Page 170 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 170
MÜZE EĞİTİMİ MÜZE ZİYARET SÜRECİ
5.1.4. Müze Ziyaret Sürecinde Yapılan Sanatsal,
Sosyal ve Kültürel Etkinlikler
Müze ziyareti öncesi gerçekleştirilecek hazırlık aşamasından sonra müze-
de gerçekleşecek eğitim, önceden planları yapılmış, süreleri belirlenmiş,
araç-gereçleri hazırlanmış olan programın uygulanabilir hâle getirilme aşa-
masıdır.
• Öğretim veya Çalışma Yaprakları
Öğrencileri yönlendirmek için tasarlanan öğretim yaprakları, müze ziyaret-
lerini daha kalıcı ve verimli bir duruma getirmekte, kalabalık gelen gruplar-
da eğitimciler için kolaylık sağlamaktadır. Müzelerde öğrencinin öğretmene
sorabileceği sorulara anında yanıt almasının zor olması, hazırlanan çalışma
yaprakları sayesinde öğrencilerin nesnelere yönlendirilmesini sağlayacaktır.
Öğrenciler yazılı bilgi ve sorular sayesinde yanıtları arayıp bulacak, gözlemle-
rini, birikimlerini uygulama ve değerlendirme olanağı bulacaklardır.
Öğretim yapraklarının asıl amacı sözcüklerin, kavramların ve nesnelerin zihin-
de kalıcı olmasını sağlamaktır. Bu bağlamda hazırlanan çalışma yapraklarına
eklenen kısa açıklamalar, nesneleri anlatan tanımlarla öğrencilerin müze içe-
risindeki eserlere odaklanmasını ve yakınlaşmasını kolaylaştırabilir.
Öğretim yaprakları içerik olarak çeşitlilik gösterir. Konulara göre kelime bul-
ma, cümle tamamlama, çizgi tamamlama ve benzer ve değişken şekilleri bul-
ma gibi etkinliklerle öğrenciyi yönlendirir.
Çalışma yaprakları öğrencilerin müzede gördükleri bir eser ile ilgili veya öğ-
retmenin belli bir düzen içerisinde öğretmek istedikleri hakkında hazırlana-
bilir. Ayrıca müzede kullanılan çalışma yaprakları, öğrencilerin müze ziyareti
sonrası da kullanabilecekleri materyallerdendir. Çalışma yapraklarının müze
ziyaretlerinde kullanılması gerek zamanın etkin bir biçimde kullanılması, ge-
rekse bilgideki gelişim ve nesnelerin kullanımı bakımından önemlidir.
• Drama
Eğitimde yaratıcı drama; doğaçlama, rol oynama, tiyatro ya da drama tek-
niklerinden yarar lanılarak bir grup çalışması içinde bireylerin, bir yaşantıyı,
bir olayı, bir fikri, soyut bir kavramı ya da bir davranışı anlamlı hâle getirerek
canlandırmasıdır. Canlandırma yöntemiyle herhangi bir rolü üstlenme, mi-
mikler, ses, dans, vücut dili kullanarak nesne ya da yapıtı anlatma, sürece
katılan öğrenciler için öğretici olduğu kadar oldukça da eğlencelidir. Eğitim ve
öğretimde dramanın işlevi oldukça önemlidir. Drama, oyun anlamında kulla-
nılmakta ise de eğitimde bir öğretim yöntemi olarak uygulanmasının amacı
duyuşsal, bilişsel ve davranışsal yetenekleri geliştirmektir. Drama; özgüven,
kendini tanıma, yaratıcılık, eleştirel bakış, kendini aşma, problem çözme ve
çözüm yolları üretme gibi nitelikleri kazandıran etkili bir yoldur.
https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muze_egitimi_secmeli/5_MUZE_SECMELI_2023_MUZEZIYARETI.pdf
168