Page 158 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 158

GENEL SANAT TARİHİ

          Müslümanlar, İslam şehirlerinin karakteristik özellikleri oluşurken yeni hayat prensipleri ile uyumlu
          bir mimari ve şehir anlayışı oluşturmaya gayret göstermişlerdir.  İslam şehirleri merkezdeki cuma
          cami ile darü’l–imara (hükümet konağı) etrafında gelişim göstermiştir. Yine çarşı ve pazarlar cuma
          cami ve hükümet konağının etrafında yer almıştır. Bu şehirlerde doğal olarak yollar da camiyi merkez
          almış ve camiden dışa doğru ışınsal düzende yayılım göstermiştir. Yalnız bu yayılım belli bir düzende
          gerçekleşmemiştir.  Çok sayıda yol eğri büğrü ve düzensizdir, ara mahallelerde çıkmaz sokaklar fazladır.
          İslam şehirlerinin bu denli kargaşaya maruz kalmasını şehrin imar işlerinden sorumlu yöneticisinin
          olmamasına ve şehri halkın kendisinin kontrolsüz bir biçimde oluşturmasına bağlanabilir.
          İslam toplumunda halka hizmet sunabilmek için vakıflar oluşturulmuş bu sayede şehirlerin en önemli
          unsuru olan cuma camilerinin etrafında zamanla medrese, han, kütüphane, türbe, hamam gibi farklı
          amaçlara hizmet eden yapılar oluşturulmuş ve bu yapı birlikteliğine ‘‘külliye’’ adı verilmiştir. Bu yapı
          toplulukları İslam şehrinin canlı hareket noktaları hâline gelmiştir (Görsel 7.2).















                                                   1. Cami
                                                   2. Medrese
                                                   3. Türbe
                  Görsel 7.2: Külliyede bulunan bazı yapı örnekleri çizimi


          METİN ANALİZİ        Aşağıda verilen metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.




           İslam  dünyasına  ait  şehirlerde  ticaret  faaliyetlerinin  büyük  bir  kısmı  şehir  merkezinde
           bulunan  büyük  caminin  etrafında  toplanmıştır.  İslam  şehrinde,  cami  ile  çarşı  arasında
           sıkı  bir  beraberlik  söz  konusudur.  Şehirde  cami  sayısı  arttıkça  çarşı  sayısının  da  arttığı
           görülmektedir. Hatta cami-çarşı beraberliği dinî bir boyuta da sahiptir. Belirttiğimiz yaygın
           anlayışın aksine kimi İslam şehirlerinde kuruluşu veya fethi takip eden ilk yıllarda çarşıların
           şehir merkezindeki camiden biraz uzakta kaldığı fakat ilerleyen yıllarda yavaş yavaş cami
           etrafında toplanmaya başladığı görülmektedir.

                             Yılmaz Can, VII ve XI. Yüzyıllarda İslam Şehri, s.112, 113’ten özetlenmiştir.



          1.   İslam dünyasında cami ve çarşı ilişkisi hakkında neler söyleyebilirsiniz?

          2.  Metne göre İslam dünyasında cami ve şehir arasındaki ilişki nasıldır?
          3. Yaşadığınız şehirde cami-çarşı ilişkisini gösteren uygulamalar var mıdır?
            Açıklayınız.
                                                                                    Boşluk  doldurma  et-
                                                                                    kinliğine  ulaşmak  için
                                                                                    karekodu   cihazınızla
                                                                                    okutunuz.

          156
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163