Page 309 - GRAFİK TASARIM 11
P. 309

lerine ilgi artmış, baskı resim piyasasında gözle görülür bir ha-
            reketlenme meydana gelmiştir. Baskı tarihçisi “Felix Brunner”,
            1964 yılında yayınladığı “Manuel de la Gravure” adlı kitabında
            “baskının bir el işi” olduğunu belirtmiştir.

            Brunner’e  göre  belirleyici  olan,  sanatçının  çalışmış  olduğu
            malzeme gravür plakası ya da litografi taşı üzerinde olsa da,
            sanatçının kendisinin eseri üretmesi ve eser baskısının onun
            kontrolünde olmasıdır (Görsel 5.8). Sanatçı tarafından yapıl-
            mış özgün sanat eserleri için bunların teknik farklılıkları göz
            önünde bulundurulmaksızın “gravür baskı ve taş baskı” tanım-
            ları 1967 yılında kullanılmıştır (Görsel 5.9).

            Eser  için  kullanılacak  teknik,  sanatçı  tarafından  seçildikten
            sonra  ortaya  çıkacak  eserler,  sanatçının  kendisi  tarafından
            numaralandırılacaktır. Baskının orijinal olması için sanatçının   Görsel 5.8. Nicolle, litografi, Henri de
            imzası olması gerekir. İmzanın yanında baskı numarası ve top-  Toulouse Lautrec, Fransa, 1893
            lam baskı sayısının yazılması ve baskının sınırlı sayıda yapılma-
            sı şarttır. Baskı resimlerin, orijinal sayılabilmesi için plaka yü-
            zeyinin sanatçının kendisi tarafından hazırlanması gereklidir.
            Avrupa’da başlayan imza, tarih ve numaralandırma sistemleri,
            zaman içerisinde kalıcılık kazanmıştır.

            20.  yüzyılın  ikinci  yarısında  baskı  resim  sanatının  ön  plana
            çıkmasıyla tabloların yanı sıra baskı resimler de sergilenme-
            ye başlanmıştır. Sanatçının özgün fikir ve tasarımlarıyla kendi
            ürettiği, baskısını kontrol ettiği ve altına imzasını attığı tasa-
            rımlar, “özgün” olma niteliği kazanmıştır (Görsel 5.10).

                                                                           Görsel 5.9. Dinlenen atlar, renkli
                                                                           ağaç baskı, Franz Marc, 1911
















                                                                           Görsel 5.10. Balıkçılık vapuru,
                                                                           ağaç baskı, Emil Nolde, 1910


                     SINIF DIŞI ETKİNLİK



                       Tarihsel süreç içerisinde özgün baskı resim yapan sanatçılarımızı araştırınız. Araştırma sonuçlarınız-
                       dan oluşan bir dosya hazırlayınız. Çalışmanızı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


                                                                                                   307
   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314