Page 67 - ESTETİK 11
P. 67

anlar ve “Ben kuşları kandırdım ama Parrhasius Zeuxis’i kandırdı.” diyerek yenilgiyi
                  kabul eder (Görsel 3.1).


































                     Görsel 3.1: Zeuxis ve Parrhasius, J. Von Sandrart, 1683, Düsseldorf Kent Müzesi,  Almanya
                                                      Aristo’nun  sanat  için  esas  modelin  doğa  ol-
                                                      duğu  düşüncesiyle  temellendirdiği  mimesis
                                                      anlayışı,  Rönesans  Dönemi  natüralizminde
                                                      had safhasına ulaşır. Bu dönemde sanat, doğa
                                                      ve  insan  hakkında  elde  edilmiş  bilgilerin  ku-
                                                      sursuz bir biçimde yansıtılmasından başka bir
                                                      amaç  taşımaz.  Dönemin  en  önemli  sanatçıla-
                                                      rından  Leonardo  da Vinci’nin  [Leonardo da
                                                      Vinci  (1452-1519)]  ilgi  alanına  baktığımızda
                                                      sanatla bilimin nasıl iç içe olduğunu daha iyi
                                                      anlayabiliriz. O, diğer birçok Rönesans sanat-
                                                      çısı gibi matematikçi, mimar, mühendis, anato-
                                                      mist, astronom, jeolog, müzisyen, heykeltıraş
                                                      gibi vasıfları şahsında toplamış bir sanatçıdır.
                                                      L. da Vinci’nin hayatı boyunca yaptığı doğa ve
                                                      insan araştırmaları ile sanatçı yönünü buluştur-
                                                      duğu, çeşitli bilgi ve çizimlerin yer aldığı def-
                     Görsel 3.2: L. da Vinci’nin defterlerinden,   terler (Görsel 3.2) dönemin özelliklerini anla-
                     anatomi  bilgilerinin  çizimlerle  anlatıldığı   mamızda önemli birer belge niteliğine sahiptir.
                     bir bölüm




                                DÜŞÜNELİM-TARTIŞALIM


                  Sizce Leonardo da Vinci’nin çalışkanlığının, kendine ve insanlığa karşı sorumluluk
                  duygusundan kaynaklandığı söylenebilir mi? Düşüncenizi arkadaşlarınızla paylaşınız.



                                                                                                   65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72