Page 168 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 168
MÜZE EĞİTİMİ MÜZE ZİYARET SÜRECİ
Ön Anket
Öğrencilerin müzeye gitmeden önce bilgilerini, düşüncelerini öğrenmek amacıyla onları sıkmayacak
birkaç soruyla hazırlanır. Sorular fazla olmamalı, sınıf seviyesine göre hazırlanmalı, sorular arasında
cevaplar için boşluk bırakılmalı ve kısa zamanda cevaplandırılmalıdır. Ankette yer alabilecek sorular
aşağıdaki sorular şeklinde olabilir:
• Müzeyi tanımlayabilir misiniz?
• Daha önce hiç müze gezdiniz mi?
• Bildiğiniz müze türleri nelerdir?
• Müzeye eserler nereden gelir?
• Müzeler ne işe yarar?
Son Anket
Öğrencilerin müze ziyaret sürecinde edindikleri bilgileri, izlenimleri ve düşünceleri belirleyebilmek için
son anket formu hazırlanır. Son anket soruları müze ziyaret süreci ile ilgili olmalı ve öğrenciyi sıkmama-
lıdır. Son anket soruları aşağıdaki sorular şeklinde olabilir:
• Gezdiğiniz müzenin türü nedir?
• Müzeye eserler nereden gelmiştir?
• Müzede beğendiğiniz ve beğenmediğiniz bir eserin adını yazınız.
• Gezdiğiniz müze sizce neden önemlidir?
• Müzede nasıl bir ses duydunuz?
Çalışma Kağıtları
Öğrencilerin dikkatini müzede daha fazla yoğunlaştırır. Amacımıza göre vurgulamak istediğimiz bilgileri
kapsar. Öğrenmeyi ve heyecanı arttırır. Çalışma kağıtları seviyeye göre hazırlanır. Müzelerde yer alan
eserlerden yola çıkarak oyunlar, bulmaca, eksik tamamlama yerini bulma, yap-boz şeklinde eğlendirici
ve düşündürücü sorularla hazırlanır.
Müze Rehberi
Üzerinde gidilecek müzenin görüntüsünün yer aldığı veya müzede yer alan nesnelerden faydalanarak
hazırlanacak bir rehber kapağı öğrencileri etkiler. Rehberin kapağında müzenin, öğretmenin ve öğren-
cinin adı yer alır. Müze rehberi içinde boş bir iki sayfa bırakılabilir. Öğrenciler bu sayfalara istedikleri
çizimleri yaparak not tutabilirler.
2. Ziyaret Öncesi Müzelerin Yapması Gereken Hazırlıklar
Müze eğitiminin gerçekleşmesine ev sahipliği yapacak olan müzeler, eğitimin kaynağını oluşturmakta-
dır. Bu bakımdan müze yetkililerinin ziyaretçi grubu için bir randevu kayıt sistemi tutarak okulun, görevli
öğretmenlerin adını, katılımcı sayısını, yaş, sınıf gibi bilgileri işlemeleri gerekir. Bu bilgiler müze eği-
timcisine, eğitsel malzemeleri hazırlama ve grubun fiziksel özelliklerine uygun donanımın hazırlanması
aşamasına yardımcı olması açısından önem taşımaktadır.
• Müze eğitim paketlerini hazırlamalı ve bunlara uygun eğitim ortamları düzenlemelidir.
• Müze çalışanları belirli aralıklarla eğitime tabi tutulmalı, çalışanların çağın yeniliklerini müzeye
taşımaları sağlanmalıdır.
166