Page 26 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 26
Okuma Parçası
Çağdaş Türk Resim Sanatında Şükriye Dikmen’in Yeri ve Önemi
Pelin AVŞAR KARABAŞ
Cumhuriyet Dönemi’yle birlikte baş-
layan modernleşme hareketleri, Çağdaş
Türk Resim Sanatı’nın oluşum sürecini te-
tiklemiştir. Bu süreç çerçevesinde sanatçı-
lar bir topluluğun içerisine dâhil olarak ya
da bağımsız kalarak sanatsal uğraşlarını
gerçekleştirmişlerdir. Bu dönem sanatçı
kuşağı eserlerinde genellikle Türk kültürü-
ne ve modern kavramlara değinirken, tek-
nik anlamda ise Batı sanatından bir çıkış
noktası yakalamaya çalışmışlardır.
Devletin ülkeyi evrensel anlamda daha
çağdaş ve uygar bir seviyeye taşımak
adına tasarlayıp gerçekleştirdiği toplumu
sanata özendirme politikaları, genç res-
samların ve de özellikle kadın sanatçıların
sanata ve sanatsal etkinliklere olan katılım-
larını arttırmıştır. Böylelikle Türk resminde
fikirsel ve üslupsal bakımdan çeşitlenme-
ler ve değişimler ortaya çıkmıştır.
Bu dönem kuşağı modern tutumlar çer-
çevesinde oluşturdukları eserlerle; sanatta
klasik ve akademi temelli estetik anlayışını
yıkarak, bazı sanatçılarda çıplaklık ve ka- Görsel 1.28: Kadın Portresi, Şükriye Dikmen, Özel Koleksiyon
dın kavramlarının resimlere dâhil edilmesine öncülük etmişlerdir. Resimde kadın imgesini çağdaş
bir anlayış ve üslup ile yorumlayan sanatçılardan birisi olan Şükriye Dikmen, Çağdaş Türk Resim
Sanatı’nın önemli bir temsilcisi haline gelmiştir. Onun kendine has yorumuyla şekillenen kadın
figürleri ve portrelerinde (Görsel 1.28) gözlemlenen yalınlık kavramı, Dikmen’in sanatının en belir-
gin özelliklerindendir. Karışık tekniklerle oluşturduğu özgün üslubu, başarılı bir biçimde kullandığı
renk ve malzeme seçimleri ile de desteklemektedir.
Dikmen, kadın figürleri ve portrelerinin yanı sıra; Türkiye’den ya da yurt dışından resmetti-
ği manzaraları ve yöresel Türk kültürü motiflerini anımsatan çarpıcı natürmortlarıyla da dikkat
çekmektedir (Görsel 1.29). Değindiği temalarda soyutlamalara ağırlık veren ve sade bir anlatım
sergileyen sanatçı, son dönemlerinde ise soyut resmin kapılarını aralamıştır.
24