Page 186 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 186
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ
SF1: Öğretmen bir önceki dersin sonunda öğrencilere “Gelecek ders, Türk moder-
nleşmesi çerçevesinde Atatürk Dönemi’nde toplumsal, hukuk ve sağlık alanlarında
yapılan inkılapların birbirlerine etkisi ile ilgili çalışma yapacağız. Bu çalışma için
gruplar oluşturacağız” diyerek sınıfı üç büyük gruba ayırır. Öğretmen, öğrencilerin
performans düzeylerine göre, ilgi ve gereksinimlerine göre heterojen gruplar oluş-
turabileceği gibi kendi gruplarını oluşturmaları için öğrencilere fırsat verebilir.
SF2: Öğretmen, tablonun ortasında yer alan “Şapka Kanunu’nun toplum üzerindeki
sosyal etkilerini dramatize etmek” görevini tüm grupların gerçekleştireceğini ifade
eder. Bu kare ile birlikte soldan sağa, yukarıdan aşağıya veya çaprazlama olarak
iki kare daha seçerek görevlerini üç kareye tamamlamaları gruplardan istenir. Öğ-
retmen, örnek kareler oluşturarak öğrencilerin görev seçimini üç kareye tamamla-
maları için rehberlik edebilir.
SF3: Her grubun, seçtikleri kareleri renklendirerek bir örneği grupta kalacak şe-
kilde diğerini öğretmenlerine teslim etmeleri istenir. Görev tablosu öğrencilere bi-
reysel olarak sunulur ise gereksinim duyan öğrenciler için, seçilen görev karelerinin
renklendirilmesi aşamasında akran desteği sağlanabilir.
SF4: Kare seçiminden sonra, gruplardaki öğrencilerin seçtikleri üç kare ile ilgili bi-
Süreç
reysel olarak araştırma yapmalarını, yazılı ve görsel kaynak bulmalarını, buldukla-
rı kaynakları sınıfa getirmeleri istenir. Gereksinim duyan öğrenciler için öğretmen
kaynak yönlendirmesi yapabilir. Dijital araç gereçler üzerinden öğrencilerle link,
video vb. paylaşımlar yapabilir.
SF5: Öğretmen, öğrencilerden yansı ile sunulan kavramları okumalarını ister. Kav-
ramları ve tanım cümlelerini öğrencilerden bireysel olarak okumasını isteyebilir
veya derse aktif katılım sağlaması için desteğe ihtiyaç duyan öğrencilere sesli oku-
ma ile görevlendirebilir.
SF6: Kavramların sunulmasının ardından, öğretmen, büyük grubun kendi içinde üç
gruba ayrılmalarını ister. Gruplar, küçük gruplara ayrılırken öğrenciler ilgi ve gerek-
sinimlerine göre kendileri seçim yapabileceği gibi; dengeli bir dağılım olması ama-
cıyla öğretmen tarafından da gruplar oluşturulabilir.
SF7: Üçe ayrılan gruplar, sınıfa getirdikleri kaynaklar üzerinden birlikte okuma, an-
latma, soru cevap, tartışma vb. teknikler kullanarak grup halinde çalışırlar ve ürün-
lerini oluştururlar. Öğrencilerin grup içinde çalışmaları öğretmen tarafından takip
edilir. Tartışma, soru cevap vb. teknikleri uygulanırken öğretmen gereksinim duyan
gruplar için örnek sorularla ipucu desteği sağlayabilir.
ÜF1: Üçe ayrılan gruplar, sınıfa getirdikleri kaynaklar üzerinden birlikte okuma,
anlatma, soru cevap, tartışma vb. tekniklerini kullanarak grup halinde çalışırlar ve
ürünlerini oluştururlar. Öğretmen tabloda yer alan ürünleri, öğrencilerden gelen
fikirlere göre değiştirebilir, esnetebilir. Afiş yerine poster, araştırma raporu yerine
PowerPoint sunusu gibi öğrencilerin ilgi ve gereksinimlerine göre düzenlemeler ya-
Ürün pılabilir.
ÜF2: Öğretmen öğrencilere tarih öğretim programında yer alan “Ek-1 Bildiklerim
Merak Ettiklerim, Öğrendiklerim ve Hissettiklerim Formu”nu dağıtarak doldurma-
larını ve kendisine teslim etmelerini ister. Gereksinim duyan öğrenciler için formda
yer alan başlıkların altına öğretmen cümleler yazarak uyarlayabilir ve öğrenciler-
den uygun gördüklerini işaretlemelerini isteyebilir.
186