Page 309 - GRAFİK TASARIM 11
P. 309
lerine ilgi artmış, baskı resim piyasasında gözle görülür bir ha-
reketlenme meydana gelmiştir. Baskı tarihçisi “Felix Brunner”,
1964 yılında yayınladığı “Manuel de la Gravure” adlı kitabında
“baskının bir el işi” olduğunu belirtmiştir.
Brunner’e göre belirleyici olan, sanatçının çalışmış olduğu
malzeme gravür plakası ya da litografi taşı üzerinde olsa da,
sanatçının kendisinin eseri üretmesi ve eser baskısının onun
kontrolünde olmasıdır (Görsel 5.8). Sanatçı tarafından yapıl-
mış özgün sanat eserleri için bunların teknik farklılıkları göz
önünde bulundurulmaksızın “gravür baskı ve taş baskı” tanım-
ları 1967 yılında kullanılmıştır (Görsel 5.9).
Eser için kullanılacak teknik, sanatçı tarafından seçildikten
sonra ortaya çıkacak eserler, sanatçının kendisi tarafından
numaralandırılacaktır. Baskının orijinal olması için sanatçının Görsel 5.8. Nicolle, litografi, Henri de
imzası olması gerekir. İmzanın yanında baskı numarası ve top- Toulouse Lautrec, Fransa, 1893
lam baskı sayısının yazılması ve baskının sınırlı sayıda yapılma-
sı şarttır. Baskı resimlerin, orijinal sayılabilmesi için plaka yü-
zeyinin sanatçının kendisi tarafından hazırlanması gereklidir.
Avrupa’da başlayan imza, tarih ve numaralandırma sistemleri,
zaman içerisinde kalıcılık kazanmıştır.
20. yüzyılın ikinci yarısında baskı resim sanatının ön plana
çıkmasıyla tabloların yanı sıra baskı resimler de sergilenme-
ye başlanmıştır. Sanatçının özgün fikir ve tasarımlarıyla kendi
ürettiği, baskısını kontrol ettiği ve altına imzasını attığı tasa-
rımlar, “özgün” olma niteliği kazanmıştır (Görsel 5.10).
Görsel 5.9. Dinlenen atlar, renkli
ağaç baskı, Franz Marc, 1911
Görsel 5.10. Balıkçılık vapuru,
ağaç baskı, Emil Nolde, 1910
SINIF DIŞI ETKİNLİK
Tarihsel süreç içerisinde özgün baskı resim yapan sanatçılarımızı araştırınız. Araştırma sonuçlarınız-
dan oluşan bir dosya hazırlayınız. Çalışmanızı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
307

