Page 21 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 21

d) Rönesans


                  Sanatçılar, 14. yüzyılda doğa etütlerine yönelmiş, doğanın gerçekliğini yansıtmayı istemişler-
              dir.  Sonraları bu da yeterli gelmeyerek insan vücudu hakkında bilgi edinme ve bunları heykellerin-
              de, resimlerinde kullanma isteğine kapılmışlardır. Böylece Orta Çağ’ın sonu gelmiş, Rönesans’a
              geçiş başlamıştır. Rönesans ile Avrupa’da yeni bir dönem başlamıştır. Bilimde, siyasette ve buna
              paralel olarak da sanatta birçok yenilik ve değişiklik olmuştur. Resimlerde belirli biçimde gerçeğe
              yöneliş olmasına rağmen, hâlâ deformasyon  gözlemlenmektedir. Sanatçının aşırı idealize etme
              isteği sonuç olarak onu yine deformasyona götürmüştür. Doğayı inceleyerek gerçeğe ulaşmak
              istemişler fakat bir yandan da resme kendi güzellik anlayışlarını eklemişlerdir. Bu da ister istemez
              biçimin deformasyonuna yol açmıştır. 16. yüzyıla dek gelişme gösteren Rönesans sanatı, yeni
              yüzyılla birlikte daha düşünsel bir döneme geçmiştir. Bu dönemde matematik bilimine ağırlık ve-
              rilmiş, evren ve doğa incelemeleri yapılmıştır. Perspektif yasaları bulunmuş ve insanın anatomik
              yapısı inceleme konusu olmuştur. Mekân duygusu, hacim ve ışık-gölge resimlerde kendini belli
              etmeye başlamıştır (Görsel 1.17).


























                                    Görsel 1.17: Paris’in Kararı, 1485, Sando Botiçelli, Palazzo Cini, İtalya

              e) Manyerizm


                  Manyerist dönemde, özgün biçim arayışlarına yöne-
              len sanatçılar görülür. Bu yeni arayışlarda  deformasyon
              biraz daha ön plandadır. Özellikle El Greco’nun (El Gre-
              ko) eserlerine bakıldığında bu fark edilmektedir. El Gre-
              co’nun yapıtlarındaki özgünlük de doğal biçimleri, renk-
              leri kendine has bir yaklaşımla kullanmasından ve güçlü
              bir ifade biçimi oluşturmuş olmasından ileri gelir (Görsel
              1.18).  El  Greco’nun  biçimsel  anlamdaki  cesur  tavrının,
              yeni arayışlar adına, belirli kurallara karşı bir tepki niteli-
              ğinde, bilinçli bir tavır olduğu söylenebilir.






                                                                             Görsel 1.18: Aziz John Evangelist ve
                                                                             Francis, El Greco, Uffizi Galeri, İtalya




                                                                                                          19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26