Page 140 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 140
Tarih
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Bağımsız Öğrenme: Stratejinin son aşamasında öğrencilerin ilk üç aşamada edin-
dikleri bilgileri uygulaması beklenir. Öğretmen öğrencilere konuya ilişkin görevler
vererek bağımsız biçimde gerçekleştirmelerini bekler. Stratejinin bu aşaması de-
ğerlendirme özelliği taşımaktadır.
Grafik Düzenleyici (Kavram Haritası): Öğretmen, öğrencileri değerlendirmek için
öğrencilerden Sanayi Devrimi’nin neden ve sonuçlarının yer aldığı kavram haritası-
nı hazırlamalarını ister.
Öğretmen, öğrencilere “Bugün sizlerle Sanayi Devrimi’nin siyasi, sosyal ve ekonomik
alanlarda meydana getirdiği değişimin sonuçlarını belirleyip, inceleyeceğiz.”
diyerek derse giriş yapar. Öğrencilere konuya ilişkin video örneklerini izleterek kısa
bir soru-cevap etkinliği gerçekleştirir (İF1, SF1).
Daha sonra öğretmen süreç esnasında hem öğrencilerin hem de kendisinin aktif
rol alacağı dört aşamadan oluşan ‘’sorumluluğun kademeli olarak bırakılması
stratejisi’’ kullanarak etkinliği başlatır.
1. Aşama - Odak Dersleri: Öğretmen konuya ilişkin bilgileri aktarırken anlamayı
kolaylaştırmak için aşağıdaki soruları ve cevaplarını içeren çalışma kâğıdını
öğrencilere dağıtır. Öğrencilerin okumaları ve bilgiyi içselleştirmeleri için zaman
tanır. Daha sonra öğretmen öğrencilerin konuyu kısaca özetlemelerini ister,
öğrencilerin cevapları öğretmen tarafından gözden geçirilerek anlatılır (İF2, SF2).
• Sanayi Devrimi’nin (Endüstri Devrimi) tanımı nedir?
• Sanayi Devrimi ilk kez hangi ülkede görülmüştür?
• Hammadde ve Pazar kelimelerinin anlamları nelerdir?
• Sömürgecilik nedir?
• Sömürgeci devletler hangileridir?
Uygulama Süreci
• Sanayi Devrimi’nin siyasi nedenleri nelerdir?
• Sanayi Devrimi’nin siyasi sonuçları nelerdir?
• Sanayi Devrimi’nin sosyal nedenleri nelerdir?
• Sanayi Devrimi’nin sosyal sonuçları nelerdir?
• Sanayi Devrimi’nin ekonomik nedenleri nelerdir?
• Sanayi Devrimi’nin ekonomik sonuçları nelerdir?
2. Aşama - Rehberli Öğretim: Öğretmen öğrencilerin, bir önceki aşamada çalışma
sayfası olarak verilen içeriklerden ilgilerine göre bir konu seçmelerini ister. Sınıfta
farklı konuları alan öğrenciler birbirleriyle eşleşirler ve birbirlerine seçmiş oldukları
konuyu anlatırlar. Örneğin; bir öğrenci Sanayi Devrimi’nin ekonomik sonuçlarını alır,
başka bir öğrenci Sanayi Devrimi’nin siyasal sonuçlarını alır ve birbirlerine konuyu
anlatırlar. Her öğrenci eşleştiği arkadaşına seçtiği konunun Sanayi Devrimi’nin so-
nucu olarak daha önemli olduğuna dair arkadaşını ikna etmeye çalışır. Arkadaşını
ikna eden öğrencinin konusu seçildikten sonra aşağıdaki strateji basamağına ge-
çilir (İF3, FÖOD1). Öğretmen gruplardan seçtikleri konuya ilişkin sınıfa sunum ha-
zırlanmalarını ister ve öğrencilerin çalışmalarını saygı çerçevesinde uygun bir üslup
kullanarak gerçekleştirmelerini destekleyici tedbirler alır ve bir sonraki aşamaya
geçer (SF3).9
140