Page 111 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 111
Matematik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Farklılaştırılmış Etkinlik Formu
Etkinlik Adı TERSİM KÖTÜDÜR
Konu Ters Fonksiyon
a) Referans fonksiyonlar ve bunlardan türetilebilen fonksiyonlar üzerinden
bir fonksiyonun ters fonksiyonuna ilişkin varsayımlarda bulunur.
Öğrenme Hedefleri b) Varsayımlarından yararlanıp farklı durumlarla ilgili örüntüleri
listeleyerek referans fonksiyonlar ve bunlardan türetilen fonksiyonların ters
fonksiyonlarına ilişkin genellemeler yapar.
Materyaller • Etkileşimli tahta
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte aşağıdaki yöntemler kullanılmıştır:
Doğrudan Anlatım: Öğretmen dikkat çekme etkinliği sonrasında konuya
geçiş yapar ve konuya ilişkin temel kavramları günlük hayattan somut
örnekler üzerinden tüm işlem basamaklarını içerecek şekilde etkileşimli
tahtada üzerinden ya da sözlü anlatım yoluyla öğrencilere anlatır.
Soru-Cevap: Öğretmen dersin girişinde dikkat çekmek ve öğrencilerin
hazırbulunuşluklarına dair bilgi sahibi olmak amacıyla soru-cevap kullanır.
Etkinlik Açıklaması
Gösterip Yaptırma: Etkinliğin uygulanması sırasında öncelikle öğretmen
işlemleri gösterir ardından öğrencilerden yapmaları istenir. Bu sırada örnek
bir soru öğretmen tarafından öğrencilere doğru modeli sunmak için adım
adım çözülür. Ardından öğretmen öğrencilere boş çalışma kâğıtlarını dağıtır
ve kendilerine yeni işlemler vereceğini ve bu işlemleri yanıtlarken bu çalışma
kâğıtlarını kullanmaları gerektiğini söyler.
Özetleme: Öğretmen, bu derste ele alınan tüm bilgileri ve süreçte yer alan
önemli noktaları etkileşimli tahta üzerinden öğrencilere özetler.
Öncelikle öğretmen öğrencilerin konuya dikkatini çekmeye yönelik
“Fonksiyonlar hakkında neler biliyoruz?” sorusunu öğrencilere yöneltir
ve 3 dakika süre vererek düşünmelerini, yanıtlarına ilişkin not almalarını
ve sonrasında gönüllü öğrencilerden başlayarak yanıtlarını sınıfla
paylaşmalarını ister. Öğrencilerden gelen yanıtlara göre web aracı
kullanarak konuyla ilgili bir kelime bulutu oluşturulur ve böylelikle
öğrencilerin konuya ilişkin hazır bulunuşluklarına yönelik bilgi sahibi olur
(İF1).
Uygulama Süreci Sonrasında öğretmen, öğrencilerin günlük hayatlarından somut örneklerle
derse giriş yapar. Örneğin, bir yerden başka bir yere gitmek için harita
uygulamaları kullanırız. Harita uygulaması, belirli bir konumdan hedefe
gitmek için size yönlendirme sağlar. Bu, bir fonksiyon gibidir yani hedefinize
doğru size rehberlik eden bir işlevdir. Tersi, harita uygulamasının varmış
olduğunuz hedef konumdan mevcut konumunuza geri dönmenizi sağlayan
yönlendirmesidir. Geri dönmenizi sağlayan yönlendirme ilk yönlendirmenin
tersidir. Bu ters fonksiyon için güzel bir örnektir diyerek açıklar. Ardından
öğretmen ters fonksiyon olma özelliklerini örnekle bağlantı kurarak dersin
hedefini açıklar.
111