Page 149 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 149

Türk Dili ve Edebiyatı

                                        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Şinasi, Batılılaşmanın olumlu yönlerini savunurken, Macit ise Batılılaşmanın maddi
                               ve gösterişçi yönlerine daha fazla önem vermektedir. Fatih-Harbiye romanı, bu ka-
                               rakterler aracılığıyla Osmanlı toplumunun son dönemindeki önemli değişim ve dö-
                               nüşümleri gözler önüne serer. Roman, gelenek ile modernlik arasındaki çelişkilerin
                               bireyler üzerindeki etkilerini ve bu çelişkilerle nasıl başa çıkılabileceğini sorgular.)

                               Öğrencilerin bireysel hazırladığı çalışma kâğıtlarını sıra arkadaşları ile eşleşerek
                               birbirlerine dönüt verip incelemeleri sağlanır (SF4). Ardından çalışma kâğıtlarının
                               içerikleri etkileşimli tahtadan açılan notlarla karşılaştırılır. Öğretmen, öğrencilerin
                               mülakatı gerçekleştirmeleri için ortak bir mülakat taslağı hazırlamaları gerektiğini
                               belirtilir. Sınıfça hazırlanacak mülakat plan taslağı için öğretmen etkileşimli tahta-
                               da boş bir şablon açar. Soru - cevap yoluyla bir mülakatta olması gereken özellikler
                               sınıfça belirlenir (SF5) ve böylece öğretmen rehberliğinde ortak bir mülakat planı
                               oluşturulur. Etkinlik boyunca her öğrenci (SF6), seçtiği roman karakteri ile yapa-
                               cağı mülakatı, sınıfça oluşturdukları bu ortak mülakat soru ve cevaplarına uygun
                               şekilde düzenleyeceğinden bu mülakat şablonu etkileşimli tahtada açık tutulur.
                               Mülakat soru ve cevaplarının hazırlanmasının ardından, öğrencilerden roman kişi-
                               si rolüne girmek isteyenlere, kendisine yakın bulduğu roman karakterinin isminden
                               kendisine  bir  isimlik  yapıp  yakasına  takması  istenir  (SF7).  Öğrencilerden  muha-
                               bir olmak isteyenler de sınıfta mülakat yapmak istedikleri karakteri bulup eşleşir.
                               Mülakata dikkat çekici bir girişle başlanır, mülakatı sürdürme ve bitirmede dikkat
                               çekicilik devam ettirilir (SF8). Muhabirler hazırladıkları mülakatı, eşleştiği roman
                               kişileri yerine geçen öğrenciler ile gerçekleştirir; roman kişileri yerine geçen öğren-
                               ciler ise hazırladıkları çalışma kâğıdına göre mülakat sorularını cevaplar. Mülakat
                               sorularına cevap veren öğrenci kurmaca kişiye özgü bir üslup kullanır. Gösterilen
                               performans (anlatım ilkeleri, beden dili, diksiyon, zaman ve mekânı etkili kullanma
                               ölçütleri dikkate alınarak) öğretmen tarafından dereceli puanlama anahtarı ile de-
                               ğerlendirilir (ÜF3).
                               Mülakatların sonunda roman kişilerinin verdiği cevaplar doğrultusunda, metindeki
                               açık ve örtük iletiler soru-cevap yoluyla sınıfça değerlendirilir (SF9). Bu süreçte öğ-
                               rencilerden, roman kişileriyle ilgili vardıkları yargıların dayanağına ilişkin gerekçeli
                               açıklamalar yapmaları istenir. Mülakatın tüm aşamalarını gözden geçirmek, ge-
                               rekli düzeltmeleri fark etmek, daha sonra yapılacak konuşmalara daha iyi hazır-
                               lanabilmek için öğretmen tarafından önceden hazırlanmış olan mülakata hazırlık
                               ve mülakatın yapılma aşamalarını gösteren, bu aşamalara ilişkin ölçütler içeren öz
                               değerlendirme formu ile akran değerlendirmesi formu (Örneğin Türk Dili ve Edebi-
                               yatı/ Sınıf İçi Değerlendirme Örneği 18 s. 84) öğrencilere dağıtılıp uygulanır. Yapıcı
                               geri bildirimler ile yapılan mülakat gözden geçirilir, olumlu davranışlar pekiştirilir.
                               Öğrencilerin  hazırladıkları  mülakatlar  ve  diyalog  oluşturmaya  yönelik  yazılı  an-
                               latımlar, (içeriğe uygunluk, özgünlük, açıklık, akıcılık, yalınlık, dilin etkili kullanımı,
                               beden dili, zamanı ve mekânı etkili kullanma gibi ölçütler kullanılarak) dereceli pu-
         Değerlendirme
                               anlama anahtarı ile değerlendirilir. Öz değerlendirme ve akran değerlendirmesi
                               yapılarak öğrencilerin kendi çalışmasına dair yapıcı geri bildirimler ile öğrencinin
                               gelişimi desteklenir.









                                                                                                         149
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154