Page 78 - ESTETİK 11
P. 78

3.4. Duygusal Etki Sanat Kuramı

                          Duygusal etki kuramı, sanatı açıklarken sanat izleyicisinin sanat eseri karşısında ya-
                          şadığı duygusal durumu kendine konu edinir. Anlatımcı kuramda önemli olan sanat-
                          çının duygularını dile getirmesi iken duygusal etki kuramında önemli olan izleyici-
                          nin sanat eseri karşısında yaşadığı duygusal deneyimlerdir. Sanatı değerlendirmede
                          sanat alımlayıcısının yaşadığı etki ön plândadır. Sanat eseri, zihinde canlandırılarak
                          estetik haz alınandır.



                                             3.4.1. Duygusal Etki Sanat Kuramının Özellikleri

                                             Ivor Armstrong Richards (Ayvır Amstrong Riçırds) (1893-1979)
                                             duygusal etki kuramını sistematize eder (Görsel 3.29). Richar-
                                             ds’a göre; bir sanat eserine ahlak, eğitim, bilgi edinme, millî ya
                                             da dinî duyguları güçlendirme gibi amaçlarla yönelmek müm-
                                             kündür. Ancak bu yönelmeler; sanata, sanat yönüyle yaklaşma-
                                             nın ve estetik tavrın dışındadır.
                                             Sanatın işlevi ahlaki, dinî ya da politik etkileri açısından değil
                                             sanatın sanat olarak yaptığı etkidir. Bu etki, estetik deneyim
                                             bağlamında ele alınır. Bunlar arınma, zevk, heyecan ve este-
                                             tik yaşantı gibi psikolojik etkilerdir. Sanatın amacı bu etkileri
          Görsel 3.29: Ivor Armstrong Richards  uyandırmaktır. Richards’a göre sanat eserinde güzellik diye bir
                                             nitelik söz konusu değildir. Bu ancak dilsel bir hatadır. Önemli
                          olan sanat eserinin izleyicide meydana getirdiği estetik yaşantıdır (Görsel 3.30).

                          Santayana (Santayana) hiç kimseye zevk vermeyen bir nesne güzel olamaz görüşün-
                          dedir. Bir yapıtın estetik değeri kendi nesnel niteliklerine dayanmaz; insanda uyan-
























               Görsel 3.30:
           Kemerli Köprü ile
             Manzara, 1637-
           1638, Rembrandt,
          30,1x42,3 cm, Tuval
           üzerine yağlıboya,
            Gemäldegalerie,
            Berlin, Almanya

          76
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83