Page 79 - ESTETİK 11
P. 79

Belli kuralların ve yerleşik anlayışların
                                                             reddini  içeren  avangart,  yenilikçiliği
                                                             kendisine  prensip  edinmiştir.  Bu  yüz-
                                                             den  öncü  çıkışların  benzeri  niteliğin-
                                                             deki taklit çalışmalar avangart özelliği
                                                             taşımaz.  Örneğin  Dada  akımının    ön-
                                                             cülerinden Marcel Duchamp [Marsel
                                                             Düşan (1887-1968)] ilk olarak 1913’te
                                                             bir  bisiklet  tekerleği  (Görsel  3.15),
                                                             daha  sonra  da  “Çeşme”  adını  verdi-
                                                             ği  başka  bir  hazır  nesne  sergilemiştir.
                                                             Ancak sonraki zamanlarda Duchamp’ı
                                                             taklit ederek başkaları da çeşitli hazır
                                                             nesneler sergileme yoluna gitmişlerdir.
                                                             Geleneksel  sanat  anlayışını  sorgula-
                                                             yıp  tartışmaya  açan  Duchamp’ın  ha-
                                                             zır  nesneleri  ilk  sergilendiklerinde  bir
                                                             çığır  açma  özelliği  taşıdığı  için  avan-
                                                             gart  (öncü)  olarak  değerlendirilirken
                                                             Duchamp’dan  sonrakiler  bu  niteliğe
                                                             sahip değildir. Alman sanat kuramcısı
                                                             Peter Bürger [Pitı Börga (1936-2017)]
                                                             “Avangard Kuramı” adlı eserinde bunu
                                                             şöyle izah eder: “Günümüzde bir sanat-
                                                             çı bir soba borusunu imzalayıp sergile-
                                                             se sanat piyasasını eleştirmiş değil ona
                                                             uymuş olur. (…) Bunun nedeni sanatın
                                                             olumsuzlanmasına  yönelik  avangar-
                                                             tist  amacı  yerine  getirmemesidir.  Bu-
                                                             gün, tarihsel avangardın sanat kurumu
                                                             karşısındaki  isyanı  sanat  diye  kabul
                                                             edildiğinden  neoavangardın  isyankâr
                     Görsel 3.15: Bisiklet Tekerleği, Marcel Duchamp,  edimi sahih olmaktan çıkar.”
                     1951, Modern Sanatlar Müzesi, New York, ABD





                                ETKİNLİK


                  1.  “Sanatta sürekli yenilik” anlayışı size göre neyi amaçlamaktadır?
                  2.  Sanatta sürekli yenilikler ortaya koymak size göre mümkün müdür? Sebebini söy-
                     leyiniz.





                                DERS DIŞI ETKİNLİK



                  Hangi sanat akımlarının ne sebeple avangart sayıldığını araştırıp bir dosya hazırlayınız.




                                                                                                   77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84