Page 187 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 187
Türk Dili ve Edebiyatı
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Bu Broşürler İnsanı Gezdiriyor
Konu Gezi yazıları ve broşürleri çevre bilinci için çözümleme.
Öğrenme Hedefleri TDE2.3. “Hayatın Dengesi” temasında ele alınan metinleri çözümleyebilme
Materyaller Dijital içerikler, çıkış kartları, A4 kâğıdı, süreç takip formları, broşürler.
Etkinlik Süresi 2 ders saati
Bu etkinlikte okuma öğrenme alanı ele alınarak süreç takip formu, giriş-çıkış kart-
ları tekniği kullanılmıştır.
Süreç takip formu: Öğrenme süreçlerine ilişkin tüm bilgilerin detaylı olarak göste-
rilmesiyle oluşan formdur. Burada öğrenciler gezi yazısının tür ve yapı özelliklerini,
konusunu, temasını, yazılış amacını ve ana fikrini, dil ve anlatım özelliklerini akran
desteğinin kullanıldığı süreç takip formuyla çözümler.
Etkinlik Açıklaması
Giriş-Çıkış kartı (KWL): Öğrencilerin düşüncelerini düzenleme ve belirli bir konu-
yu öğrenmelerine yardımcı olan bir tür grafik düzenleyicidir. Bu form, çalışma say-
faları, aktif öğrenmeyi teşvik etmenin ve öğrencileri yeni bir konuya yöneltmenin
yollarındandır. Öğrenciler süreç sonunda neyi öğrenip neyi öğrenemediğini forma
yazar. Öğrencilerin çevreyi koruma ve geliştirme konusundaki duyarlılığı öğretmen
tarafından giriş-çıkış kartı ile değerlendirilir.
Öğrenciler, EBA’ dan, ders kitabından ve diğer kaynaklardan önceki derslerde
çevre duyarlılığı konusuna öncelik veren gezi yazısı örneklerini okuma ve anlama
çalışmaları yapmışlardır (İF1). Öğretmen bu aşamada öğrencilere çevre bilinci ile
ilgili broşür toplama görevi verir. Yeni dersin başında bu çalışmalar ışığında me-
tinlerin çözümlenmesine geçilir. Bu aşamada öğrenciler dört gruba ayrılır (SF1).
Aynı grupta olan öğrenciler birlikte çalışmaya uygun olacak şekilde yakın yerlere
otururlar (FÖOD1).
Birinci grup, okudukları gezi yazılarını hangi çevre sorununa ışık tuttuğuna göre sı-
nıflandırır (SF2). İkinci grup; okunan gezi yazılarını yapı unsurları, dil ve anlatım
özellikleri açısından çözümler (İF2).
Üçüncü grup, daha önce topladığı broşürlerden okunan metinlerin anlamlarını
destekleyen broşürlerle ilgili olarak şunları yapar:
Uygulama Aşamaları
1) Bu broşürlerle gezi yazıları arasında ilgi kuracak sloganlar hazırlar. Bu slogan-
ların millî, manevi, evrensel değerlere uygun olmasına ve çevre duyarlılığını
yansıtmasına özen gösterir (SF3).
2) Toplumsal çevre bilincine katkı sağlaması için sosyal medyada kullanılmaya
uygun olmasına çalışır.
Dördüncü grup, 6 öğrenciden oluşur; bu öğrenciler öğretmenin önceden hazırladı-
ğı süreç takip formu ile diğer üç gruptaki arkadaşlarının çalışmalarını değerlendirir
(ÜF1). Her grubun çalışma sürecinin değerlendirilmesini iki öğrenci üstlenir (SF4).
Bu öğrenciler; birbirinden bağımsız olarak doldurdukları süreç takip formlarını öğ-
retmene teslim ederler, sloganları sınıf portfolyo dosyasına eklerler.
Öğretmen, ders sonunda giriş-çıkış kartı (KWL) kullanarak öğrencilerin çevre bilin-
ci konusunda yeni gelişen duyarlılıklarını tespit etmeye çalışır.
187