Page 87 - ESTETİK 11
P. 87
önem verilmesidir. Asıl önemli olan eserin kendisi değil
bir düşüncenin eser aracılığıyla ortaya konmasıdır. İn-
sanların düşüncelerini ve tepkilerini etkilemektir.
Soyut sanatın öncülerinden kabul edilen Kazimir Male-
vich (Kazimir Maleviç) (1878-1935), kendi çalışmaları-
nı, doğadaki nesnelerin dayatmalarından kurtulup ger-
çekliğin temsilî kuralını bir kenara bırakmış saf soyut
resimler, olarak tanımlar. Malevich’in, 1915 tarihinde
düzenlemiş olduğu sergisinde yer alan siyah bir kareyi
başköşeye koyduğu çalışması, sanatta alışılageldik ku-
ralları sorgulamaya yol açan öncü bir çıkış olarak kabul
edilir. Peter Bürger’e göre avangardın en önemli hedefi Görsel 3.48: Peter Bürger
sanat kurumunu yok etmektir (Görsel 3.48). Avangard,
sanatın kurumlaşmasına karşı bir tavır olarak ortaya çıkmıştır.
Bilgi
Notu
‘‘
Avangard sanatın
en önemli temsilci-
leri arasında Pablo
Picasso (Pablo Pi-
kasso) (1881-1973),
Mark Rothko (Mark
Rokko) (1903-,1970),
Paul Klee (Paul Kle)
(1879-1940) ve
Barnett Newman
(Bermıtn Newmın)
(1905 -1970) vardır
(Görsel 3.49). ‘‘
Görsel 3.49: Keman ve Üzümler,
1912, Pablo Picasso, 50.8x61 cm,
Tuval üstüne yağlı boya, Modern
Sanat Müzesi, New York, A.B.D.
85