Page 57 - Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler
P. 57

ÖZEL EĞITIM IHTIYACI OLAN ÖĞRENCILER

        DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU OLAN ÖĞRENCİLER

               Zorlu bir süreç olarak bilinen dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) tanısı, çocukluk döne-
        mi psikiyatrik bozuklukları içinde sıkça rastlanan ve genellikle ömür boyu süren bir nörogelişimsel bozukluk ol-
        duğu belirtilmektedir (Froehlich ve ark., 2011). DEHB özellikleri bakımından tanı sürecini karmaşık hâle getirir
        ve alan uzmanları için önemli bir meydan okuma oluşturur.



        1. Tanım ve Sınıflama
        DEHB, American Psychiatric Association (APA) tarafından 2013 yılında, bireyin gelişimsel düzeyine uygun ol-
        mayan ve toplumsal ile okul veya iş hayatındaki aktiviteler üzerinde olumsuz etkiler yaratan dikkatsizlik, aşırı
        hareketlilik ve dürtüsellik özellikleri ile tanımlanmıştır.
        Amerikan  Psikiyatri  Birliği  (American  Psychiatric  Association  -  APA)  tarafından  yayımlanan  ve  öğrencilerin
        çeşitli  yetersizlik  gruplarını  belirlemede  kullanılan  Diagnostic  and  Statistical  Manual  of  Mental  Disorders’a
        (DSM) göre DEHB üç kategoride sınıflandırılmaktadır.


                                               Dikkatsizliğin Baskın     Aşırı Hareketlilik/Dürtüselliğin
                   Bileşik Görünüm
                                                 Olduğu Görünüm             Baskın Olduğu Görünüm
             Hem dikkatsizlik h em d e  aşırı   Dikkatsizlik tanı ölçütleri karşıl-  Aşırı hareketlilik ve dürtüsellik
             hareketlilik/dürtüsellik t  anı   anmıştır  ancak  aşırı  hareketli-  tanı  ölçütleri k arşılanmıştır
             ölçütleri k  arşılanmıştır.   Bu   lik/dürtüsellik t anı   ölçütleri   ancak dikkatsizlik tanı ölçütleri
             görünüm, DEHB'nin en yaygın   yeterince  karşılanmamıştır. B u   yeterince karşılanmamıştır. Bu
             formudur ve her iki kategorid-  görünümde  birey  genellikle   durumda birey sürekli hareket
             en d e  altı y a  da d aha f azla   dikkatini  sürdürmede  güçlük   halindedir,   sıklıkla   yerinde
             belirti gösterir.             çeker,  bireyin  dikkati   kolayca   duramaz, dürtüsel davranışlar
                                           dağılır   ancak   birey   aşırı   sergiler f  akat d  ikkatsizlik
                                           hareketlilik v eya  dürtüsellik   açısından b elirgin  bir  sorun
                                           belirtileri göstermez.        göstermez.





        2. Tanılanma Süreci
               DEHB tanısında, öğrencilerin değerlendirilmeleri sırasında başvurulan temel kaynaklardan biri, Ame-
        rikan Psikiyatri Birliği (American Psychiatric Association - APA) tarafından yayımlanan Diagnostic and Statis-
        tical Manual of Mental Disorders (DSM)’dir. DSM, özellikle öğrencilerin çeşitli yetersizlik gruplarını belirlemede
        kullanılır. 2013 yılında güncellenen DSM’nin beşinci sürümü olan DSM-5, halen kullanımdadır. DSM-5, DEHB’yi
        dikkat eksikliği ve aşırı hareketlilikle ilgili beş ana tanı ölçütünü içeren bir bölümle detaylandırır. Bu tanı ölçütle-
        ri, DEHB'nin tanılanmasında kritik öneme sahiptir ve aşağıda özetlenmiştir.
               Ölçüt A: Süregelen dikkatsizlik ve/veya aşırı hareketlilik, dürtüsellik örüntüsü ile işlevselliği ya da gelişi-
        mi bozan belirtiler. Bu belirtiler iki ana kategoride değerlendirilir:
          1.  Dikkatsizlik

          2.  Aşırı hareketlilik ve dürtüsellik
               Ölçüt B: Belirtilerin en azından bazılarının on iki yaşından önce başlamış olması gerekir.

               Ölçüt C: Belirtiler birden fazla ortamda (örneğin okul ve ev) gözlemlenmelidir.
               Ölçüt D: Bu belirtilerin toplumsal, akademik veya işlevsel alanlarda açık bir bozulmaya neden olduğu-
        nun kanıtları olmalıdır.
                                                                                                         57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62