Page 106 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 106

Matematik

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     •   Köprüde bulunan direklerin uzunluklarını hesaplayınız.
                                     •   En uzun direğin yeri hakkında yorum yapınız.

                                     •   Uzunlukları aynı olan direklerin en uzun direğe olan uzaklığını
                                         karşılaştırınız.

                                     Alınan cevaplardan sonra öğrencilerden:
                                     •   En uzun direğin simetri ekseni üzerinde olduğu
         Uygulama Süreci             •   En uzun direğin boyunun fonksiyonun maksimum değeri olduğu

                                     •   Parabolün tepe noktasının koordinatları (0,4) olduğu
                                     •   Koordinat düzleminde soldan sağa doğru bakıldığında direklerin
                                         uzunluklarının  artarak devam ettiği aralıkta fonksiyonun artan,
                                         azalarak devam ettiği aralıkta da azalan olduğu çıkarımlarını elde
                                         etmeleri beklenir.
                                     Etkinlik sonrasında öğretmen,  ilgili konuyu bir kez daha genel hatlarıyla
                                     özetleyip  dersi sonlandırır.
                                     •   Değerlendirme sürecinin ders içerisinde sunulan sorularla benzer
                                         soruların yer aldığı çalışma kâğıtları üzerinden  yapılması önerilebilir
                                         (ÜF2).

                                     •   Öğretmen, etkinlik boyunca öğrencilerin bireysel ve grup etkinliklerine
                                         katılımını, talep edilen uygulamaları gerçekleştirmelerini gözlemleyerek
                                         değerlendirebilir  (ÜF2).
                                     •   Öğrencilerin bu konuyu daha iyi anlamaları için aşağıdaki gibi
                                         değerlendirme soruları çoğaltılarak verilebilir.
                                     Değerlendirmeye ilişkin soru örnekleri aşağıda sunulmuştur;

                                     Değerlendirme Soru Örneği 1:  Sigorta şirketleri, sürücülerin kaza
                                     durumunda ortaya çıkacak hasar ve tedavi masraflarını karşılamak
                                     üzere ödenmiş yatırımlarını düzenlerler. Sürücülerin yaş ve cinsiyet gibi
                                     özelliklerine ve geçmişteki kazalara göre kaza yapma riskleri ödeyeceği
                                     primlere yansıtılır.
         Değerlendirme
                                     Örneğin geçmişte üç kazaya karışmış bir kişinin sigorta primi hiç kazası
                                     olmayan kişilerin primine göre daha yüksektir.
                                     Uygulamalı matematiğin bir dalı olan aktüerya bilimi sigorta şirketleri
                                     için eldeki istatistikî ve demografik verileri kullanarak belli eğilimdeki
                                     sürücüler için risk hesaplamaları yapar. Aktüerler bu verilerle matematiksel
                                     yöntemleri kullanarak geleceğe dönük öngörüde bulunurlar. Bu bilgiden
                                     yola çıkarak aşağıdaki tabloda sunulan verileri kullanarak yaş ve kaza
                                     sayısı arasındaki ilişkiyi modelleyen bir fonksiyon bulunuz, grafiğini çiziniz ve
                                     soruları cevaplayınız.


                                                         Yaş           Kaza Sayısı
                                                          20              350
                                                          45              100
                                                          50              150


    106
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111