Page 28 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 28
1. ÜNİTE
1940’lı yıllar, Türk resminde görülen “toplumcu gerçekçi” anlayışa sahip ressamlar açısından önemlidir.
Nuri İyem, Abidin Dino, Agop Arad, Selim Turan, Avni Arbaş, Ferruh Başağa, Turgut Atalay, Mümtaz Yener,
Haşmet Akal gibi bazı sanatçılar 28 Mart 1940’ta açtıkları “Liman Sergisi” ile birlikte Yeniler Grubu’nu kur-
muşlardır. Bu grup, D Grubu’nun aşırı Batı yanlısı biçimciliğine ve ekolcülüğüne karşı çıkmıştır. Toplumsal
yaşamı ve bu yaşamın sorunlarını irdeleyen, halkın sorunlarını, sıkıntılarını, sevinçlerini ve hüzünlerini yan-
sıtan bir sanat anlayışını savunmuşlardır. Ancak başlangıçta ortak bir anlayış etrafında toplanan bu grupta
zamanla farklı eğilimler ortaya çıkmış ve grubun dağılması ile birlikte çeşitli kişisel üsluplar gelişmiştir.
ETKİNLİK
Aşağıda Cumhuriyet Dönemi Türk resim sanatının Yeniler Grubu ressamlarından bazılarının eserlerine ait
görseller verilmiştir. (Görsel 1.40, Görsel 1.41 ve Görsel 1.42). Verilen görselleri inceleyiniz. Görsellere yö-
nelik aşağıdaki sorularla ilgili düşüncelerinizi sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
1. Verilen sanat eseri örneklerini tema seçimi açısından ince-
leyerek bu seçimin plastik değerlere olan etki ve katkısını
söyleyiniz.
2. Yeniler Grubu sanat hareketinin D Grubu sanat hareketi ile
benzerlik ve farklılıkları nelerdir? Görüş ve düşüncelerinizi
sınıfta arkadaşlarınızla paylaşarak etkileşimli tahtaya mad-
deler hâlinde yazınız.
3. Yeniler Grubu sanat hareketinin D Grubu sanat hareketi ile
benzerlik ve farklılıkları nelerdir? Görüş ve düşüncelerinizi Görsel 1.40: İsimsiz 8, 2007, Ferruh Başağa,
sınıfta arkadaşlarınızla paylaşarak etkileşimli tahtaya mad- Grafik Sanatlar Müzesi, İstanbul
deler hâlinde yazınız.
Görsel 1.41: Portre, (?), Nuri İyem, Özel Koleksiyon Görsel 1.42: İnşaat, (?), Haşmet Akal, Özel Koleksiyon
26

