Page 113 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 113

Matematik

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     Simetri doğrusu olduğu fark ettirilir.
                                     Bu etkinlik öğrencilere tekrar ettirilerek gidilen yolun tersini bulmak için
                                     sondan başlayarak yapılan işlemin tersinin uygulandığı fark ettirilir. Bu
                                     işlem sonunda öğretmen öğrencilere iş ve işleme ilişkin sonucu “f(x)=3x+2
                                                                                 (x-2)
                                                                       -1
                                     (bir sayının 3 katının 2 fazlası) nın tersi f (-1) (x)=    (sayının 2 eksiğinin
                                                                                  3
                                     3’te biri) olur.” Şeklinde açıklar. Bu uygulamadan sonra öğrenciler sınıf
                                     mevcuduna uygun olarak gruplara ayrılır ve önceden hazırlanmış olan
                                     çalışma kâğıtları gruplara dağıtır (S2).

                                     Örnek Çalışma Kâğıdı
                                     Aşağıdaki araştırma problemi ters fonksiyon uygulamasıyla ilgilidir.
                                                         (x+3)
                                     1.  g(x)= 2x-3 ve h(x)=    şeklinde gerçek sayılar kümesinde
                                                           2
                                         tanımlanmış fonksiyonlar veriliyor. Bu fonksiyonların gerçek sayılar
                                         kümesinde birbirinin tersi olduğunu gösteriniz. Fonksiyonların
                                         grafiklerini çiziniz ve hangi doğruya göre simetrik olduklarını keşfediniz.
                                         Keşfettiğiniz doğrunun denklemini yazınız.
                                              x
                                     2.  k(x) =      – 5 ve p(x) = 3(x+5) fonksiyonlarının gerçek sayılar kümesinde
                                              3
                                         birbirinin tersi olduğunu ve bir doğruya göre simetrik olduğunu
                                         gösteriniz. Simetri doğrusunun denklemini yazınız.

                                     3.  Bu grafik testi bütün fonksiyonlar için kullanılabilir mi? Bu cevaba göre,
                                         (x,y) ve (y,x) noktalarından geçen doğru parçasının eğimini bulup
                                         yansıma doğru ile bu doğru parçasının ilişkisini belirleyiniz.
                                     4.  Ters fonksiyonların grafiklerinin birbirlerine göre durumunun nasıl
                                         olduğunu kısaca açıklayınız.
                                     5.  1. ve 2. sorudaki fonksiyonların ters fonksiyonlarının birebir olup
                                         olmadıklarını belirtiniz.
                                     Son olarak öğretmen, öğrencilere yapılan bu çalışmadan elde ettiğiniz
                                     çıkarımları için bir rapor hazırlayınız diye söyler (İF4, SF4, SF5).
                                     Etkinlik sonunda öğretmen bu derste ele alınan tüm bilgileri ve süreçleri
                                     alan önemli noktaları etkileşimli tahta üzerinden şemalar açtırarak
                                     öğrencilere özetler (İF1).


                                     •   Değerlendirme sürecinin ders içerisinde sunulan sorularla benzer
                                         soruların yer aldığı çalışma kâğıtları üzerinden yapılması önerilebilir
                                         (ÜF1).
         Değerlendirme
                                     •   Öğretmen etkinlik boyunca öğrencilerin bireysel ve grup etkinliklerine
                                         katılımını, talep edilen uygulamaları gerçekleştirmelerini gözlemleyerek
                                         değerlendirebilir  (ÜF2).










                                                                                                         113
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118