Page 148 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 148

Türk Dili ve Edebiyatı

        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğrencilere, önceden okunan ve tahlil edilen romandaki (İF1) (örneğin Fatih-Har-
                               biye romanı) bir kahramanla, kurmaca mülakat yapmak için hazırlanacakları ve
                               mülakatı derste gerçekleştirecekleri söylenir. Bu göreve yönelik öğrencilerden ro-
                               manda kendisine yakın bulduğu bir kahramanı seçmeleri (SF1) ve bu kahramanın
                               özelliklerini içeren bir çalışma kâğıdı hazırlamaları istenir (İF2). Öğrenciler çalışma
                               kâğıdını iki bölüm olarak kullanacaklardır (ÜF1). Birinci bölümde; roman karakteri
                               ile yapacakları kurmaca mülakatın amacı, hedefi, içeriği, süresi, buna uygun kulla-
                               nacakları yöntem ve stratejiler başlıkları yer almalıdır. İkinci bölümde ise kurmaca
                               mülakat için hazırlayacakları soru ve cevaplara yer verilmelidir(ÜF2). Öğretmen
                               öğrencilere çalışma kâğıtlarında seçtikleri roman kişisi ile ilgili olarak kendilerine
                               “Gerçek  hayatta  olsaydı  nasıl  konuşurdu,  nasıl  davranırdı,  ne  işle  uğraşırdı?”  vb.
                               sorular sormalarını, ilgili tahminlerini yazmalarını söyler (SF2) (Seçilen roman ki-
                               şilerinin mülakat sorularına verdikleri cevaplar hazırlanırken roman kişisinin kulla-
                               nabileceği dil, beden dili, vurgu ve tonlamalar, varsa ağız özellikleri vb. göz önünde
                               bulundurulur.).
                               Öğrencilere yol gösterici olması adına öğretmen daha önceden hazırladığı romana
                               ve mülakat türüne ait ders notlarını ya da videoyu (SF3) etkileşimli tahtadan açar
                               (FÖOD1) (örneğin, EBA’da Başlık: Mülakat 1 videosu gibi).

                               (Örneğin; Fatih-Harbiye Romanındaki Kahramanlar ve Özellikleri:
                               Romandaki başlıca karakterler ve özellikleri şunlardır:
                               Ana Karakterler:

         Uygulama Süreci         •  Faiz Bey: Fatih’te yaşayan muhafazakar bir babadır. Kızı Neriman’ı geleneksel
                                   Osmanlı usullerine göre yetiştirmek ister.

                                 •  Neriman: Faiz Bey’in kızıdır. Geleneksel bir yaşam yerine modern bir yaşam tarzı
                                   benimsemek ister.

                                 •  Şinasi: Neriman’ın çocukluk arkadaşı ve komşusudur. Fakir bir ailenin çocuğudur.
                                   Akıllı ve çalışkandır. İyi bir eğitim almıştır. Neriman’a aşıktır.

                                 •  Macit: Zengin ve Batılı bir ailenin oğludur. Neriman’a ilgi duyar ve onu modern
                                   yaşam tarzına davet eder.

                               Diğer Önemli Karakterler:
                                 •  Cemile Hanım: Faiz Bey’in eşi ve Neriman’ın annesidir. Kocasının geleneksel gö-
                                   rüşlerine karşı çıkar ve Neriman’ın modernleşmesini destekler.
                                 •  Rauf Bey: Neriman’ın amcasıdır. Batılılaşma yanlısı bir aydındır.
                                 •  Nedret: Neriman’ın en yakın arkadaşıdır. Zengin bir ailenin kızıdır ve modern bir
                                   yaşam tarzı benimsemiştir.
                                 •  Nihat: Şinasi’nin arkadaşıdır. Gazeteci olarak çalışmaktadır.
                               Romanın Teması ile Karakterler Arasındaki İlişki:Bu karakterler, romandaki gelenek-
                               sel Osmanlı yaşam tarzı ile Batılılaşma arasındaki çelişkileri farklı açılardan temsil
                               ederler. Faiz Bey ve Cemile Hanım çifti, bu değişime farklı tepkiler veren geleneksel
                               Osmanlı ailesinin bir örneğidir. Neriman ise bu değişimin tam ortasında kalmış ve
                               kimliğini bulmaya çalışan modern bir Türk kadınıdır. Şinasi ve Macit ise Batılılaşma-
                               nın farklı iki yüzünü temsil ederler.



    148
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153