Page 314 - GRAFİK TASARIM 11
P. 314
kontrast : Karşıtlık. kurallara göre yapılar yapma sana-
kurumsal kimlik: Görsel Kimlik. Pazarlamada tı, mimari.
(marketing), bir kurumun görünen minimalizm: Minimalizm, modern sanat ve
yüzüne verilen isimdir. Kurumun müzikte, kökeni 1960’lara giden,
kendini ifade etme şeklidir. Bu ifa- sadelik ve nesnelliği ön plana çıka-
de belli sınırları çizilmiş ve genellik- ran bir akımdır. ABC sanatı, mini-
le değişmez bir ifadedir (bkz.görsel mal sanat gibi tabirlerle de anılır.
kimlik). modernizm: 1. Çağdaşlık. 2. Çağdaşlaşma
kübizm : plastik sanatlarda XX. yüzyılın baş- akımı.
larında Fransa’da ortaya çıkan, monotipi baskı: Bir metal levhanın üzerine,
doğa biçimlerinin olduğu gibi yansı- baskı mürekkebi ya da yağlı boya
tılması gerekmediğini, onun plastik ile yapılan resim üzerinden alınan
bir olgu olarak görülmesi gerektiği- tek kopya.
ni öne süren, nesneleri geometrik motif : Yan yana gelerek bir bezeme işini
biçimlerle yansıtan, yaratıcıları ara- oluşturan ve kendi başlarına birer
sında Braque, Picasso gibi sanatçı- birlik olan ögelerden her biri.
ların bulunduğu bir sanat akımı.
L N
leke : Yüzeyin biçim formunda tek renkle naturalizm : 19.yüzyılın sonlarında Fransa’da
boyanarak örtülmüş parçası. ortaya çıkmış bir sanat akımıdır.
linolyum : Yer döşemesi olarak kullanılan, Natüralizmin kurucusu olarak Emi-
le Zola kabul edilir. Natüralizm, ha-
üzeri keten yağı ve mantar tozuyla yatı bilimsel bir nesnellikle ele alan,
kaplanmış jüt bezi, muşamba. gerçeği anlatmayı aşırılığa vardı-
litografi : Taş baskı. Kireç taşı bloklarının ran bir sanat akımıdır. Natüralizme,
baskı levhası olarak kullanılmasıy- realizmin daha ileri düzeye ulaşmış
la yapılan baskı türüdür. biçimi de denebilir.
logo : Bir kurum veya kuruluşun kendine negatif : Eksi, pozitif karşıtı.
seçtiği, bazı ticaret eşyası üzerine nokta : Çok küçük boyutlarda işaret, be-
konulan, o eşyayı üreten veya sa- nek. Resimde “nokta” kavramı,
tanı tanıtan resim, harf vb. özel işa- merkezî dengeye sahip bir yüzey-
ret, imlek. sel etki ögesi olarak tanımlanır.
logogram : 1. İki harfin birleşerek oluşturduğu
tipografik karakterlere verilen isim. O
2. Kelime ifade eden işaret. objektivizm: Herkes için, her zaman ve her
logotype : Logo, logotype ve amblem. Logo yerde geçerli olan, öznel olmayan,
bir ürünün, firmanın ya da hizme- kişinin, öznenin değil nesnenin ger-
tin isminin, harf ve resimsel ögeler çekliğine dayanan bilgileri arayan
kullanılarak sembolleştirilmesidir. us yolu.
Amblemden farklı olarak ayırt edi-
ci özellikler yanında firmanın ismini op art : Op art, optik resim olarak da bilinen
1960’ların bir resim akımıdır. Renk,
de yansıtır. Logo yaratmak için kul-
lanılan fontlar yeni tasarlandığı gibi çizgi gibi öğeler göz yanılsamaları
mevcut fontlar da olabilir. yaratmak için kullanılır. Eserler ge-
nelde soyut olup, pek çok durumda
M siyah beyazdır.
marj : Sayfanın çevresinde kalan beyaz optik : Görme ile ilgili olan.
alan. optimizim: İnsanlığın doğal olarak ilerleyece-
marka : Bir ticari malı, herhangi bir nesneyi ğine, bütün koşulların ve durumla-
tanıtmaya, benzerinden ayırmaya rın iyiye doğru gideceğine inanan
yarayan özel ad veya işaret. öğretilerin genel adı.
mimarlık : 1. Mimar olma durumu, mimarın işi oran-orantı: Kompozisyon elamanlarının bir-
ve mesleği. 2. Belirli ölçü ve birlerine olan ve kendi içindeki bö-
lümlerinin de birbirlerine olan bü-
312