Page 198 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 198
MÜZE EĞİTİMİ MÜZEDE EĞİTİMİ
• Çözümleme
• Yorumlama
• Yargılama
Betimleme (Tanımlama): Bu bölümde, sanatçının adı, eserin adı ve tarihi,
seçilen eserin türü (resim, heykel, özgün baskı vs.) ve eserde ne görüldüğü
sorulmaktadır.
Çözümleme (Analiz): Bu başlık altında sanat eserinin sanatsal unsurlarının
nasıl düzenlendiğine, kompozisyon eleman ve ilkelerine ilişkin keşfedici soru-
lar sorulur (Çizgiler, şekiller, renkler, denge, zıtlık vb.).
Yorumlama: Bu bölümde eserle ilgili kişisel fikirleri içeren sorular, duygu ve
düşünceler üzerine odaklanarak verilen cevaplar yer alır.
• Sanatçı eserde ne söylemeye çalışıyor?
• Eser karşısında neler hissediyorsunuz?
• Eserden koku alıyor musunuz? Bu nasıl bir koku?
Bu soruda, resimde yer alan nesnelerin koku ile çağrışımları sorgulanır. Ör-
neğin bir çam ormanından ağaçların kokusu veya deniz manzarasından deniz
kokusu alabilmek vb.
• Esere eklemek istediğiniz ya da çıkarmak istediğiniz bir şey var mı?
Bu soru esere bir müdahale gibi görünse de burada, sanatçının görüşünün
yanında, izleyicinin de eserde olması gereken başka şeyler konusunda fikir
yürütebiliyor olması önemlidir.
• Bu sanat yapıtında başka şeyleri temsil eden simgeler size göre var mı-
dır? Varsa nelerdir?
Yargılama: Bu başlık altında sanat eserini seçen kişi tarafından neden önemli
olduğunun belirtilmesi gereklidir.
• Sizce bu eser güzel midir? Neden?
• Bu eserin size en değerli ve anlamlı gelen yönü hangisidir?
• Bu eser, neyi amaçlıyor ve neye hizmet ediyor?
• Bu sanat yapıtını evinize asıp seyretmek ister miydiniz?
• Bu sanat yapıtı müzeye konmaya değer bir yapıt mı?
Müze ve galeri gibi farklı mekânlarda sanat eleştirisini uygulama; gerçek sa-
nat eserleriyle izleyici arasında dolaysız etkileşimi sağlayarak dikkat yeteneği-
ni geliştirebilmesi, özgür düşünebilme ve aktif katılımı sağlaması bakımından
etkili bir yöntemdir.
196