Page 23 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 23

ÇAĞDAŞ TÜRK RESİM SANATI






            Sanâyi-i  Nefîse  Mektebinin  1910  yılında  açtığı  sı-
            navı kazanarak yurt dışına resim eğitimi için gön-
            derilen genç ressamlar, 1914’te I. Dünya Savaşı’nın
            başlaması  üzerine  ülkeye  geri  dönmüşler  ve  yurt
            dışında aldıkları resim eğitimi ile ülkemizde yeni bir
            sanat  anlayışının  öncüsü  olmuşlardır.  Bu  sebeple
            “1914 Kuşağı” adını almışlardır. Bu grubun içinde
            Nazmi Ziya Güran (Görsel 1.25), Feyhaman Duran,
            Avni Lifij, Ruhi Arel, Namık İsmail, Hikmet Onat, İb-
            rahim Çallı (Görsel 1.26), Ali Sami Boyar gibi isimler
            yer almaktadır. 1914 Kuşağı, Sanâyi-i Nefîse’de gör-
            dükleri eğitimin ardından gittikleri Paris’te Laurens   Görsel 1.25: Manzara, (?), Nazmi Ziya Güran,
            (Loğrıns)  ve  Cormon  (Kormın)  atölyelerinde  eği-        Resim Heykel Müzesi, Ankara
            timlerine devam etmişlerdir. Kendilerinden önceki
            kuşağın  fotografik  bakışına  ve  resimde  renk  fak-
            törünü  göz  ardı  etmelerine  karşı  bir  tepki  olarak
            “izlenimciliği” benimsemişlerdir. Nitekim izlenimci
            akım, Avrupa’da müzelerde gördükleri en yenilikçi
            akımdır. Kendi kuşaklarından Avrupalı sanatçıların
            avangart  yaklaşımlarına  ise  ilgi  duymamışlardır.
            1914 Kuşağı ressamları, gözlemden ziyade üsluba
            dayalı bir izlenimcilik anlayışındadır. İbrahim Çallı,
            Namık İsmail gibi kimi ressamların fırça vuruşları,
            dışavurumculuğun izlerini taşır. Bu ressamlar; pey-
            zaj, natürmort, nü ve toplumsal içerikli temalarda
            nitelikli eserler üretmiştir.                            Görsel 1.26: Çınaraltı, (?), İbrahim Çallı,
                                                                          TCMB Sanat Koleksiyonu
            Ressamlar,  “figür  sorununa”  ve  “çıplak  model”  konusuna  da  eğilmişlerdir.  Sanâyi-i  Nefîse’de  çıplak
            modelden çalışmanın yasak oluşu, ressamların bu konuda mücadele vermelerine neden olmuştur. Özellikle
            1922 yılı Galatasaray Sergisi’nde, Namık İsmail’in “Üryan” adlı çıplak model resmi büyük tepki toplamıştır.
            Mehmet Ruhi Arel, Hüseyin Avni Lifij gibi 1914 Kuşağı ressamları, Türk resminde güncel sosyal olayları
            yansıtan çalışmalarıyla bir ilki gerçekleştirmiştir. Ayrıca Hikmet Onat’ın, İbrahim Çallı’nın, Namık İsmail’in
            “Şişli  Atölyesi  Resimleri”  gibi  eserleri  1908–1922  yıllarındaki  sosyal  durumu  belgelemektedir.  Grubun
            öncüsü olarak kabul edilen İbrahim Çallı’dan dolayı bu ressamlar, “Çallı Kuşağı” olarak da anılmaktadır.
            Genelde Sanâyi-i Nefîse Mektebinden mezun olan Çallı Kuşağı ressamları, Avrupa’da sanat eğitimi görmüş
            ve  Batı  resmi  etkisinde  tamamlanmış  izlenimci  görüşü  benimsemişlerdir.  Batı  sanatı  ile  yerel  sanat
            anlayışını birleştirme çabaları sonucu kendilerine özgü bir doğaya yaklaşım biçimi ortaya çıkarmışlardır.
            Ortak üslup özelliklerinin yanı sıra kişisel üsluplarını oluşturmayı da başarmışlardır. Yurt dışında eğitim
            görmüş  1914  Kuşağı’nın  yurt  dışında  gördükleri  sanat  kurumlarından  esinlenerek  dernek  kurduklarını
            söylemek mümkündür. 1929 yılında Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliğinin kuruluşuna kadar tek
            ressam  birliği  olarak  varlığını  sürdüren  bu  dernek;  1921’de  “Türk  Ressamlar  Cemiyeti”,  1926’da  “Türk
            Sanâyi-i Nefîse Birliği” ve 1929’da  “Güzel Sanatlar Birliği” adlarını almıştır. Osmanlı Ressamlar Cemiyeti’nin
            girişimleriyle 1916 yılında başlayan ve her yıl tekrarlanan geleneksel Galatasaray resim-heykel sergileri ise
            1952 yılına kadar devam etmiştir.




                                                                                                                  21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28