Page 20 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 20

1. ÜNİTE



               Askerî   alanda   yaşanan   Batılılaşma
               hareketlerine  paralel  olarak  kurulmuş
               Mühendishâne-i  Berrî-i  Hümâyun  (1793-
               1794), Harbiye ve Hendese-i Mülkiye gibi
               okullar, Batılı anlamda ilk resim örneklerini
               verecek olan asker ressamların yetiştikleri
               yerler  olmuştur.  Bu  gelişmenin  ardından
               Galatasaray  Mektebi  Sultânîsi  (1869)
               ve  Dârüşşafaka  Lisesi  (1873)  gibi  orta
               dereceli okullarda da resim dersleri önem
               kazanmaya başlamıştır.

               Mühendishâne-i  Berrî-i  Hümâyun  ve
               Mühendishâne-i   Bahrî-i   Hümâyun’da            Görsel 1.14: Kariye Cami, ?, Beşiktaşlı Tevfik Paşa,
               Türk  hocaların  yanı  sıra  Avrupa'dan                 Resim Heykel Müzesi, Ankara
               gelen yabancı hocalar da ders veriyordu.
               Bununla  birlikte  belli  bir  süre  sonra
               bazı  Türk  öğrencilerin  Avrupa'ya  gön-
               derilerek  Batı’nın  bilim  ve  tekniğini
               yerinde  öğrenmelerinde  yarar  görüldü.
               Bunun  üzerine  dört  öğrenciden  oluşan
               ilk  öğrenci  grubu  1829’da  Avrupa'ya
               gönderildi.  Bu  öğrenciler  öğrenimlerini
               tamamlamadan  ikinci  bir  grup  daha  Av-
               rupa’ya  gitti  ancak  bütün  bu  öğrenciler
               daha  çok  askerî  amaçlarla  gönderiliyor
               ve  yurda  döndüklerinde  askerî  alanlarda        Görsel 1.15: Manzara, ?, Süleyman Seyyid,
               görevlendiriliyorlardı.                                 Resim Heykel Müzesi, Ankara

               Bu  dönemde  yetişen  sanatçıların  çoğu,
               eserlerinde  klasik  akademik  anlatımdaki
               savaş  konularının  dışında  manzara  ve
               natürmort   betimlemelerine   öncelikle
               yer  vermiştir.  Resim  anlayışları,  foto-
               gerçekçi  biçimlendirmeden  perspektifli,
               ışık-gölgeli  pentüre  çevrilmiştir.  Açık  hava
               manzara resimlerinde gün ışığının etkilerini
               araştırmaları, izlenimci tarzda resim yapma
               doğrultusunda  atmış  oldukları  güçlü  bir
               adım niteliğindedir. Ferik İbrahim Paşa ve
               Beşiktaşlı Tevfik Paşa (Görsel 1.14) önemli
               temsilcileridir.  Bu  iki  sanatçımızdan  sonra
               Süleyman  Seyyid  (Görsel  1.15),  Şeker
               Ahmet Paşa ve Osman Nuri (Görsel 1.16) de
               Avrupa’ya gönderilen ressamlarımızdandır.      Görsel 1.16: Yıldız Sarayı Bahçesinden, (?), Osman Nuri,

                                                                       Resim Heykel Müzesi, İstanbul


    18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25