Page 118 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 118
Matematik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen, öğrencilerin dikkatini konuya çekmek için derse bir soru sorarak
başlar. Öğrencilere aşağıdaki soruyu yöneltir.
İtalyan matematikçi Leonardo Fibonacci, yazdığı matematik kitaplarından
birisinde tavşan çiftliği olan bir arkadaşıyla ilgili olduğu iddia edilen
bir problem sunar. Bu probleme göre arkadaşının çiftliğinde tavşanlar
doğdukları ilk iki ay yavru yapmazlar. Üçüncü aydan itibaren her çift her ay
bir çift yavru yapar.
Buna göre Fibonacci’nin arkadaşı üretime bir çift tavşanla başlarsa kaç ay
sonra kaç çift tavşanı olur?
Gönüllü olan öğrencilerden cevapları aldıktan sonra öğretmen doğru yanıtı
verir ve konuya ilişkin etkinliğe geçiş yapar.
Uygulama Süreci
Öğretmen sınıfı heterojen olarak 2 gruba ayırır. Öğretmen etkileşimli
tahtada yukarıdaki görseli öğrencilere gösterir. Bu görselin bu etkinlik
boyunca kullanılacak bir model olduğunu açıklar. Araştırma probleminde
verilen şeklin bir odanın zemininde kullanılan kare karoların görüntüsü
olduğunu söyler. Şekilde ki odanın köşegenlerinde toplam 9 kare karonun
boyalı olduğu ve toplam 25 karodan oluştuğunu açıklar. Aşağıdaki
sorulardan oluşan çalışma kağıtlarını oluşturdukları gruba verir (İF1,
SF1,ÜF1).
Öğretmen aşağıdaki soruları öğrencilere sorarak cevapları karşılaştırıp
tartışmalarını sağlar.
1. Zemini kare şeklinde olan başka bir oda için zeminin köşegenleri
üzerinde aynı boyalı karolardan 13 adet kullanıldığında, zeminin bir
kenarı boyunca kullanılan karo sayısı kaçtır?
2. Zemini kaplamak için toplam kaç karo kullanılmıştır?
3. Köşegenleri üzerinde toplam 15 karo kullanılan zemini kare şeklinde olan
bir odada zemini kaplayan toplam karo sayısı kaç olur?
4. Köşegenleri üzerinde toplam 135 boyalı karo kullanılan zemini kare
şeklinde olan bir odada zemini kaplayan toplam karo sayısı kaç olur?
5. İlk 4 soruda bulduğunuz sonuçları karşılaştırıp verileri kullanarak
genelleme yapınız.
6. Neden bir cebirsel ifade sayısal değerler üretmekten daha kullanışlıdır?
118