Page 17 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 17

ÇAĞDAŞ TÜRK RESİM SANATI


            Resim  sanatımız  18.  yüzyıla  kadar  örneklerini  minyatür  ala-
            nında vermiş, Batılı anlamda tuval ressamlığına geçiş hemen
            gerçekleşmemiştir.  Osmanlı  Devleti’nin  kurulduğu  yıllardan
            itibaren toplum üzerinde Avrupa kültürünün etkileri olmuştur.
            Lale  Devri’nden  sonra  III.Mustafa,  III.  Selim  ve  II.Mahmut’un
            saltanat dönemlerinde ıslahat hareketlerinin etkisiyle Avrupalı-
            laşma akımının güçlendiği görülür. İbrahim Paşa (Ferik) (Görsel
            1.5), 1835 yılında İngiltere’ye öğrenim için gönderilen mühen-
            dishaneli  on  iki  genç  arasındadır  ve  sonradan  ressam  olarak   Görsel 1.5: Ihlamur Kasrı, 1849, Ferik İbrahim
            ün kazanacaktır. Klasik eğitim almış olmasına rağmen realizme   Paşa, Resim Heykel Müzesi, İstanbul
            eğilimli oluşu ve özellikle portre çalışmalarındaki başarısı ile ta-
            nınmıştır.


            19. yüzyıla kadar Türk resmini geleneksel tekniklerle yapılan,
            renk, mekân ve perspektif açısından üsluplaşmış betimlemeler
            ve minyatürler oluşturmaktaydı. Matbaanın ülkemize gelmesi
            ve kitapların seri olarak basılması, bir kitap resmi olan minya-
            türün zamanla önemini yitirmesine ve yerini Batılı anlamdaki
            resme bırakmasına sebep olmuştur.


            18. ve 19. yüzyıllarda Osmanlı’da yapılan saray, kasır ve köşkler;  Görsel 1.6: Portakallı Natürmort, 1904,
            geleneksel Türk sanatı olan nakkaşlık desenleriyle değil Batıdan  Süleyman Seyyid, Resim Heykel Müzesi, Ankara
            gelen barok ve rokoko üslubuna ait motiflerle süslenmeye başla-
            mıştır. 19. yüzyılın ikinci yarısındaki ressamlarımızdan Ahmet Ali
            Paşa, Miralay Süleyman Seyyit ve Halil Paşa gibi Avrupa’da öğ-
            renim görmüş olanlar ile Türkiye dışına çıkmamış Hüseyin Zekai
            Paşa gibi sanatçıların eserlerinde ayrıntılı işçiliği görebiliriz ancak
            Osman Hamdi Bey’i bunlardan ayrı değerlendirmemiz gerekir.


            Batılı anlamdaki tuval resmine geçiş 19. yüzyıl sonlarında baş-
            lamıştır. Bu geçiş sürecinde [Şeker Ahmet Paşa, Süleyman Sey-
            yid (Görsel 1.6), Osman Hamdi Bey (Görsel 1.7), Hüseyin Zekai
            Paşa] Batılı anlamdaki Türk resim sanatına öncülük etmiş isim-
            lerdir. Bu ressamlar, “Türk Fotoyorumcuları, Darüşşafakalılar ya
            da Erken Dönem Türk Ressamları” adı verilen kuşak ressamla-
            rıyla yakın yaşlarda olmalarına karşın dünyaya bakışları ve resim
            sanatında Batılı anlamdaki uygulamalarıyla farklıdırlar.


            Türk resim sanatında Batılı anlamda modern resim teknikleri
            kullanılarak portre, natürmort, peyzaj ve figür türlerine ait eser
            örnekleri verilmiştir. İnsan figürleri ve nesneler gerçekçi bir şe-  Görsel 1.7: Mimozalı Kadın, 1906, Osman Hamdi
            kilde tasvir edilmiş, insanların duygu ifadelerini ve hayatın ger-  Bey, Resim ve Heykel Müzesi, İstanbul
            çekliğini yakalamak amaçlanmıştır.




                                                                                                                  15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22