Page 87 - ESTETİK 11
P. 87

önem verilmesidir. Asıl önemli olan eserin kendisi değil
            bir düşüncenin eser aracılığıyla ortaya konmasıdır. İn-
            sanların düşüncelerini ve tepkilerini etkilemektir.

            Soyut sanatın öncülerinden kabul edilen Kazimir Male-
            vich (Kazimir Maleviç) (1878-1935), kendi çalışmaları-
            nı, doğadaki nesnelerin dayatmalarından kurtulup ger-
            çekliğin temsilî kuralını bir kenara bırakmış saf soyut
            resimler, olarak tanımlar. Malevich’in, 1915 tarihinde
            düzenlemiş olduğu sergisinde yer alan siyah bir kareyi
            başköşeye koyduğu çalışması, sanatta alışılageldik ku-
            ralları sorgulamaya yol açan öncü bir çıkış olarak kabul
            edilir. Peter Bürger’e göre avangardın en önemli hedefi                  Görsel 3.48: Peter Bürger
            sanat kurumunu yok etmektir (Görsel 3.48). Avangard,
            sanatın kurumlaşmasına karşı bir tavır olarak ortaya çıkmıştır.





                                                                                  Bilgi
                                                                                  Notu
                                                                                  ‘‘


                                                                                   Avangard sanatın
                                                                                   en önemli temsilci-
                                                                                   leri arasında Pablo
                                                                                   Picasso (Pablo Pi-
                                                                                   kasso) (1881-1973),
                                                                                   Mark Rothko (Mark
                                                                                   Rokko) (1903-,1970),
                                                                                   Paul Klee (Paul Kle)
                                                                                   (1879-1940) ve
                                                                                   Barnett Newman
                                                                                   (Bermıtn Newmın)
                                                                                   (1905 -1970) vardır
                                                                                   (Görsel 3.49).   ‘‘




















                                                                               Görsel 3.49: Keman ve Üzümler,
                                                                               1912, Pablo Picasso, 50.8x61 cm,
                                                                               Tuval üstüne yağlı boya, Modern
                                                                               Sanat Müzesi, New York, A.B.D.

                                                                                                   85
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92