Page 78 - ESTETİK 11
P. 78

3.6. AVANGART KURAM


                           Yarın henüz bilinmeyen bugündür. Yeniyi bulan, bugünü yarattığı için düne ve
                           yarına bağlanmalıdır. Gideceğimiz yol çok güç. Kökleşmiş ekonomik ve estetik
                           kavramları sarsmak kolay olmuyor. Yeni sanat bütün bunlara karşı savaş açtı.

                                                                                  Kazimir Malevich


                        Fransızca bir sözcük olan avangart (avant-garde), “savaşta önde giden, öncü birlik”
                        anlamına gelen askerî bir terimdir. Avrupa’da 1830’lu yıllarda “büyük dönüşümlerin
                        öncüsü” anlamında siyaset diline giren avangart, daha sonraları sanat alanında “yeni-
               KURAM    çabasında olan sanatçıları ve sanat akımlarını tanımlamak için kullanılmaktadır. Dada-
                        likçi ve öncü” anlamında kullanılmaya başlanmıştır.
                        Avangart, büyük ölçüde 20. yüzyılın başlarında öne çıkan, yeni bir sanat dili oluşturma

                        izm ve sürrealizm başta olmak üzere her biri yeni bir yaklaşım ortaya koyan soyut dışa
                        vurumculuk, süprematizm, kavramsal sanat, yoksul sanat, hurda sanatı, minimal sanat
                        gibi birçok akım avangart olarak değerlendirilir.

                        Avangart kuram, değişimin hayatın vazgeçilmez bir gerçeği olduğu düşüncesini taşır.
                        Değişime açık bir toplumun önünü açmayı ve buna öncülük etmeyi, sanat aracılığıyla
                        toplumu dönüştürmeyi amaçlamıştır. Sanatın estetik haz nesnesi olarak görülmesine
                        karşı çıkan avangart kuram, hayatın gerçeklerine yönelerek yeniliklerin ve dönüşümle-
                        rin öncüsü olmayı amaç edinmiştir. Sanatın öncülük görevini yerine getirebilmesi için
                        toplumsal, siyasal ve kültürel alandaki gelişmelerin bilincinde ve bu konuda duyarlı
              T         olan sanatçı tipine ihtiyaç vardır. Bu anlayışa göre sanatçı, insanlığın nereye gittiğini
                        bilip anlamalı ki uyarıcılık ve öncülük rolünü üstlenebilsin.
                        Avangart kuram, sanatın kurumsallaşıp hayattan kopmasına başka bir deyişle de “Sa-
              ANGAR     nırlarının sorgulanmasına da büyük önem vermiştir. Yerleşik kabul ve değerlerin sorgu-
                        nat, sanat içindir.” anlayışına karşı bir tepkiyi içermekle birlikte sanatın tanımının ve sı-

                        lanması, aşılması ve yeniliğin hep ön planda tutulması bu kuramın öne çıkan yönleridir.

                        Avangart kuramın başka bir yönü de sanatta öncelikle düşünceye önem verilmesidir.
                        Asıl önemli olan eserin kendisi değil bir düşüncenin eser aracılığıyla ortaya konması ve
                                                                         algılanmasıdır. Böylelikle insan-
                                                                         ların düşüncelerini ve tepkilerini
                                                                         etkilemek, asıl amaç olmaktadır.

                                                                         Soyut sanatın öncülerinden kabul
                                                                         edilen Malevich’in 1915 yılında
              V                                                          içlerinden  siyah  bir  kareyi  baş-
                                                                         köşeye  koyduğu  çalışmalardan
              A                                                          oluşan  sergisi  (Görsel  3.14)  sa-
                                                                         natta  alışılageldik  kuralların
                                                                         sorgulanmasına  yol  açmış  öncü
              3.6.                                                       levich,  çalışmalarını  “doğadaki
                                                                         bir çıkış olarak kabul edilir. Ma-

                                                                         nesnelerin dayatmalarından kur-
                                                                         tulup gerçekliğin temsilî kuralını
                                                                         bir kenara bırakmış saf soyut re-


                          Görsel 3.14: Malevich’in 1915 tarihli sergisi  simler” olarak niteler.




                    76
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83