Page 113 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 113
Matematik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Simetri doğrusu olduğu fark ettirilir.
Bu etkinlik öğrencilere tekrar ettirilerek gidilen yolun tersini bulmak için
sondan başlayarak yapılan işlemin tersinin uygulandığı fark ettirilir. Bu
işlem sonunda öğretmen öğrencilere iş ve işleme ilişkin sonucu “f(x)=3x+2
(x-2)
-1
(bir sayının 3 katının 2 fazlası) nın tersi f (-1) (x)= (sayının 2 eksiğinin
3
3’te biri) olur.” Şeklinde açıklar. Bu uygulamadan sonra öğrenciler sınıf
mevcuduna uygun olarak gruplara ayrılır ve önceden hazırlanmış olan
çalışma kâğıtları gruplara dağıtır (S2).
Örnek Çalışma Kâğıdı
Aşağıdaki araştırma problemi ters fonksiyon uygulamasıyla ilgilidir.
(x+3)
1. g(x)= 2x-3 ve h(x)= şeklinde gerçek sayılar kümesinde
2
tanımlanmış fonksiyonlar veriliyor. Bu fonksiyonların gerçek sayılar
kümesinde birbirinin tersi olduğunu gösteriniz. Fonksiyonların
grafiklerini çiziniz ve hangi doğruya göre simetrik olduklarını keşfediniz.
Keşfettiğiniz doğrunun denklemini yazınız.
x
2. k(x) = – 5 ve p(x) = 3(x+5) fonksiyonlarının gerçek sayılar kümesinde
3
birbirinin tersi olduğunu ve bir doğruya göre simetrik olduğunu
gösteriniz. Simetri doğrusunun denklemini yazınız.
3. Bu grafik testi bütün fonksiyonlar için kullanılabilir mi? Bu cevaba göre,
(x,y) ve (y,x) noktalarından geçen doğru parçasının eğimini bulup
yansıma doğru ile bu doğru parçasının ilişkisini belirleyiniz.
4. Ters fonksiyonların grafiklerinin birbirlerine göre durumunun nasıl
olduğunu kısaca açıklayınız.
5. 1. ve 2. sorudaki fonksiyonların ters fonksiyonlarının birebir olup
olmadıklarını belirtiniz.
Son olarak öğretmen, öğrencilere yapılan bu çalışmadan elde ettiğiniz
çıkarımları için bir rapor hazırlayınız diye söyler (İF4, SF4, SF5).
Etkinlik sonunda öğretmen bu derste ele alınan tüm bilgileri ve süreçleri
alan önemli noktaları etkileşimli tahta üzerinden şemalar açtırarak
öğrencilere özetler (İF1).
• Değerlendirme sürecinin ders içerisinde sunulan sorularla benzer
soruların yer aldığı çalışma kâğıtları üzerinden yapılması önerilebilir
(ÜF1).
Değerlendirme
• Öğretmen etkinlik boyunca öğrencilerin bireysel ve grup etkinliklerine
katılımını, talep edilen uygulamaları gerçekleştirmelerini gözlemleyerek
değerlendirebilir (ÜF2).
113