Page 67 - ESTETİK 11
P. 67
anlar ve “Ben kuşları kandırdım ama Parrhasius Zeuxis’i kandırdı.” diyerek yenilgiyi
kabul eder (Görsel 3.1).
Görsel 3.1: Zeuxis ve Parrhasius, J. Von Sandrart, 1683, Düsseldorf Kent Müzesi, Almanya
Aristo’nun sanat için esas modelin doğa ol-
duğu düşüncesiyle temellendirdiği mimesis
anlayışı, Rönesans Dönemi natüralizminde
had safhasına ulaşır. Bu dönemde sanat, doğa
ve insan hakkında elde edilmiş bilgilerin ku-
sursuz bir biçimde yansıtılmasından başka bir
amaç taşımaz. Dönemin en önemli sanatçıla-
rından Leonardo da Vinci’nin [Leonardo da
Vinci (1452-1519)] ilgi alanına baktığımızda
sanatla bilimin nasıl iç içe olduğunu daha iyi
anlayabiliriz. O, diğer birçok Rönesans sanat-
çısı gibi matematikçi, mimar, mühendis, anato-
mist, astronom, jeolog, müzisyen, heykeltıraş
gibi vasıfları şahsında toplamış bir sanatçıdır.
L. da Vinci’nin hayatı boyunca yaptığı doğa ve
insan araştırmaları ile sanatçı yönünü buluştur-
duğu, çeşitli bilgi ve çizimlerin yer aldığı def-
Görsel 3.2: L. da Vinci’nin defterlerinden, terler (Görsel 3.2) dönemin özelliklerini anla-
anatomi bilgilerinin çizimlerle anlatıldığı mamızda önemli birer belge niteliğine sahiptir.
bir bölüm
DÜŞÜNELİM-TARTIŞALIM
Sizce Leonardo da Vinci’nin çalışkanlığının, kendine ve insanlığa karşı sorumluluk
duygusundan kaynaklandığı söylenebilir mi? Düşüncenizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
65