Page 20 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 20

c) Yunan Sanatı


                     Antik Yunan Dönemi’nde, günlük ihtiyaçlar doğrultusunda
                 yapılmış olan vazolar (Görsel 1.15), bu dönem  resim sanatı
                 için önemli belge niteliği taşımaktadır. Bu vazoların üzerindeki
                 resimler, geometrik motifler ya da geometrikleştirilmiş ve stilize
                 edilmiş figürlü kompozisyonlardan oluşur. Bu vazolarda hâlâ
                 Mısır üslubunun etkileri göze çarpmaktadır.
                     İnsan; ilk kez bu dönemde çevresini saran doğa hakkında
                 düşünmeye,  konuşmaya,  tartışmaya  başlamıştır.  Bu  da  fel-
                 sefenin doğuşuna neden olmuştur. İlk kez doğa gerçekliğine
                 ulaşma  isteği Yunan  sanatında  görülür. Yunanlar,  resimlerini
                 de  bu  amaç  doğrultusunda  oluşturmak  istemişlerdir.  Bilimin
                 gelişmesiyle Yunan sanatı optik görüntülere daha da yaklaş-
                 mıştır. Ama daha sonra ideal güzellik esas alınmıştır. Sanatçı
                 artık gördüğüne güvenmeye başlamıştır. Perspektif  kısaltımı   Görsel 1.15: Yunan Vazo Resmi, MÖ 510
                                                                                 dolayları, Metropolitan Müzesi, New York
                 bularak bir devrim yaratmıştır.
                    Yunan sanatının daha ilerleyen zamanlarında amaç; ideal güzellik olmuştur. Fakat onlar, do-
                 ğayı aşırı idealize ederek kusursuzlaştırıyor ve özünden uzaklaştırıyorlardı. Belirgin, abartılı figür
                 tasvirleri ve aşırı idealize ediliş deformasyonu kaçınılmaz kılıyordu.


                 ç) Orta Çağ Sanatı



                                                                Kendinden  önceki  sanat  dönemlerinden  daha
                                                                ilkel  bir  görünüme  sahiptir.  O  dönemde Avru-
                                                                pa’nın birçok alanda gerilemiş olduğu düşünü-
                                                                lürse sanatın bu gerileyişine şaşırmamak gere-
                                                                kir. Hemen hemen bütün resimler kilise ve dinsel
                                                                amaçlar üzerine yapılmıştır (Görsel 1.16).
                                                                    Orta Çağ sanatçısının amacı, doğaya tıpatıp
                                                                benzeyen, güzel resimler yapmak değil; insan-
                                                                lara dini öyküleri anlatmaktı. Bu yüzden biçimi
                                                                umursamıyor,  sadece  amaca  yönelik  resimler
                                                                yapılıyordu. Bu da biçimin deformasyonuna ne-
                                                                den  oluyordu.Buradaki  biçimsel  bozulmaların,
                                                                yeni biçim arayışından kaynaklandığı söylene-
                                                                mez. Öncelikle, anlatılmak istenen resmin içsel
                                                                anlamıdır. Tamamen bunun etkisiyle oluşan bir
                                                                deformasyon  görülür.  Burada  daha  çok  içerik,
                                                                biçimden önce gelmekte ve biçim, içeriğin etki-
                                                                siyle  oluşmaktadır.  Bu  resimler,  kilisenin  getir-
                                                                diği  konular  dolayısıyla  sınırlanmaktaydı.  Her
                                                                renk ve biçimin özel bir anlamı vardı. Alegori-
                                                                ler, stilize ve şematik anlatımlar oldukça belirgin
                       Görsel 1.16: İsa Havarilerinin Ayaklarını Yıkıyor,   öğelerdi. Orta Çağ sanatçılarının bu deformas-
                             1000, Prado Müzesi, İspanya
                                                                yonları, biçime önem vermediklerini gösterebilir.






              18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25