Page 70 - ESTETİK 11
P. 70

3.2. Biçimci Sanat Kuramı

                                                    Sanatı kuramsal olarak tanımlayan görüşlerden biri de
                    Bilgi                           biçimci (formalist) kuramdır. Biçimci kuram anlayışın-
                    Notu                            da sanatın merkezi sanat eserinin biçimsel yönünedir.
                      ‘‘                            Sanatın tanımlanması ve sanatla ilgili problemlerin çö-
                                                    zümlenmesinde yalnızca sanat yapıtının biçim yönünü
                      Formalizm, edebiyat,
                      film, mimari ve görsel        esas alır.
                      sanat gibi çeşitli yaratıcı
                      ifade formlarının analiz      3.2.1. Biçimci Sanat Kuramının Özellikleri
                      ve yorumlanmasında
                      kullanılan bir eleştirel      Biçimciliğin  temel  düşüncesi;  sanatı  günlük  yaşam-
                      yaklaşım veya teorik          dan kaynaklanan her türlü beklentiden bağımsız ola-
                      çerçevedir. Formalizm,        rak ele almaktır.  Başta resim, müzik ve heykel olmak
                      eserin biçimsel öğeleri-      üzere sanat alanında yansıtma kuramının karşıtı olan
                      ne, yapısına ve düzenine      kuramlardan biridir. Bir şeyin sanat eseri sayılabilmesi
                      odaklanır ve bu öğelerin      ancak belirgin bir biçime sahip olması ve sergilenmek
                      anlamı ve eserin amacı        için tasarlanmış olmasına bağlıdır. Bir sanatçının sanat
                      hakkında yorumlar yap-        eserini hangi amaçla yaptığı ya da tarihsel bağlamının
                      mayı amaçlar. Forma-          bir önemi yoktur.
                      lizm, sanat ve estetik
                      konularındaki tartışmala-     Biçimci  sanat  anlayışı;  sanatın  ortaya  çıkış  noktasın-
                      rın önemli bir konusudur      da,  sanatı  belirleyenin  sanatçının  form  verme  gücü
                      ve hâlâ yaygın olarak         olduğunu  belirtir.  Bir  soyut  sanat  formu  rastlantısal
                      kullanılmaktadır.      ‘‘     şekillerden, içerikten veya eğilimlerden ortaya çıkabilir
                                                    (Görsel 3.9).  Aynı zamanda sanat eserine bu form ver-






































                      Görsel 3.9: Kavaklı Nehir, 1912, Roger Fry, 56,5x70,8 cm, Ahşap üzerine yağlı boya, Arts Council Galeri, Londra

          68
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75