Page 182 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 182

Türk Dili ve Edebiyatı

        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Okunan  metnin  iletisine,  metinde  kullanılan  anlatım  biçimi  ve  yöntemlerine,  ya-
                               zarın üslubuna, anlatıcının tavrına, roman kişilerinin tutumlarına yönelik eleştirel
                               bir değerlendirme yapmak isteyen öğrencilere konuşma bileti dağıtılır. Konuşma
                               biletini alan öğrenciler kendilerine tanınan süre içinde konu ile ilgili görüşlerini ifa-
                               de eder (SF6, SF7, SF8). Daha sonra bütün öğrenciler bireysel olarak metinle ilgili
                               bilgilendirici ve açıklayıcı nitelik taşıyan yazılı sunum planına son şeklini verir (ÜF2).
                               Öğrenci hazırladığı eleştiri metninde kime, neyin, nasıl, nerede anlatılacağı ve han-
                               gi araçların kullanılacağını dikkate alarak bir planlama yapar. Bu planlamada kav-
                               ram ağlarından yararlanılır. Öğrenciler yazacakları eleştiri yazısıyla ilgili kavram
                               ağları oluşturur. Oluşturulan kavram ağları ikili denetim (eşlerin kontrolü) yoluyla
                               gözden  geçirilir.  Konuyu  desteklemek  amacıyla  düşünceyi  geliştirme  yollarından
                               yararlanılmasının, metnin içeriğine ve hedef kitleye göre belirlenen söz varlığının
                               bağlama uygun şekilde kullanılmasının önemli olduğu öğrencilere öğretmen tara-
                               fından hatırlatılır. Yazılan metinde dil yapılarının işlevine uygun kullanılması gerek-
                               tiği öğrencilere söylenir. Öğrencilere yazı planlarında özdenetimlerini sağlamaları
                               amacıyla önceden hazırlanan kontrol listeleri dağıtılır (İF2). Öğrencilerin yazılı an-
                               latımı gerçekleştirmesinden sonra kontrol listeleri toplanır. Öğretmen tarafından
                               öğrencilere yaptıkları yazılı anlatıma yönelik öz değerlendirmede bulunmaları için
                               bir sonraki kazanıma uygun öz değerlendirme formu dağıtılır ve doldurmaları is-
                               tenir. Doldurulan formlar öğretmen tarafından toplanarak değerlendirilir ve sınıf
                               dosyasında saklanır.

                               Öğrenciler kendilerine dağıtılan kontrol listelerini doldurarak yazma aşamalarını
                               takip eder. Bu sırada yapılan etkinliklerle hazırladıkları eleştiri yazısında romanın
         Değerlendirme         iletisine, romanda kullanılan anlatım biçimi ve yöntemlerine, yazarın üslubuna, an-
                               latıcının tavrına, roman kişilerinin tutumlarına yönelik bir değerlendirmede bulu-
                               nurlar. Kontrol listeleri ve öz değerlendirme formları toplanarak değerlendirilir.
                               Dil ve semboller için seçenekler sağlayın:

                                 •  Söz dizimini ve yapıyı netleştiren seçenekler
                                 •  Metnin veya matematiksel gösterimin yapısını yansıtan şemalar
                                 •  Dil bilimsel anlayışı destekleyen seçenekler

                               İçeriği anlamak için seçenekler sunun:
                                 •  Kritik özellikleri, büyük fikirleri ve ilişkileri vurgulayan seçenekler
         Evrensel Tasarım        •  Bilgi işlemeye rehberlik eden seçenekler
         Ögeleri
                                 •  Hafızayı ve aktarımı destekleyen seçenekler
                               Fiziksel eylem için seçenekler sağlayın:
                                 •  Araçlara ve yardımcı teknolojilere erişim seçenekleri

                               İfade becerileri ve bilgiye yönelik akıcılık için seçenekler sunun:
                                 •  İletişim için farklı ortamlara yönelik seçenekler
                                 •  Uygulama ve performans için destekleyici seçenekler








    182
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187