Page 71 - ESTETİK 11
P. 71

me işlemi birçok iç ve dış uyaranların etkileşimine de
            dayanabilir. Sanatçı, bu güçlerin birbirleriyle etkileşi-
            minden hareketle doğaya bakarak kavranabilecek do-
            ğal formları kullanabilir. Bunun yanında kendi zihinsel
            ve içtepisel etkisiyle insani formlar yaratabilir. Biçim-
            ci sanat anlayışında birlik, anlam, şekil verme, değer
            verme gibi özellikler bir arada bulunur. Sanatçı belli
            bir estetik duruşun sonucunda bazen tek bir formu,
            bazen de birden fazla formu ön plana çıkarır.

            Biçimci sanat kuramında önemli olan anlamlı biçim-
            dir. Anlamlı biçim; renkler, çizgiler, sesler, yapılar, ka-
            lıplar, biçimsel özellikler gibi unsurların anlamlı özgün
            birlikteliğidir. Sanatta önemli olan biçimsel unsurların
            birlikteliğidir.                                             Görsel 3.10: Clive Bell (temsilî)

            Biçimci kurama göre sanat eseri; dış dünyadan, sa-
            natçıdan, sanat izleyicisinden bağımsız, kendi başına yeterli bir eserdir. “Sanat, sanat için-
            dir.” ilkesini, sanatın kendine özgü bir yapısı olduğunu ve her şeyden bağımsız olduğunu
            savunmuşlardır. Bir şeyin sanat yapıtı sayılması için biçim ve içeriğin tatminkâr ve uygun bir
            biçimde ilişkili olması gerektiğini belirtmişlerdir.

            Biçimci kuramın en önemli temsilcileri Clive Bell (Klayv Bel) (1881-1964) ve Roger Fry (Racır
            Fıray) (1866-1934) ‘dır. Clive Bell’e göre, bir resmin sanat eseri olup olmadığını belirleyen
            şey, onun belirgin ve önemli bir biçime sahip olup olmadığıdır (Görsel 3.10). Sanat eseri
            ancak belirgin bir biçime sahip olursa sanat yapıtıdır. Bell’de biçimsel özellikler dışındaki
            bütün özellikler sanatın dışındadır. Gerçek bir sanat eserinin anlamlı biçime sahip olduğunu,
            bunun da izleyicide estetik bir duygu uyandıracağını söyler.



                                                                                  Bilgi
                                                                                  Notu
                                                                                   ‘‘

                                                                                   Paul Cézanne
                                                                                   (Pol Sezan) (1839-
                                                                                   1906)’ın, Piet
                                                                                   Mondrian (Piet
                                                                                   Modrian) (1872-
                                                                                   1944)’ın, Robert
                                                                                   Delaunay (Robert
                                                                                   Delanuay) (1885-
                                                                                   1941)’ın eserleri,
                                                                                   anlamlı biçim ba-
                                                                                   rındıran eserlerdir.
                                                                                   (Görsel 3.11).   ‘‘







             Görsel 3.11: Elma ve saksıda çiçek ile natürmort, 1890, Paul Cezanne, 73x92,4 cm, Tuval üzerine
                             yağlıboya, Metropolitan Müzesi, New York, ABD

                                                                                                   69
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76