Page 65 - Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler
P. 65
ÖZEL EĞITIM IHTIYACI OLAN ÖĞRENCILER
Tablo 2 üzerinde işitme yetersizliğinin oluş yerine göre sınıflaması ve işitme sistemi üzerindeki etkileri
sunulmaya çalışılmıştır. 5 farklı işitme yetersizliği tipi bulunmaktadır. Bunların 4’ü işitme sistemindeki belli nok-
talarla ilişkiliyken biri psikolojik türde bir işitme yetersizliğini tanımlamaktadır.
Tablo 2. İşitme Yetersizliğinin Oluş Yerine Göre Sınıflanması ve Etkileri
İşitme Yetersizliği Tipleri İşitme Sistemine Olası Etki
İletim Tip Dış kulak veya orta kulağı etkileyen bir durum sonucu, sesin iç kulağa iletile-
memesi sebebiyle ortaya çıkar.
Duyu-Sinirsel Tip İç kulak ve iç kulaktan beyne giden sinirlerin zedelenmesi sonucu meydana
gelir.
Karma Tip Hem iletim hem de duyu-sinirsel işitme yetersizliği tiplerinin bir arada görül-
mesidir.
Merkezi Tip Merkezi sinir sisteminde meydana gelen bir zedelenme sonucu ortaya çıkan
bir işitme yetersizliğidir.
Psikolojik işitme yetersizliği İşitme organlarının yapısı ve işleyişinde bir bozukluk olmadığı halde işitmenin
gerçekleşmediği bir işitme yetersizliğidir.
4. İşitme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Özellikleri ve Eğitimleri
İşitme yetersizliği olan çocukların gelişimi genelde ele alındığında, işiten akranları ile kıyaslandığında
gelişimlerinde belirgin bir farklılık olup olmadığını söylemek zordur. Ancak, işitme yetersizliği olan çocukların
bazı gelişim özellikleri, çeşitli faktörlere bağlı olarak değişkenlik gösterebilir. Bu faktörler aşağıdaki gibi sırala-
nabilir:
İşitme yetersizliğinin teşhis edildiği yaş
İşitme yetersizliğinin türü, derecesi ve oluştuğu yer
İşitme yetersizliğinin türü, derecesi ve oluştuğu yer
İşitme cihazının kullanılmaya başlandığı yaş, kullanım süresi ve etkinliği
Ailede işitme yetersizliği olup olmadığı, işaret dili kullanımı ve erken yaşta
sağlanan uygun dil modeli
Uygun eğitim yerleşimi ve destekleyici okul ortamının sağlanması
İşitme yetersizliğine ek olarak var olan diğer yetersizlikler
Bu faktörler, işitme yetersizliği olan çocukların gelişimine olumlu veya olumsuz yönde önemli etkiler-
de bulunabilir. Bu durum, bir araştırmacı tarafından "işitme yetersizliği doğal bir deney gibidir" şeklinde ifade
edilmiş olup, bu faktörlerin ortaya çıkarabileceği çeşitli kombinasyonların sonsuz olduğunu vurgulamaktadır.
Yine de, işitme yetersizliği olan çocukların temel gelişim alanlarına dair genel özellikler hakkında bilgi vermek
mümkündür.
65