Page 26 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 26

Okuma Parçası


                 Çağdaş Türk Resim Sanatında Şükriye Dikmen’in Yeri ve Önemi



                                                                               Pelin AVŞAR KARABAŞ


                    Cumhuriyet  Dönemi’yle  birlikte  baş-
                 layan  modernleşme  hareketleri,  Çağdaş
                 Türk Resim Sanatı’nın oluşum sürecini te-
                 tiklemiştir. Bu süreç çerçevesinde sanatçı-
                 lar bir topluluğun içerisine dâhil olarak ya
                 da  bağımsız  kalarak  sanatsal  uğraşlarını
                 gerçekleştirmişlerdir.  Bu  dönem  sanatçı
                 kuşağı eserlerinde genellikle Türk kültürü-
                 ne ve modern kavramlara değinirken, tek-
                 nik anlamda ise Batı sanatından bir çıkış
                 noktası yakalamaya çalışmışlardır.
                    Devletin ülkeyi evrensel anlamda daha
                 çağdaş  ve  uygar  bir  seviyeye  taşımak
                 adına  tasarlayıp  gerçekleştirdiği  toplumu
                 sanata  özendirme  politikaları,  genç  res-
                 samların ve de özellikle kadın sanatçıların
                 sanata ve sanatsal etkinliklere olan katılım-
                 larını arttırmıştır. Böylelikle Türk resminde
                 fikirsel ve üslupsal bakımdan çeşitlenme-
                 ler ve değişimler ortaya çıkmıştır.
                    Bu dönem kuşağı modern tutumlar çer-
                 çevesinde oluşturdukları eserlerle; sanatta
                 klasik ve akademi temelli estetik anlayışını
                 yıkarak, bazı sanatçılarda çıplaklık ve ka-   Görsel 1.28: Kadın Portresi, Şükriye Dikmen, Özel Koleksiyon
                 dın kavramlarının resimlere dâhil edilmesine öncülük etmişlerdir. Resimde kadın imgesini çağdaş
                 bir anlayış ve üslup ile yorumlayan sanatçılardan birisi olan Şükriye Dikmen, Çağdaş Türk Resim
                 Sanatı’nın önemli bir temsilcisi haline gelmiştir. Onun kendine has yorumuyla şekillenen kadın
                 figürleri ve portrelerinde (Görsel 1.28) gözlemlenen yalınlık kavramı, Dikmen’in sanatının en belir-
                 gin özelliklerindendir. Karışık tekniklerle oluşturduğu özgün üslubu, başarılı bir biçimde kullandığı
                 renk ve malzeme seçimleri ile de desteklemektedir.
                    Dikmen, kadın figürleri ve portrelerinin yanı sıra; Türkiye’den ya da yurt dışından resmetti-
                 ği manzaraları ve yöresel Türk kültürü motiflerini anımsatan çarpıcı natürmortlarıyla da dikkat
                 çekmektedir (Görsel 1.29). Değindiği temalarda soyutlamalara ağırlık veren ve sade bir anlatım
                 sergileyen sanatçı, son dönemlerinde ise soyut resmin kapılarını aralamıştır.












              24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31