Page 70 - ESTETİK 11
P. 70

3.2. DIŞA VURUMCU KURAM


                               Eğer sanatçının kendi fırtınasını içermiyorsa biçim ve renk bakımından
                            aslına sadık bir fırtına bulutunun resmini yapmanın ne yararı var?
                                                           Albert Ryder [Albırt Raydır (1847-1917)]



                        Dışa vurumcu kuram, doğanın gerçekçi bir biçimde betimlenmesi yerine sanatçının
                        duygularını özgür bir biçimde anlatmasına önem verir. Sanatçıyı ve sanatçının yaratıcı-
                        lığını esas alan dışa vurumcu kurama göre gerçek bir sanat eseri dış dünyayı (objeleri)
              VURUMCU  KURAM
                        değil sanatçının iç dünyasını yansıtır. Buna göre gerçek sanat, sanatçının duygu ve dü-
                        şüncelerinin anlatımına dayanır (Görsel 3.6). Dışavurumculuğa göre zaten gözümüzün
                        önünde olan dünyayı yinelemek anlamsızdır.






































              3.2. DIŞA  Bu kuramın önde gelen temsilcileri; Benedetto Croce [Benedetto Kros (1866-1952)],





                                Görsel 3.6: Şüpheliler, Ernst Barlach [Erns Barlah (1870-1938)], 1931, Ernst Barlach
                                Vakfı, Hamburg, Almanya



                        Collingwood ve Tolstoy’dur. Collingwood ve Croce’a göre sanat; sanatçının duygu-
                        larını özgür bir biçimde, kendine özgü bir üslupla anlatmasıdır. Bu açıdan yansıtmacı
                        kuramın aksine dışa vurumculuk, sanatçının duygularını özgürce anlatabilmesi için ku-
                        rallara bağlılığı reddeder.
                        Sanatı duyguların aktarımı alarak gören Tolstoy’a göre sanat yüce bir şeydir. Bu yüzden
                        de sanat bir haz ve eğlence aracı olarak görülmemelidir. O, sanatı şöyle açıklar: “İn-



                    68
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75