Page 65 - Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler
P. 65

ÖZEL EĞITIM IHTIYACI OLAN ÖĞRENCILER

               Tablo 2 üzerinde işitme yetersizliğinin oluş yerine göre sınıflaması ve işitme sistemi üzerindeki etkileri
        sunulmaya çalışılmıştır. 5 farklı işitme yetersizliği tipi bulunmaktadır. Bunların 4’ü işitme sistemindeki belli nok-
        talarla ilişkiliyken biri psikolojik türde bir işitme yetersizliğini tanımlamaktadır.

        Tablo 2. İşitme Yetersizliğinin Oluş Yerine Göre Sınıflanması ve Etkileri
           İşitme Yetersizliği Tipleri                    İşitme Sistemine Olası Etki
         İletim Tip                 Dış kulak veya orta kulağı etkileyen bir durum sonucu, sesin iç kulağa iletile-
                                    memesi sebebiyle ortaya çıkar.
         Duyu-Sinirsel Tip          İç kulak ve iç kulaktan beyne giden sinirlerin zedelenmesi sonucu meydana
                                    gelir.
         Karma Tip                  Hem iletim hem de duyu-sinirsel işitme yetersizliği tiplerinin bir arada görül-
                                    mesidir.
         Merkezi Tip                Merkezi sinir sisteminde meydana gelen bir zedelenme sonucu ortaya çıkan
                                    bir işitme yetersizliğidir.
         Psikolojik işitme yetersizliği  İşitme organlarının yapısı ve işleyişinde bir bozukluk olmadığı halde işitmenin
                                    gerçekleşmediği bir işitme yetersizliğidir.



        4. İşitme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Özellikleri ve Eğitimleri
               İşitme yetersizliği olan çocukların gelişimi genelde ele alındığında, işiten akranları ile kıyaslandığında
        gelişimlerinde belirgin bir farklılık olup olmadığını söylemek zordur. Ancak, işitme yetersizliği olan çocukların
        bazı gelişim özellikleri, çeşitli faktörlere bağlı olarak değişkenlik gösterebilir. Bu faktörler aşağıdaki gibi sırala-
        nabilir:




                  İşitme yetersizliğinin teşhis edildiği yaş

                            İşitme yetersizliğinin türü, derecesi ve oluştuğu yer


                               İşitme yetersizliğinin türü, derecesi ve oluştuğu yer

                                İşitme cihazının kullanılmaya başlandığı yaş, kullanım süresi ve etkinliği

                               Ailede işitme yetersizliği olup olmadığı, işaret dili kullanımı ve erken yaşta
                               sağlanan uygun dil modeli

                            Uygun eğitim yerleşimi ve destekleyici okul ortamının sağlanması

                  İşitme yetersizliğine ek olarak var olan diğer yetersizlikler





               Bu faktörler, işitme yetersizliği olan çocukların gelişimine olumlu veya olumsuz yönde önemli etkiler-
        de bulunabilir. Bu durum, bir araştırmacı tarafından "işitme yetersizliği doğal bir deney gibidir" şeklinde ifade
        edilmiş olup, bu faktörlerin ortaya çıkarabileceği çeşitli kombinasyonların sonsuz olduğunu vurgulamaktadır.
        Yine de, işitme yetersizliği olan çocukların temel gelişim alanlarına dair genel özellikler hakkında bilgi vermek
        mümkündür.




                                                                                                         65
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70