Page 181 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 181

Türk Dili ve Edebiyatı

                                        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Konuşma  Biletleri:  Öğrencilerin  eşit  sürede  konuşmalarına  ve  düşüncelerini  an-
                               latmalarına  dayanan  tekniktir.  Her  biletin  bir  konuşma  süresi  vardır.  Uygulama
                               öğrencilerin elindeki biletler bitene kadar devam eder. Bu derste okunan metnin
                               iletisine, metinde kullanılan anlatım biçimi ve yöntemlerine, yazarın üslubuna, an-
                               latıcının tavrına, roman kişilerinin tutumlarına yönelik eleştirel bir değerlendirme
                               yapmak isteyen öğrenciler, kendisine verilen konuşma biletini kullanarak görüşle-
                               rini ifade edecektir.
                               İkili Denetim: Öğrenciler dörderli gruplar oluşturur. Sonra bu gruplar kendi içeri-
                               sinde ikişerli olarak bölünür. Hemen ardından iki gruba da öğretmen tarafından
                               önceden hazırlanan çalışma yaprakları verilir. Her grup önce kendi içlerinde, ardın-
                               dan diğer ikili grupla kâğıtlarını değiştirerek cevaplarını denetler. Burada, oluştu-
                               rulan kavram ağları ikili denetim yoluyla gözden geçirilecektir.
                               Kavram Ağları: Öğrencilerin izlenimlerini, düşüncelerini çeşitli kavramlarla sergile-
                               yen bir grafik araçtır. Bu derste öğrenciler eleştiri metninin planlamasını yaparken
                               kavram ağlarını kullanacaktır.
                               Öğrencilere daha önceki derste tahlil ettikleri romanı (örneğin, Bülbülü Öldürmek
                               gibi) temel hak ve özgürlükler bağlamında değerlendiren bir eleştiri yazısı yazma-
                               larına yönelik performans görevi verilir (SF1). Öğrenciler romanı verilen yönerge
                               doğrultusunda okumuş olurlar.

                               Yazma içeriği oluşturulurken okunan metnin iletilerinin anlamlandırılmasını sağla-
                               mak, uygun şekilde iletişimi sürdürmek ve ön bilgilerle bağlantı kurmak amacıyla
                               öğretmen tarafından oluşturulan boş bir kavram haritası, etkileşimli tahtanın bir
                               tarafında açılır (İF1). Tahtanın diğer tarafı beyin fırtınası çalışması için kullanıla-
                               caktır (FÖOD1).
                               Hak ve özgürlükler temasının romanda nasıl işlendiği -beyin fırtınası tekniği kulla-
                               nılarak- öğrencilere sorulur (SF2). Öğrencilerin cevapları tahtaya yazılır. Öğretmen
                               bu cevapları dikkate alarak açıklamalarda bulunur. Boş kavram haritası öğrenci-
         Uygulama Aşamaları    lerin beyin fırtınası etkinliğine verdikleri cevaplar doğrultusunda doldurulur (SF3).
                               Öğrenciler bu kavram haritasından yola çıkarak temanın seçimine yönelik verilerle
                               ilgili tahminler yürütür. Tahminler göz önünde bulundurularak yazarın konuyu ele
                               alışıyla ilgili eleştiriler belirlenir. “Yaşanan ya da yaşanılması mümkün olan olaylar
                               mı anlatılmış? Konu dışına çıkılmış mı?” gibi sorularla hazırlanan eleştiri metninin
                               taslak içeriği oluşturulur (SF4).
                               Öğrenciler daha önceki derste romanı okuduktan sonra almış oldukları notları -
                               metinde  kişiler,  olaylar,  durumlar,  karakterlerin  duygu  ve  düşünceler  açısından
                               karşılaştırılmasını içeren iletileri - dörderli gruplar hâlinde grup çalışması yaparak
                               arkadaşları ile paylaşır (SF5). Aynı grupta olan öğrenciler bir araya gelerek grup
                               çalışmalarına başlar (FÖOD2). Grup içerisinde öğrenciler, tartışma yöntemini kul-
                               lanarak metinle ilgili değerlendirmelerde bulunur. Yine okunan metinde yer alan,
                               hak ve özgürlükler bağlamında metne değer katan unsurlar öğrenciler tarafından
                               tespit edilir. Metin ile ilgili beğeni ve görüşler sınıfta paylaşılır (ÜF1).











                                                                                                         181
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186