Page 182 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 182
Türk Dili ve Edebiyatı
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Okunan metnin iletisine, metinde kullanılan anlatım biçimi ve yöntemlerine, ya-
zarın üslubuna, anlatıcının tavrına, roman kişilerinin tutumlarına yönelik eleştirel
bir değerlendirme yapmak isteyen öğrencilere konuşma bileti dağıtılır. Konuşma
biletini alan öğrenciler kendilerine tanınan süre içinde konu ile ilgili görüşlerini ifa-
de eder (SF6, SF7, SF8). Daha sonra bütün öğrenciler bireysel olarak metinle ilgili
bilgilendirici ve açıklayıcı nitelik taşıyan yazılı sunum planına son şeklini verir (ÜF2).
Öğrenci hazırladığı eleştiri metninde kime, neyin, nasıl, nerede anlatılacağı ve han-
gi araçların kullanılacağını dikkate alarak bir planlama yapar. Bu planlamada kav-
ram ağlarından yararlanılır. Öğrenciler yazacakları eleştiri yazısıyla ilgili kavram
ağları oluşturur. Oluşturulan kavram ağları ikili denetim (eşlerin kontrolü) yoluyla
gözden geçirilir. Konuyu desteklemek amacıyla düşünceyi geliştirme yollarından
yararlanılmasının, metnin içeriğine ve hedef kitleye göre belirlenen söz varlığının
bağlama uygun şekilde kullanılmasının önemli olduğu öğrencilere öğretmen tara-
fından hatırlatılır. Yazılan metinde dil yapılarının işlevine uygun kullanılması gerek-
tiği öğrencilere söylenir. Öğrencilere yazı planlarında özdenetimlerini sağlamaları
amacıyla önceden hazırlanan kontrol listeleri dağıtılır (İF2). Öğrencilerin yazılı an-
latımı gerçekleştirmesinden sonra kontrol listeleri toplanır. Öğretmen tarafından
öğrencilere yaptıkları yazılı anlatıma yönelik öz değerlendirmede bulunmaları için
bir sonraki kazanıma uygun öz değerlendirme formu dağıtılır ve doldurmaları is-
tenir. Doldurulan formlar öğretmen tarafından toplanarak değerlendirilir ve sınıf
dosyasında saklanır.
Öğrenciler kendilerine dağıtılan kontrol listelerini doldurarak yazma aşamalarını
takip eder. Bu sırada yapılan etkinliklerle hazırladıkları eleştiri yazısında romanın
Değerlendirme iletisine, romanda kullanılan anlatım biçimi ve yöntemlerine, yazarın üslubuna, an-
latıcının tavrına, roman kişilerinin tutumlarına yönelik bir değerlendirmede bulu-
nurlar. Kontrol listeleri ve öz değerlendirme formları toplanarak değerlendirilir.
Dil ve semboller için seçenekler sağlayın:
• Söz dizimini ve yapıyı netleştiren seçenekler
• Metnin veya matematiksel gösterimin yapısını yansıtan şemalar
• Dil bilimsel anlayışı destekleyen seçenekler
İçeriği anlamak için seçenekler sunun:
• Kritik özellikleri, büyük fikirleri ve ilişkileri vurgulayan seçenekler
Evrensel Tasarım • Bilgi işlemeye rehberlik eden seçenekler
Ögeleri
• Hafızayı ve aktarımı destekleyen seçenekler
Fiziksel eylem için seçenekler sağlayın:
• Araçlara ve yardımcı teknolojilere erişim seçenekleri
İfade becerileri ve bilgiye yönelik akıcılık için seçenekler sunun:
• İletişim için farklı ortamlara yönelik seçenekler
• Uygulama ve performans için destekleyici seçenekler
182