Page 149 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 149
Türk Dili ve Edebiyatı
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Şinasi, Batılılaşmanın olumlu yönlerini savunurken, Macit ise Batılılaşmanın maddi
ve gösterişçi yönlerine daha fazla önem vermektedir. Fatih-Harbiye romanı, bu ka-
rakterler aracılığıyla Osmanlı toplumunun son dönemindeki önemli değişim ve dö-
nüşümleri gözler önüne serer. Roman, gelenek ile modernlik arasındaki çelişkilerin
bireyler üzerindeki etkilerini ve bu çelişkilerle nasıl başa çıkılabileceğini sorgular.)
Öğrencilerin bireysel hazırladığı çalışma kâğıtlarını sıra arkadaşları ile eşleşerek
birbirlerine dönüt verip incelemeleri sağlanır (SF4). Ardından çalışma kâğıtlarının
içerikleri etkileşimli tahtadan açılan notlarla karşılaştırılır. Öğretmen, öğrencilerin
mülakatı gerçekleştirmeleri için ortak bir mülakat taslağı hazırlamaları gerektiğini
belirtilir. Sınıfça hazırlanacak mülakat plan taslağı için öğretmen etkileşimli tahta-
da boş bir şablon açar. Soru - cevap yoluyla bir mülakatta olması gereken özellikler
sınıfça belirlenir (SF5) ve böylece öğretmen rehberliğinde ortak bir mülakat planı
oluşturulur. Etkinlik boyunca her öğrenci (SF6), seçtiği roman karakteri ile yapa-
cağı mülakatı, sınıfça oluşturdukları bu ortak mülakat soru ve cevaplarına uygun
şekilde düzenleyeceğinden bu mülakat şablonu etkileşimli tahtada açık tutulur.
Mülakat soru ve cevaplarının hazırlanmasının ardından, öğrencilerden roman kişi-
si rolüne girmek isteyenlere, kendisine yakın bulduğu roman karakterinin isminden
kendisine bir isimlik yapıp yakasına takması istenir (SF7). Öğrencilerden muha-
bir olmak isteyenler de sınıfta mülakat yapmak istedikleri karakteri bulup eşleşir.
Mülakata dikkat çekici bir girişle başlanır, mülakatı sürdürme ve bitirmede dikkat
çekicilik devam ettirilir (SF8). Muhabirler hazırladıkları mülakatı, eşleştiği roman
kişileri yerine geçen öğrenciler ile gerçekleştirir; roman kişileri yerine geçen öğren-
ciler ise hazırladıkları çalışma kâğıdına göre mülakat sorularını cevaplar. Mülakat
sorularına cevap veren öğrenci kurmaca kişiye özgü bir üslup kullanır. Gösterilen
performans (anlatım ilkeleri, beden dili, diksiyon, zaman ve mekânı etkili kullanma
ölçütleri dikkate alınarak) öğretmen tarafından dereceli puanlama anahtarı ile de-
ğerlendirilir (ÜF3).
Mülakatların sonunda roman kişilerinin verdiği cevaplar doğrultusunda, metindeki
açık ve örtük iletiler soru-cevap yoluyla sınıfça değerlendirilir (SF9). Bu süreçte öğ-
rencilerden, roman kişileriyle ilgili vardıkları yargıların dayanağına ilişkin gerekçeli
açıklamalar yapmaları istenir. Mülakatın tüm aşamalarını gözden geçirmek, ge-
rekli düzeltmeleri fark etmek, daha sonra yapılacak konuşmalara daha iyi hazır-
lanabilmek için öğretmen tarafından önceden hazırlanmış olan mülakata hazırlık
ve mülakatın yapılma aşamalarını gösteren, bu aşamalara ilişkin ölçütler içeren öz
değerlendirme formu ile akran değerlendirmesi formu (Örneğin Türk Dili ve Edebi-
yatı/ Sınıf İçi Değerlendirme Örneği 18 s. 84) öğrencilere dağıtılıp uygulanır. Yapıcı
geri bildirimler ile yapılan mülakat gözden geçirilir, olumlu davranışlar pekiştirilir.
Öğrencilerin hazırladıkları mülakatlar ve diyalog oluşturmaya yönelik yazılı an-
latımlar, (içeriğe uygunluk, özgünlük, açıklık, akıcılık, yalınlık, dilin etkili kullanımı,
beden dili, zamanı ve mekânı etkili kullanma gibi ölçütler kullanılarak) dereceli pu-
Değerlendirme
anlama anahtarı ile değerlendirilir. Öz değerlendirme ve akran değerlendirmesi
yapılarak öğrencilerin kendi çalışmasına dair yapıcı geri bildirimler ile öğrencinin
gelişimi desteklenir.
149