Page 83 - ESTETİK 11
P. 83

mak için etkin olarak kullanmışlardır. Bu açıdan bugün birer şaheser
            olarak kabul edilen birçok sanat eseri varlığını dinî amaçlara borçludur.
            İkonalar, mabetler bunlara örnek olarak gösterilebilir.

            Yirminci yüzyılda devletler toplumlara politik görüş yaymak için sana-
            tın işlevinden yararlanmışlardır. Siyasi görüşlerin topluma yansıtılma-
            sı için sanat bir araç olarak işlev görmüştür. Özellikle sinema, tiyatro,
            edebiyat, müzik, heykel, resim gibi sanatlar siyasi propagandanın ta-
            şıyıcısı  konumundadır.  Aynı  zamanda  eğitsel, ahlaki  ve  politik  sanat
            eserleri ortaya konmuştur. Edebiyat alanında da birçok şair ve yazar
            tarafından siyasi düşüncelerin aktarılma aracı olarak sanat etkili bir bi-
            çimde kullanılmıştır.

            İşlevsel kuramın bir başka boyutu insana günlük yaşamda gerekli olan
            tüm ürünlerin tasarımı ile ilgilidir. Buna göre tasarımlar birer işlevsel   Görsel 3.40: Walter Gropius
            sanattır. İşlevsel kuram, sanatı yaşamın içine almış, bütün kullanım
            eşyalarına sanatı yansıtmıştır. Sanayi devrimiyle üretilen fabrikasyon ürünlerin estetikten
            yoksun tasarımına gelen tepkiler, Almanya’da Bauhaus Sanat Okulunun ortaya çıkmasında
            etkili olmuştur.
            Bauhaus Okulu 1919 yılında, Walter Gropius (Voltır Gıropius) (1883-1969) tarafından ku-
            rulmuştur (Görsel 3.40). Bauhaus Sanat Okulu sanat ile zanaat arasında doğan ayrımı or-
            tadan kaldırıp bu ikisinin yeniden bütünleştirilmesini amaçlamıştır. Sanayileşme ile artan
            üretim hızına hem fonksiyonel hem de estetik ürünlerle ayak uydurmayı hedefleyen Ba-
            uhaus akımı; endüstri ile sanat kavramlarını aynı çatı altında birleştirerek yeni bir anlayış
            geliştirir. Mimaride, endüstriyel tasarımda ve şehir planlama gibi alanlarda yeniliklere imza
            atmıştır.  Bu yeni bakış açısı, sanatın tüm dallarını etkilemiştir. Bauhaus sanat akımı, es-
                                                             tetiği  işlevsellikle  birleştirerek  bir
                                                             tasarım anlayışı ortaya çıkarmıştır.



                                                              Bilgi
                                                              Notu
                                                                ‘‘

                                                                İşlevsel sanat akımının etkilerini ressam
                                                                Albrecht Dürer (Albert Dürer) (1471-
                                                                1528), ressam ve gravür sanatçısı Lyonel
                                                                Feininger (Layonel Finilger) (1871-1956),
                                                                ressam ve heykeltraş Oskar Schlemmer
                                                                (Oskar Shemner) (1888-1943), mimar
                                                                Mies Van Der Rohe (Mies Van Der Rohe)
                                                                (1886- 1969)’nin eserlerinde görünmek-
                                                                tedir. İşlevsel sanat akımının görüldüğü
                                                                en önemli mimari yapıtlardan birisi de
                                                                1609-1617 yılları arasında Osmanlı Pa-
                                                                dişahı I. Ahmed tarafından İstanbul’daki
                                                                tarihi yarımadada, mimar Sedefkâr
                                                                Mehmed Ağa’ya yaptırılan Sultanahmet
                                                                Camisi’dir (Görsel 3.41).           ‘‘
            Görsel 3.41: Sultanahmet Camisi, 1609-1616, Sedefkâr Mehmet
            Ağa, İstanbul

                                                                                                   81
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88