Page 64 - Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler
P. 64

ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI

               İşitme yetersizliği, dil ediniminin zamanlaması açısından da önem taşır. Doğum öncesi veya dil edinimi
        tamamlanmadan önce ortaya çıkan işitme yetersizliği “dil öncesi işitme yetersizliği” olarak adlandırılırken ço-
        cuğun dil edinimini tamamladıktan sonra ortaya çıkan işitme yetersizliği “dil sonrası işitme yetersizliği” olarak
        tanımlanmaktadır (Girgin, 2006). İşitme yetersizliğinin neden olduğu sorunların türü ve derecesi, işitme kaybı-
        nın şiddetini ölçen desibel (dB) ile değerlendirilmektedir. İşitme yetersizliğinin sınıflamasında Amerikan İşitme
        Konuşma Birliği (ASHA) ve İngiliz İşitme Yetersizliği Olan Çocuk ve Gençlerin Öğretmenleri Birliği (BATOD)
        tarafından geliştirilen sınıflamalar geniş bir kullanım alanı bulmaktadır. Türkiye'de ASHA tarafından önerilen
        derecelendirme sistemi daha yaygın kullanıldığı için, işitme yetersizliği dereceleri ve bu durumun çocuğun ileti-
        şim becerileri üzerindeki olası etkileri ilgili bir tabloda özetlenmiştir.
        Tablo 1. İşitme Yetersizliği Derece ve Olası Etkileri

            Derece         Tür                          İletişim Becerilerine Olası Etki
         0-15 dB       Normal      Normal işitme olup iletişim üzerinde olumsuz bir etkisi yoktur.
         16-25 dB      Hafif       Sessiz ortamlarda çocuk konuşmaları duyabilir ancak gürültülü ortamlarda
                                   alçak sesle yapılan konuşmaları anlaması zorlaşabilir. Bu durum, çocukların
                                   konuşma gelişiminin gecikmesine neden olabilir.
         26-40 dB      Hafif-Orta Yetişkinlerde sonradan meydana gelen işitme kayıplarında, sessiz ortamlarda
                                   ve konuşma içeriği bilinen, sınırlı kelime dağarcığı kullanılan sohbetlerde
                                   iletişim kurmak genellikle sorun oluşturmaz. Ancak, ortam sessiz bile olsa
                                   düşük sesle veya uzaktan yapılan konuşmaları duymakta zorlanabilirler ve
                                   sınıf içindeki grup tartışmalarını takip etmekte güçlük çekebilirler. Çocuklarda
                                   ise, bu tür işitme sorunları dil gelişimini ve konuşmayı geciktirebilir. İşitme
                                   cihazları kullanılarak konuşma seslerini algılamaları sağlanabilir.
         41-55 dB      Orta        Sonradan olan kayıplarda yetişkin, sohbet türü konuşmayı ancak yakın
                                   mesafede ise izleyebilir. Sınıf içi tartışmaları gibi grup etkinlikleri iletişim
                                   güçlükleri yaratabilir. Çocuklarda dil edinimi ve konuşma engellenir. İşitme
                                   cihazları ile konuşma seslerini işitir.
         56-70 dB      Orta-İleri  Sonradan meydana gelen işitme kayıplarında, birey genellikle yüksek sesle ve
                                   açıkça yapılan konuşmaları işitebilir ancak grup ortamlarında büyük zorluk
                                   yaşar. Bireyin kendi konuşması genellikle anlaşılır olabilir, ancak bu anlaşılırlık
                                   normal konuşma seviyesinden farklıdır. Çocuklarda erken yaşta meydana
                                   gelen işitme kayıplarında ise dil gelişimi ciddi şekilde gecikebilir. İşitme
                                   cihazları kullanılarak konuşma seslerini algılamaları mümkün olabilir.
         71-95 dB      İleri       Sonradan işitme kaybı yaşayan bireyler, konuşmalar yüksek sesle
                                   yapılmadıkça sohbeti işitemez ve işitseler bile birçok kelimeyi tanıyamazlar.
                                   Çevresel sesleri duyabilirler fakat tümünü tanımakta zorlanırlar. Çocuklarda
                                   ise, işitme cihazları ve özel eğitim desteği sayesinde dil gelişimi sağlanabilir.
                                   İşitme kaybı arttıkça, konuşmalarının anlaşılırlığı azalır.
         96 dB ve üzeri  Çok ileri  Birey yüksek sesleri duyabilir ancak konuşma seslerini işitme cihazı olmadan
                                   algılayamaz. Sözlü iletişim genellikle dudak okuma ile desteklenir. Çocukların
                                   konuşma dili, işitme cihazları kullanımı ve özel eğitim desteği ile geliştirilebilir.
                                   Ancak dil gelişse bile, anlaşılabilirliği çeşitli faktörlere bağlı olarak zor olabilir.


               İşitme yetersizliği, tür ve derecesinin yanı sıra, işitme sisteminde meydana geldiği yere göre de sınıflan-
        dırılmaktadır. Bu sınıflama, işitme yetersizliğine yönelik eğitsel ve tıbbi müdahaleler için kritik bilgiler sağladı-
        ğından, çocuğun performansını değerlendirme sürecinde büyük bir öneme sahiptir.






    64
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69