Page 181 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 181
Türk Dili ve Edebiyatı
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Konuşma Biletleri: Öğrencilerin eşit sürede konuşmalarına ve düşüncelerini an-
latmalarına dayanan tekniktir. Her biletin bir konuşma süresi vardır. Uygulama
öğrencilerin elindeki biletler bitene kadar devam eder. Bu derste okunan metnin
iletisine, metinde kullanılan anlatım biçimi ve yöntemlerine, yazarın üslubuna, an-
latıcının tavrına, roman kişilerinin tutumlarına yönelik eleştirel bir değerlendirme
yapmak isteyen öğrenciler, kendisine verilen konuşma biletini kullanarak görüşle-
rini ifade edecektir.
İkili Denetim: Öğrenciler dörderli gruplar oluşturur. Sonra bu gruplar kendi içeri-
sinde ikişerli olarak bölünür. Hemen ardından iki gruba da öğretmen tarafından
önceden hazırlanan çalışma yaprakları verilir. Her grup önce kendi içlerinde, ardın-
dan diğer ikili grupla kâğıtlarını değiştirerek cevaplarını denetler. Burada, oluştu-
rulan kavram ağları ikili denetim yoluyla gözden geçirilecektir.
Kavram Ağları: Öğrencilerin izlenimlerini, düşüncelerini çeşitli kavramlarla sergile-
yen bir grafik araçtır. Bu derste öğrenciler eleştiri metninin planlamasını yaparken
kavram ağlarını kullanacaktır.
Öğrencilere daha önceki derste tahlil ettikleri romanı (örneğin, Bülbülü Öldürmek
gibi) temel hak ve özgürlükler bağlamında değerlendiren bir eleştiri yazısı yazma-
larına yönelik performans görevi verilir (SF1). Öğrenciler romanı verilen yönerge
doğrultusunda okumuş olurlar.
Yazma içeriği oluşturulurken okunan metnin iletilerinin anlamlandırılmasını sağla-
mak, uygun şekilde iletişimi sürdürmek ve ön bilgilerle bağlantı kurmak amacıyla
öğretmen tarafından oluşturulan boş bir kavram haritası, etkileşimli tahtanın bir
tarafında açılır (İF1). Tahtanın diğer tarafı beyin fırtınası çalışması için kullanıla-
caktır (FÖOD1).
Hak ve özgürlükler temasının romanda nasıl işlendiği -beyin fırtınası tekniği kulla-
nılarak- öğrencilere sorulur (SF2). Öğrencilerin cevapları tahtaya yazılır. Öğretmen
bu cevapları dikkate alarak açıklamalarda bulunur. Boş kavram haritası öğrenci-
Uygulama Aşamaları lerin beyin fırtınası etkinliğine verdikleri cevaplar doğrultusunda doldurulur (SF3).
Öğrenciler bu kavram haritasından yola çıkarak temanın seçimine yönelik verilerle
ilgili tahminler yürütür. Tahminler göz önünde bulundurularak yazarın konuyu ele
alışıyla ilgili eleştiriler belirlenir. “Yaşanan ya da yaşanılması mümkün olan olaylar
mı anlatılmış? Konu dışına çıkılmış mı?” gibi sorularla hazırlanan eleştiri metninin
taslak içeriği oluşturulur (SF4).
Öğrenciler daha önceki derste romanı okuduktan sonra almış oldukları notları -
metinde kişiler, olaylar, durumlar, karakterlerin duygu ve düşünceler açısından
karşılaştırılmasını içeren iletileri - dörderli gruplar hâlinde grup çalışması yaparak
arkadaşları ile paylaşır (SF5). Aynı grupta olan öğrenciler bir araya gelerek grup
çalışmalarına başlar (FÖOD2). Grup içerisinde öğrenciler, tartışma yöntemini kul-
lanarak metinle ilgili değerlendirmelerde bulunur. Yine okunan metinde yer alan,
hak ve özgürlükler bağlamında metne değer katan unsurlar öğrenciler tarafından
tespit edilir. Metin ile ilgili beğeni ve görüşler sınıfta paylaşılır (ÜF1).
181