Page 73 - ESTETİK 11
P. 73

R. Fry’a göre gerçek sanat; estetik
                                                                açıdan renk, çizgi, ışık-gölge ve küt-
                                                                le gibi ögelerin belli bir kalıp içinde
                                                                düzenlenmesine dayanır. Sanat hak-
                                                                kında anlamlı bir tanımlama ve de-
                                                                ğerlendirme ancak bu ögelere dayalı
                                                                olarak yapılabilir.

                                                                Piet  Mondrian  [Pie  Mondriyan
                                                                (1872-1944)] (Görsel 3.8), Kazimir
                                                                Malevich [Kazimir Maleviç (1878-
                                                                1935)],  Robert  Delaunay  [Rabırt
                                                                Döloney  (1885-1941)]  ve  Jackson
                                                                Pollock [Ceksın Polok (1912-1956)]
                                                                gibi sanatçıların salt biçimsel ögele-
                                                                re  dayanan  nesnesiz  (nonfigüratif)
                                                                çalışmaları, bu kuram çerçevesinde
                                                                ele  alınabilecek  en  ideal  örnekler
                     Görsel  3.8:  Kırmızı,  Mavi  ve  Sarı  ile  Kompozisyon,   olarak değerlendirilebilir.
                     Piet  Mondrian,  1930,  Gemeente  Müzesi,  Den  Haag,
                     Hollanda



                                ETKİNLİK


























                     Görsel 3.9: Guernica (Guvernika), Pablo Picasso, 1937, Reina Sofia Müzesi, Madrid, İspanya

                  Biçimci kurama göre Picasso’nun “Guernica” (Görsel 3.9) adlı eserinde olduğu gibi
                  içerik (duygu ve düşünce) yönü yoğun sanat eserleri de sanatsal açıdan yalnızca biçim-
                  sel ögeleriyle değerlendirilebilir.
                  1. Size göre bu tür eserlerin yalnızca biçimsel yönünün ele alınması doğru bir yaklaşım
                     mıdır? Düşüncelerinizi belirtiniz.
                  2. Bu tür eserlerde biçim ve özün birbirini tamamlayan unsurlar olarak ele alınması
                     mümkün müdür? Düşüncenizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                  3. Biçim ve özü birlikte değerlendiren bir yaklaşımı biçimci anlayışa göre daha üstün
                     veya eksik olarak değerlendirebilir misiniz?




                                                                                                   71
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78