Page 30 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 30

Kimya

        9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğrencilerden gelen cevaplar alındıktan sonra AŞINDIRICI MADDELER (tuz ruhu,
                               çamaşır suyu, lavabo açıcı, deterjanlar vb.), YANICI MADDELER (benzin, mazot,
                               alkol  vb.),  YAKICI  MADDELER  (oksijen,  hidrojen  peroksit,  potasyum  klorat  vb.),
                               PATLAYICI  MADDELER  (barut,  el  bombası  vb.)  ZEHİRLİ  MADDELER  (klor  gazı,
                               piller vb.), RADYOAKTİF MADDELER, TIBBİ ATIKLAR vb. öğretmen konuyla ilgili
                               maddelerin isimlerinin yer aldığı tabloyu etkileşimli tahtada yansıtır. (İF1).
                               Öğretmen öğrencilere etkileşimli tahtada gösterilen tabloya göre sınıfın gruplara
                               ayrılacağını ve araştırma merkezleri oluşturulacağını söyler (FÖOD1). Araştırma
                               merkezlerinde kimyasal maddelerin kullanımıyla ortaya çıkabilecek problemler ile
                               ilgili bilgi toplayacaklarını belirtir. Öğrencilere seçim tablosu vererek çalışmak iste-
                               dikleri gruba dâhil olmalarını sağlar (SF3). Öğrenciler dâhil oldukları gruplardaki
                               başlıklar ile ilgili araştırma yapıp araştırma sonuçlarını not ederler (ÜF1). Gruplara
                               araştırma yapabilecekleri kitap, dergi, tablet vb. materyaller verilir.
                               Daha sonra öğrencilere aşağıda belirtilen konuların araştırılacağı söylenir. Öğren-
                               cilere araştırmaları gereken konuların yer aldığı kartlar verilir (İF2).
                                 •  Kimyasal maddenin oluşturabileceği problemleri belirleme

                                 •  Bu problemlerin sebep olduğu sonuçlar ve kazalar
                                 •  Sonuçlara yönelik çözüm önerileri

                                 •  Kimyasallarla çalışılırken alınması gereken önlemler (kuralları oluşturma)
                               Öğrenciler,  araştırma  yaparak  edindikleri  bilgeleri  okuyup  sınıfla  paylaşırlar.
                               (ÜF2).
                               Ardından  öğretmen,  laboratuvarda  güvenli  çalışma  kurallarını  ve  tehlikeli  mad-
                               deleri  gösteren  işaretleri  (piktogramlar)  öğrencilere  anlatır  (SF4).  Öğretmen,
                               öğrencilerden  laboratuvarda  bulunan  kimyasalların  üzerindeki  tehlike  işaretleri-
                               ni (piktogramlar) kullanarak, bu kimyasalların yanlış kullanımı sonucunda ortaya
                               çıkabilecek problemleri ve bu problemlerin çözümlerini grupça tartışmalarını ister
                               (SF5).
                               Öğrenciler, tartışmada elde ettikleri sonuçları ve çözüm önerilerini not ederler. Her
                               gruptan bir öğrenci, grupça buldukları sonuçları ve çözüm önerilerini sınıfla pay-
                               laşır (ÜF3). Öğretmen öğrencilere piktogramların görsellerini içeren, ad kısmı boş
                               bırakılan çalışma kâğıdını verir (İF3). Öğrencilerden çalışma kâğıdındaki boşlukları
                               tamamlamalarını ister (ÜF4).
                               Örnek çalışma kâğıdı Ek 1' deki (sayfa 32) gibi olabilir.
                               Öğrencilere  laboratuvar  güvenlik  kurallarının  karikatürize  edildiği  çalışma  kâğı-
                               dı  verilir  (İF4).  Öğrencilerin  kavram  karikatürlerini  inceleyerek  karikatürlerden
         Değerlendirme         hangilerinde laboratuvar güvenlik kurallarına uyulup uyulmadığını işaretlemeleri
                               istenir (ÜF5).
                               Örnek kavram karikatürü Ek 2' deki (sayfa 33) gibi olabilir.

                                 •  İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma

         Kullanılan Evrensel     •  Erişilebilir teknoloji araçları (örn. ekran okuyucular, özel klavyeler vb.) sağlama
         Tasarım Ögeleri         •  Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma

                                 •  Sessiz çalışma alanları ve bireysel çalışma seçenekleri sunma


    30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35