Page 133 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 133

ANTİK YUNAN, ROMA, ERKEN HRİSTİYAN VE BİZANS SANATI

            Bizans  Dönemi’ndeki  dinî  yapılardan  biri  olan  Sümela  Manastırı  (Meryem  Ana),  Trabzon’un  Maçka
            ilçesinin  Altındere  köyü  sınırları  içinde,  Altındere  Vadisi’ne  hâkim  Karadağ’ın  eteklerinde  sarp  bir
            kayalık üzerine kurulmuş bir Rum manastır ve kilise kompleksidir (Görsel 5.60). Halk arasında “Meryem
            Ana”  adı  ile  anılmaktadır.  Denizden  1250  m,  vadiden  yaklaşık  300  m  yükseklikte  bulunan  yapı;  bu
            konumuyla manastırların şehir dışında, ormanlarda, mağara ve su kenarlarında kurulma geleneğini
            sürdürmüştür. Meryem Ana adına yaptırılan Manastır’ın temelleri, MS IV. yüzyılda Barnabas (Barnabas)
            ve Sophronios (Sofronyus) isminde iki keşişin gördükleri rüya üzerine Atina’dan gelmeleri ve  burada
            küçük bir kilise inşa etmeleriyle atılmıştır. Bizans İmparatorluğu Dönemi’nde büyütülerek manastıra
            dönüşmüş,  zengin  kitaplığı  ile  bir  bilim  ve  kültür  merkezi  hâline  gelmiştir.  Osmanlıların  Trabzon’u
            fethinin ardından da varlığını devam ettirmiştir. Osmanlı sultanları 1923 yılına kadar kesintisiz biçimde
            kullanımına devam edilen Manastır’a çok sayıda hediye göndermiştir. Doğal bir mağaranın içine inşa
            edilmiş bölümlerden oluşan Sümela Manastırı’nın günümüzde görülen ve mağaranın ağzını kapatan
            bölümü, 1800’lü yılların ortalarına ve 1900’lerin başına aittir. Mağaranın iç bölümlerindeki kısımlar ise
            Orta Çağ’a tarihlendirilmektedir.























              Görsel 5.60: Sümela Manastırı, Trabzon
            Çok geniş bir alana yayılan Manastır’da kilise binası,
            şapeller ve keşişlerin konakladığı odalar dışında
            bir  zamanlar  değerli  el  yazmalarının  muhafaza
            edildiği  kitaplıklar,  yiyeceklerin  depolandığı
            kilerler, mutfak, suyunun kutsal olduğuna inanılan
            ayazma  ve  tuvalet  olarak  kullanılan  bölümler
            mevcuttur.  Eski  fotoğraflar  bir  zamanlar  ahşap
            merdivenlerin kullanıldığını, balkon ve köprülerin
            de yer aldığı karmaşık bir sistem ile bu bölümlerin
            birbirine   bağlı   olduğunu   göstermektedir.
            1930’lu yıllarda çıkan bir yangında büyük bölümü
            tahrip  olmuşsa  da  görünümüyle  ziyaretçilerini
            büyülemeye  devam  eden  Manastır  önemli  bir
            kültür hazinesidir. Sümela Manastırı’nın mimarisi
            haricinde  ilgi  çekici  bir  diğer  yönü,  konularını
            İncil’den alan çok sayıda freske sahip olmasıdır.
            Manastırın  ana  ünitesini  meydana  getiren  kaya
            kilisesinin  dış  duvarları  fresklerle  donatılmıştır.
            Fresklerde  işlenen  başlıca  konular;  İncil’den
            alınmış sahneler, Hz. İsa ve Meryem Ana’nın hayatı
            ile ilgili tasvirlerdir (Görsel 5.61).         Görsel 5.61: Sümela Manastırı freskleri, Trabzon
                                                                                                    131
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138