Page 66 - ESTETİK 11
P. 66

Hazırlık Çalışmaları

                                     1. Sizce sanatta asıl amaç nedir?
                                     2. Size göre en iyi sanat doğadaki nesnelerin benzerini yapmak mıdır?
                                        Neden?
                                     3.  Sizce  duyguların  sanat  aracılığıyla  eksiksiz  bir  şekilde  anlatımı
                                        mümkün müdür?
                                     4. Sanatta biçim ve öz ne anlama gelir?
                                     5. “Sanat sanat içindir.” sözünden ne anlıyorsunuz?
               KURAMI
                                     6. Sizce tarih boyunca sanat eserleri hangi amaçlarla üretilmiştir?
                                     7. “Sanat toplum içindir.” sözünden ne anlıyorsunuz?
                                     8. Sizce sanatta değişim kaçınılmaz mıdır?


                        3.1. YANSITMA KURAMI

                                              Sanatın görevi, doğayı taklit etmektir.
                                                                                                                Aristoteles

                        Sanatın ne olduğu ve sanatta öncelikle neyin önemli olduğu gibi sorulara ilişkin ortaya
                        konulan düşünceler, çeşitli sanat kuramlarının doğmasına yol açmıştır. Bu kuramların
                        her biri, sanatın belli bir yönünü ön plana çıkarmıştır.
                        Sanatın ne olduğuyla ilgili ilk ve en eski düşünce, onun daha çok bir yansıtma ve taklit
                        olduğu yönündedir. Bu düşünceye göre sanatçının görevi, doğayı ve nesneleri dikkatli
              ANSITMA
                        bir şekilde gözlemleyerek en doğru şekilde sanata yansıtmaktır.
                        Yansıtma kuramının temeli olan ve doğanın taklidi anlamına gelen mimesis kavramı,
                        Antik Yunan düşüncesine dayanır. Sokrates, Platon ve büyük ölçüde Aristo tarafın-
                        dan temellendirilen mimesis düşüncesi, Batı’da Antik Yunan Dönemi’nden başlayarak
                        19. yüzyıla kadar etkisini sürdürmüştür. Sanatta doğayı ve dış dünyayı taklit etmenin
                        asıl amaç olduğunu savunan yansıtmacı kuram, güzelliğin asıl kaynağı olarak doğayı
                        görür. Düzenin ve uyumun kusursuz bir şekilde kendisinde tecelli ettiği doğa, sanatsal
                        güzelliğin örneği ve modelidir.
                        Eski Mısır ve Mezopotamya sanatlarından farklı olarak ilk defa Antik Yunan’da vücut
                        anatomisini gerçekçi bir şekilde yansıtan heykeller yapılmaya başlanmıştır. Klasik Dö-
                        nem (MÖ 500-400) Yunan heykelinde gerçekliğin işlenmesi kaygısıyla optik gözleme
                        ağırlık verilmiş ve sonrasında da bu yönde önemli mesafeler kat edilmiştir. Bu açıdan
                        Antik Yunan sanatı; Helenistik, Roma, Hristiyan ve Rönesans Dönemi sanatının teme-
                        lini hazırlamıştır.
              Y
                        Antik Yunan Dönemi’nde gerçeğin taklidi noktasında ne denli başarılı örnekler veril-
                        diğini göstermek için Parrhasius (Parrasis) ile Zeuxis (Zeuksis) arasında gerçekleşen
              3.1.      MÖ 5. yüzyılda, dönemin en yetenekli ressamları olarak görülen Parrhasius ile Zeuxis
                        bir resim yarışmasından bahsedilir.


                        kimin daha gerçekçi resim yapabildiğini göstermek için birer resim yaparlar. Zeuxis,
                        resminde o kadar mükemmel üzüm taneleri çizmiştir ki kuşlar üzümleri gerçek sanıp
                        resmi gagalamaya başlarlar. Zeuxis yeteneğiyle kuşları kandırmıştır. Sıra Parrhasius’in
                        yeteneğini görmeye gelmiştir. Parrhasius, Zeuxis’ten eserini kapatan perdeyi açmasını
                        ister. Zeuxis, perdeyi açmaya çalışınca perdenin aslında sadece bir resim olduğunu



                    64
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71