Page 20 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 20
1. ÜNİTE
Askerî alanda yaşanan Batılılaşma
hareketlerine paralel olarak kurulmuş
Mühendishâne-i Berrî-i Hümâyun (1793-
1794), Harbiye ve Hendese-i Mülkiye gibi
okullar, Batılı anlamda ilk resim örneklerini
verecek olan asker ressamların yetiştikleri
yerler olmuştur. Bu gelişmenin ardından
Galatasaray Mektebi Sultânîsi (1869)
ve Dârüşşafaka Lisesi (1873) gibi orta
dereceli okullarda da resim dersleri önem
kazanmaya başlamıştır.
Mühendishâne-i Berrî-i Hümâyun ve
Mühendishâne-i Bahrî-i Hümâyun’da Görsel 1.14: Kariye Cami, ?, Beşiktaşlı Tevfik Paşa,
Türk hocaların yanı sıra Avrupa'dan Resim Heykel Müzesi, Ankara
gelen yabancı hocalar da ders veriyordu.
Bununla birlikte belli bir süre sonra
bazı Türk öğrencilerin Avrupa'ya gön-
derilerek Batı’nın bilim ve tekniğini
yerinde öğrenmelerinde yarar görüldü.
Bunun üzerine dört öğrenciden oluşan
ilk öğrenci grubu 1829’da Avrupa'ya
gönderildi. Bu öğrenciler öğrenimlerini
tamamlamadan ikinci bir grup daha Av-
rupa’ya gitti ancak bütün bu öğrenciler
daha çok askerî amaçlarla gönderiliyor
ve yurda döndüklerinde askerî alanlarda Görsel 1.15: Manzara, ?, Süleyman Seyyid,
görevlendiriliyorlardı. Resim Heykel Müzesi, Ankara
Bu dönemde yetişen sanatçıların çoğu,
eserlerinde klasik akademik anlatımdaki
savaş konularının dışında manzara ve
natürmort betimlemelerine öncelikle
yer vermiştir. Resim anlayışları, foto-
gerçekçi biçimlendirmeden perspektifli,
ışık-gölgeli pentüre çevrilmiştir. Açık hava
manzara resimlerinde gün ışığının etkilerini
araştırmaları, izlenimci tarzda resim yapma
doğrultusunda atmış oldukları güçlü bir
adım niteliğindedir. Ferik İbrahim Paşa ve
Beşiktaşlı Tevfik Paşa (Görsel 1.14) önemli
temsilcileridir. Bu iki sanatçımızdan sonra
Süleyman Seyyid (Görsel 1.15), Şeker
Ahmet Paşa ve Osman Nuri (Görsel 1.16) de
Avrupa’ya gönderilen ressamlarımızdandır. Görsel 1.16: Yıldız Sarayı Bahçesinden, (?), Osman Nuri,
Resim Heykel Müzesi, İstanbul
18

