Page 79 - ESTETİK 11
P. 79

dırdığı duygulara estetik yaşantıya da-
                                      yanır (Görsel 3.31).                       Bilgi


                                      Duygusal etki kuramında sanat eseri-       Notu
                                      nin asıl özelliği sanat izleyicisi üzerinde   ‘‘
                                      duygusal  etkiler  yaratmasıdır.  Estetik   Edebiyat alanında
                                      değer taşıyan  sanat  eseri, sanat  izle-   daha geniş bir kitleye
                                      yicisinde estetik bir duygu yaratır. Bu     ulaşmış olan duygu-
                                      duyguyu alan sanat izleyicisi yapıttaki     sal etki sanat kuramı
                                      estetik değer üzerinden estetik bir ya-     resim sanatında Wil-
                                      şantıyı deneyimlemiş olur.                  liam Turner (Vilyım
            Görsel 3.31: George Santayana                                         Törnır), (1775-1851),
                                      Duygusal  etki  kuramı,  sanat  yapıt-      Elisabeth Louise Vi-
            larının  izleyicileri  üzerindeki  duygusal  etkilerinin  nasıl  oluştuğunu   gée-Lebrun (Elızabet
            açıklamak için çeşitli faktörleri inceler. Bu faktörler arasında sanat   Loıs Vige Lebrun)
            yapıtının içeriği, sanatçının niyeti, izleyicinin deneyimleri ve kişisel   (1755-1842), Frıda
            özellikleri gibi unsurlar yer alır.                                   Kahlo (Frida Kahlo)
                                                                                  (1907-1954) ve Os-
            Sanat izleyicisi sanat eseri karşısında deneyimlediği duygulara bağlı   kar Kokoschka (Oskar
            olarak değer yargılarını geliştirir. İzleyicinin zevk alması, estetik ya-  Kakuska) (1886-
            şantı  yaşaması  öznel  duygu  ve yaşadıklarından  kaynaklanır.  Sanat   1980) temsil etmiştir
            eserine yüklediği güzellik niteliği izleyicinin kendi dünyasında mev-  (Görsel 3.32).  ‘‘
            cuttur. Bir izleyicinin güzel bulduğu bir sanat eserini başka bir izleyici
            güzel bulmayabilir. Bu da güzelin izleyicinin öznel yaşamından kay-
            naklandığını gösterir.








































                Görsel 3.32: Kar Fırtınasındaki Buharlı Gemi, 1842, William Turner, 91x122 cm, Tuval üzerine yağlıboya, Tate Gallery, Londra

                                                                                                   77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84