Page 131 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 131

ANTİK YUNAN, ROMA, ERKEN HRİSTİYAN VE BİZANS SANATI

            Grekçe  kitabede  anlatım  daha  yalındır.  Burada
            konuşan taş değildir: “Devamlı yerde yatan dört taşı
            dikmek  cesaretini  ancak  İmparator  Theodosius
            gösterebildi. Yardıma Proklos’u çağırdı ve böylece
            32 günde taş dikilebildi.” Bu tür obelisklerin dikilme
            amaçları tümüyle psikolojiktir. Amaç, imparatorun
            halk üstündeki görkem ve gücünün artırmaktadır.
            Sultanahmet’teki  Hipodrom  dışında  kentin  öteki
            semtlerinde de çeşitli anıtlar bulunmaktadır. Bizans
            Dönemi’nde çatlayan ve demir çemberlerle takviye
            yapılan  bu  nedenle  de  Çemberlitaş  (Görsel  5.57)
            olarak tanınan anıt, mermer kaide üzerine üst üste
            oturtulan  yuvarlak  porfir  taşlardan  oluşmaktadır.
            Her bir parçanın üst kısmında ek yerlerini gizleyen
            kabarık  taşkın  kısımlar  bulunmaktadır.  Anıtın
            üzerinde  kendini  “Tanrı  Apollon  Helios”  olarak
            tasvir  ettirmiş  İmparator  Konstantin’in  heykeli  yer
            almaktadır.
            Bizans sanatının asıl gücü dinî yapılarda görülür. En   Görsel 5.57: Çemberlitaş Sütunu, İstanbul
            önemli yapı tipi bazilikadır. Roma Dönemi’nde çarşı
            ve mahkeme binalarının bulunduğu bazilikalar, Bizans Dönemi’nde ibadet yeri olarak kullanılmıştır. Bazilika
            planlı kilise, uzun bir yapıdır. İçi iki sütun dizisi ile üç nefe ayrılmış, bunlardan ortadaki yandakilere oranla
            daha geniş tutulmuştur. Doğu ucunda yarım yuvarlak biçimde dışarı taşan apsis, batı yönünde narteks adı
            verilen hol bulunur. Bunun iki yanındaki merdivenlerden yan neflerin üstünde yer alan ve kadınlara ait olan
            galerilere çıkılır. Bir bazilikanın üstü, çift meyilli ve kiremit kaplı ahşap bir çatı ile örtülü olurdu. Bu basit
            ve sade kilise tipi Erken Hristiyanlık ve Erken Bizans sanatında çok tutulmuş ve birçok örnek verilmiştir.
            Bizans mimarisinde bazilikanın yanı sıra merkezî planlı yapılar da inşa edilmiştir. Yuvarlak bir ana mekân
            oluşturacak biçimde inşa edilen bu yapılarda mekânın üstü bir kubbe ile örtülürdü. Bizans mimarisinde
            bazilika ile merkezî planlı yapı tipinin birleştirilmesi sonucunda V. yüzyılın sonlarına doğru “kubbeli bazilika”
            adı verilen bir yapı tipi doğmuştur. İlk örneklerine Anadolu’da rastlanan kubbeli bazilikaların en görkemlisi
            İstanbul’daki Ayasofya’dır (Görsel 5.58).





























              Görsel 5.58: Ayasofya-i Kebir Cami-i Şerifi, İstanbul
                                                                                                    129
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136