekran okuyucular, özel klavyeler vb.) sağlama
Tasarım Ögeleri • Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
• Sessiz çalışma alanları ve bireysel çalışma seçenekleri sunma
30