Page 73 - ESTETİK 11
P. 73
R. Fry’a göre gerçek sanat; estetik
açıdan renk, çizgi, ışık-gölge ve küt-
le gibi ögelerin belli bir kalıp içinde
düzenlenmesine dayanır. Sanat hak-
kında anlamlı bir tanımlama ve de-
ğerlendirme ancak bu ögelere dayalı
olarak yapılabilir.
Piet Mondrian [Pie Mondriyan
(1872-1944)] (Görsel 3.8), Kazimir
Malevich [Kazimir Maleviç (1878-
1935)], Robert Delaunay [Rabırt
Döloney (1885-1941)] ve Jackson
Pollock [Ceksın Polok (1912-1956)]
gibi sanatçıların salt biçimsel ögele-
re dayanan nesnesiz (nonfigüratif)
çalışmaları, bu kuram çerçevesinde
ele alınabilecek en ideal örnekler
Görsel 3.8: Kırmızı, Mavi ve Sarı ile Kompozisyon, olarak değerlendirilebilir.
Piet Mondrian, 1930, Gemeente Müzesi, Den Haag,
Hollanda
ETKİNLİK
Görsel 3.9: Guernica (Guvernika), Pablo Picasso, 1937, Reina Sofia Müzesi, Madrid, İspanya
Biçimci kurama göre Picasso’nun “Guernica” (Görsel 3.9) adlı eserinde olduğu gibi
içerik (duygu ve düşünce) yönü yoğun sanat eserleri de sanatsal açıdan yalnızca biçim-
sel ögeleriyle değerlendirilebilir.
1. Size göre bu tür eserlerin yalnızca biçimsel yönünün ele alınması doğru bir yaklaşım
mıdır? Düşüncelerinizi belirtiniz.
2. Bu tür eserlerde biçim ve özün birbirini tamamlayan unsurlar olarak ele alınması
mümkün müdür? Düşüncenizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
3. Biçim ve özü birlikte değerlendiren bir yaklaşımı biçimci anlayışa göre daha üstün
veya eksik olarak değerlendirebilir misiniz?
71