Page 60 - Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler
P. 60

ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI

               Dikkatin seçicilik özelliği, bireyin çevresindeki birçok uyaran karşısında tutarlı davranışlar sergilemesini
        sağlar. Yüksek seçici dikkat düzeyine sahip bireyler, ilgili uyaranlara daha iyi yönelebilir ve ilgisi düşük olan bi-
        reylere göre daha fazla uyaranla ilgilenebilir. Dikkatin seçici olması ve sürekli olabilmesi, organizmanın sürekli
        uyarılmasını gerektirir. Ancak uyaranın niteliğinde veya şiddetinde bir değişiklik olmaması durumunda orga-
        nizma zihinsel olarak uyaranlara alışır ve tepki vermeyi bırakır, bu da dikkatin başka bir yöne kaymasına neden
        olur. Eğer bireylerde dikkatin seçicilik özelliği olmasaydı, uyaranlara uygun reaksiyon verilemezdi. Seçicilik,
        ihtiyaç ve amaçlara göre gerçekleştiği için ihtiyaçlar ve amaçlar değiştiğinde yeni gereksinimlere yönelmeyi
        kolaylaştırır (Cüceloğlu,1994; Güneş, 2004; Öncü ve Şenol, 2002; Yaycı, 2013).
               Sürdürülebilir  dikkat,  bir  kişinin  belirli  bir  süre  boyunca  tek  bir  uyaran  üzerine  odaklanmasını  ifade
        eder. Bu, öğrencilerin okulda veya günlük yaşamda karşılaştıkları sorumlulukları yerine getirebilmeleri için kri-
        tik bir yetenektir (Baddeley, 1997). Örneğin bir dersi dinlemek veya uzun bir sınavı tamamlamak sürdürülebilir
        dikkati gerektirir.
               Bölünmüş  dikkat,  birden  fazla  uyarana  eş  zamanlı  olarak
        odaklanma yeteneğidir. Bu, bireyin bir uyarandan diğerine dikkatini
        kaydırabilme ve aynı anda birden fazla uyaranı işleyebilme kapasi-
        tesini içerir. Zomeren Brouwer (1994) ve diğer araştırmalar, bölün-
        müş dikkat becerileri ile bireylerin bilgi işleme kapasiteleri arasında
        bir paralellik olduğunu göstermektedir. Bölünmüş dikkat için bireyin
        uyaranlara karşı farkındalık düzeyi ve zihinsel uyanıklığı önemlidir.
        Çevredeki uyaranların çokluğu bu dikkat türü için belirleyici olma-
        yabilir (Kinsbourne, 1992; Korkmaz, 2000; Kuşçu, 2010).

               Yoğunlaştırılmış  dikkat  ise  birden  fazla  uyaran  arasından
        belirlenen  bir  uyaran  üzerine  yoğunlaşma  becerisidir.  Burada  bi-
        reyin,  aynı  anda  kendisine  yöneltilen  birden  fazla  uyaran  içinden
        yalnızca birine odaklanması beklenir. Bu tür dikkat, özellikle sözel
        dikkat gibi alt bileşenlerde uzun süreli ve yoğun çalışma ile geliştiri-
        lebilir (Korkmaz, 2000). Bu yetenek, örneğin bir konferans sırasında
        anahtar noktaları yakalamak veya birden fazla görev arasında ge-
        çiş yaparken ana odak noktasını korumak için gereklidir.


        3. DEHB Olan Öğrencilerin Özellikleri ve Eğitimleri

               Öğrencilerin dikkat ve yürütücü fonksiyonlarını desteklemek için geliştirilen etkinlik stratejileri, özellikle
        DEHB olan öğrenciler için hayati önem taşır. Bu tür müdahale programlarının etkili olabilmesi için programlar
        öğrencinin yaşına ve beceri düzeyine uygun olarak tasarlanmalı ve uygulanmalıdır. Etkinliklerin seçimi ve zorluk
        dereceleri, çocuğun mevcut fonksiyonel kapasitesi ve gelişim potansiyeline göre ayarlanmalıdır.

               Programın değerlendirme sürecinde öğrencinin hangi dikkat alanlarında desteğe ihtiyacı olduğu belir-
        lenmelidir. Bu, uygun müdahale stratejilerinin ve etkinliklerin seçilmesine yardımcı olacaktır. Ayrıca öğrencinin
        dikkat süresi gibi spesifik ölçütler göz önünde bulundurulmalıdır. Bu tür bir değerlendirme, standart testler ve
        değerlendirme teknikleri kullanılarak yapılmalıdır ve gerektiğinde alternatif müdahale yaklaşımları da dikkate
        alınmalıdır.

               Müdahale programları; öğrencinin duyusal profilini, motor gelişimini ve genel gelişim basamaklarını
        dikkate alacak şekilde tasarlanmalıdır. Duyusal stratejilerin kullanılması, alan yazında belirtildiği üzere, olumlu
        etkiler yaratmada ve beceri edinimini hızlandırmada etkili olabilir.
               Son olarak etkinlik ve aktivite stratejilerinin okul ve ev gibi farklı ortamlarda uygulanması, bu strateji-
        lerin tekrar edilmesi öğrenciler üzerinde olumlu bir etki yaratma potansiyelini artırır. Bu tür bir tutarlılık, öğren-
        cilerin öğrenme ortamlarına daha iyi uyum sağlamalarını ve gelişimlerini optimize etmelerini sağlayabilir.


    60
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65