Page 106 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 106
Matematik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
• Köprüde bulunan direklerin uzunluklarını hesaplayınız.
• En uzun direğin yeri hakkında yorum yapınız.
• Uzunlukları aynı olan direklerin en uzun direğe olan uzaklığını
karşılaştırınız.
Alınan cevaplardan sonra öğrencilerden:
• En uzun direğin simetri ekseni üzerinde olduğu
Uygulama Süreci • En uzun direğin boyunun fonksiyonun maksimum değeri olduğu
• Parabolün tepe noktasının koordinatları (0,4) olduğu
• Koordinat düzleminde soldan sağa doğru bakıldığında direklerin
uzunluklarının artarak devam ettiği aralıkta fonksiyonun artan,
azalarak devam ettiği aralıkta da azalan olduğu çıkarımlarını elde
etmeleri beklenir.
Etkinlik sonrasında öğretmen, ilgili konuyu bir kez daha genel hatlarıyla
özetleyip dersi sonlandırır.
• Değerlendirme sürecinin ders içerisinde sunulan sorularla benzer
soruların yer aldığı çalışma kâğıtları üzerinden yapılması önerilebilir
(ÜF2).
• Öğretmen, etkinlik boyunca öğrencilerin bireysel ve grup etkinliklerine
katılımını, talep edilen uygulamaları gerçekleştirmelerini gözlemleyerek
değerlendirebilir (ÜF2).
• Öğrencilerin bu konuyu daha iyi anlamaları için aşağıdaki gibi
değerlendirme soruları çoğaltılarak verilebilir.
Değerlendirmeye ilişkin soru örnekleri aşağıda sunulmuştur;
Değerlendirme Soru Örneği 1: Sigorta şirketleri, sürücülerin kaza
durumunda ortaya çıkacak hasar ve tedavi masraflarını karşılamak
üzere ödenmiş yatırımlarını düzenlerler. Sürücülerin yaş ve cinsiyet gibi
özelliklerine ve geçmişteki kazalara göre kaza yapma riskleri ödeyeceği
primlere yansıtılır.
Değerlendirme
Örneğin geçmişte üç kazaya karışmış bir kişinin sigorta primi hiç kazası
olmayan kişilerin primine göre daha yüksektir.
Uygulamalı matematiğin bir dalı olan aktüerya bilimi sigorta şirketleri
için eldeki istatistikî ve demografik verileri kullanarak belli eğilimdeki
sürücüler için risk hesaplamaları yapar. Aktüerler bu verilerle matematiksel
yöntemleri kullanarak geleceğe dönük öngörüde bulunurlar. Bu bilgiden
yola çıkarak aşağıdaki tabloda sunulan verileri kullanarak yaş ve kaza
sayısı arasındaki ilişkiyi modelleyen bir fonksiyon bulunuz, grafiğini çiziniz ve
soruları cevaplayınız.
Yaş Kaza Sayısı
20 350
45 100
50 150
106