Page 74 - ESTETİK 11
P. 74

3.4. DUYGUSAL ETKİ KURAMI


                                        Hiç kimseye zevk vermeyen bir nesne güzel olamaz.

                                                     George Santayana [Corç Santayana (1863-1952)]


                        Dışa vurumcu kuram, sanatçının iç dünyasına yönelerek onun duygu ve düşüncelerini
                        nasıl ifade ettiğine bakarken duygusal etkileşim kuramı ise izleyicinin sanat eseri kar-
                        şısında nasıl bir duygusal etki altında kaldığını inceler. Aynı zamanda sanat eserinin
                        izleyicide uyandırdığı etkiyi ele alıp tartışır.
               ETKİ KURAMI
                        Duygusal etki kuramına göre sanatın ele alınması gereken asıl önemli boyutu sanat
                        eserinin sanat alıcısı (izleyici-dinleyici-okuyucu) üzerinde uyandırdığı psikolojik ve
                        duygusal etkilerdir. Bu kurama göre sanatın asıl amacı estetik duygu ve heyecan uyan-
                        dırmaktır. Bu açıdan bir sanat eserinin estetik değeri, sahip olduğu nesnel özellikler ile
                        değil ancak izleyicide uyandırdığı etki ile değerlendirilebilir.

                        Ivor Armstrong Richards’ın [Ayvır Amstrong Riçırds (1893-1979)] sistematize ettiği
                        duygusal etki kuramı, ahlaki, dinî ya da politik etkileri açısından değil sanatın sanat
                        olarak yaptığı etki üzerinde durur. Sözü edilen etki, estetik deneyim bağlamında ele
                        alınır.
                        Richards’a göre bir sanat eserine bilgilenme, ahlaki eğitim, millî ya da dinî duyguları
                        güçlendirme gibi farklı amaçlarla yönelmek mümkündür. Ancak bunlar, sanata sanat
                        yönüyle yaklaşmanın, estetik tavrın dışındadır. Estetik deneyim, esere onun sanatsal
                        yönüyle yaklaşmanın sonucunda yaşadığımız duygu ve heyecan durumunu ifade eder.
                        Bu açıdan duygusal etki kuramı yalnızca estetik bağlamda oluşan psikolojik deneyime
                        odaklanır.



                                      OKUMA PARÇASI
              3.4. DUYGUSAL

                        Eserde güzellik (estetik değer) diye bir nitelik yoktur ama biz konuşurken bu dilsel ha-
                        taya düşeriz. “Filan resim için güzeldir deriz, aslında resmin bizde şu ya da bu şekilde
                        değerli olan bir yaşantı meydana getirdiğini söylememiz gerekir.” Yani duygumuzun
                        niteliğini eserde mevcut bir nitelik sayarız.
                        Güzelliğin eserde bulunduğu sanısına kapılmak, Richards’a göre dilin bizi sürüklediği
                        bir yanılgıdır ve ilkel bir tutumdur.
                          Richards’ın  fikrince  güzellik,  estetik  değer,  hoşa  giden  nitelikler  hep  psikolojik
                        şeylerdir; dış dünyada yokturlar ama biz konuşurken sanki dış dünyada varmışlar gibi
                        ifadeler kullanırız. Dış dünyada var olan, bu psikolojik olayı meydana getiren nesneler-
                        dir ve bunlar sadece uyarıcı (stimuli) rolü oynar.

                                                            (Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, s.201)




                                      DERS DIŞI ETKİNLİK


                        Resim, heykel, sinema, şiir, roman gibi çeşitli sanat alanlarına ait duygusal etki boyutu
                        güçlü eserleri araştırarak bunlar hakkında tanıtıcı bir pano hazırlayınız.



                    72
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79