Page 23 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 23

İzlenimcilik sonrası ressamlarından Van Gogh
              (Van Goh) çalışmalarında doğrudan doğadan esin-
              lenen izlenimcilerden ayrılmaktadır. Kalın, şiddetli
              fırça  darbeleri  ve  yoğun  enerjisiyle  görünen  dün-
              yanın izlenimlerini değil, yaşamın kendisinde uyan-
              dırdığı yoğun duyguyu  resmetmiştir (Görsel 1.21).
              Dışavurumculuğa açılan kapının başlıca figürlerin-
              den biri olmuştur. O; iç gerçekliklerini, duygularını,
              anlayışlarını, ıstıraplarını kuvvetli bir şekilde ifade
              etmek  için  de  resimlerinde  deformasyonu  kullan-
              mıştır.

              ğ) Ekspresyonizm (Dışavurumculuk)

                  Geçmişten  günümüze  sanat  tarihine  baktığı-
              mızda, genel olarak sanatçıların biçimleme üzerine
              çalıştıklarını ve bunu geliştirme çabası içinde olduk-
              ları söyleyebiliriz. Birçok sanatçı, bireysel üslubunu
              yaratmak amacıyla değişik yollar denemiş, biçimi
              deforme etme yollarına başvurmuştur. Özellikle 20.    Görsel 1.21: Madam Joseph, 1888-1889, Vincent van
              yüzyılın psikolojik ortamı nedeniyle, sanatçılar yeni      Gogh, Metropolitan Müzesi, New York
              biçimlendirmelere yönelmişlerdir. 20. yüzyıl siyasal
              gelişmeleri de beraberinde getirmiştir. Bu dönem sanatının ifadeci olmasının altında o dönemin
              toplumsal, siyasal sorunlarının içinde boğulan sanatçıların kendilerini çığlık atarcasına ifade et-
              mek istemesi yatmaktadır. Natüralizme ve burjuva sanatına karşı bir başkaldırı, aynı zamanda
              tüm geçmişin sanatına karşı yeni bir oluşumdur.
                  Ekspresyonizm, izlenimcilik ve sonrasındaki akımlar, hızla natüralist anlatım tarzından ve sı-
                                                       radanlıktan  uzaklaşabilmek  için,  biçim  dili  olarak  so-
                                                       yutlama, stilizasyon ve deformasyon ağırlıklı anlatım
                                                       biçimlerine yönelmişlerdir. Sanat, nesneler dünyasın-
                                                       dan uzaklaşarak sanatçının iç dünyasına yönelmiştir.
                                                       Nesnelerin nasıl göründüğü değil, artık sanatçının iç
                                                       dünyası ve ifade biçimi önemlidir. Sanatçı, öznel ka-
                                                       rakterini ön plana çıkarır. Bu, özne-nesne ilişkisinde de
                                                       önemli bir etkendir. Öznenin nesneyle olan bu ilişkisi,
                                                       onun  soyutlama  ve  biçim  bozma  isteğini  artırmıştır.
                                                       Geleneğe bir başkaldırı, düzene bireysel karşı çıkışın
                                                       ifadesi  olarak  deformasyona  dair  örneklere  rastlanır.
                                                       Nesnel dünyanın kopya edilmesiyle soyut değerlerin,
                                                       duyguların ifadesi mümkün değildir. Bu yüzden tek an-
                                                       lamlılıktan çıkmak ve anlamın genişlemesini sağlamak
                                                       için  biçimin  bozulması  gerekmektedir.  Deformasyon
                                                       ve  soyutlama  içeren  sanat  akımları,  çok  anlamlılığa
                                                       yönelme eğilimindedir. Çıkış noktası doğadır ama so-
                                                       nuç artık doğanın birebir tasviri olmaktan çok uzaktır.
                                                       Resimlerde artık dış dünyanın gerçekleri, görünümleri
                 Görsel 1.22: Otoportre, 1913, Oskar Kokosca,   konu edilmeyip sanatçının kendi iç gerçeği daha önem
                     Modern Sanatlar Müzesi, New York
                                                       kazanmaktadır (Görsel 1.22).




                                                                                                          21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28