Page 70 - ESTETİK 11
P. 70
3.2. DIŞA VURUMCU KURAM
Eğer sanatçının kendi fırtınasını içermiyorsa biçim ve renk bakımından
aslına sadık bir fırtına bulutunun resmini yapmanın ne yararı var?
Albert Ryder [Albırt Raydır (1847-1917)]
Dışa vurumcu kuram, doğanın gerçekçi bir biçimde betimlenmesi yerine sanatçının
duygularını özgür bir biçimde anlatmasına önem verir. Sanatçıyı ve sanatçının yaratıcı-
lığını esas alan dışa vurumcu kurama göre gerçek bir sanat eseri dış dünyayı (objeleri)
VURUMCU KURAM
değil sanatçının iç dünyasını yansıtır. Buna göre gerçek sanat, sanatçının duygu ve dü-
şüncelerinin anlatımına dayanır (Görsel 3.6). Dışavurumculuğa göre zaten gözümüzün
önünde olan dünyayı yinelemek anlamsızdır.
3.2. DIŞA Bu kuramın önde gelen temsilcileri; Benedetto Croce [Benedetto Kros (1866-1952)],
Görsel 3.6: Şüpheliler, Ernst Barlach [Erns Barlah (1870-1938)], 1931, Ernst Barlach
Vakfı, Hamburg, Almanya
Collingwood ve Tolstoy’dur. Collingwood ve Croce’a göre sanat; sanatçının duygu-
larını özgür bir biçimde, kendine özgü bir üslupla anlatmasıdır. Bu açıdan yansıtmacı
kuramın aksine dışa vurumculuk, sanatçının duygularını özgürce anlatabilmesi için ku-
rallara bağlılığı reddeder.
Sanatı duyguların aktarımı alarak gören Tolstoy’a göre sanat yüce bir şeydir. Bu yüzden
de sanat bir haz ve eğlence aracı olarak görülmemelidir. O, sanatı şöyle açıklar: “İn-
68