Page 96 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 96

5. ÜNİTE
                                 aralığında görülmüştür. Fatih zamanında kurulan Hassa Mimarlar Ocağı ile mimaride
                                 standartlaşma ve merkeziyetçi bir anlayış gelişmiştir. Hat, tezhip, minyatür gibi çok sayıda
                                 el sanatının üretilmesi için saraya bağlı Ehl-i Hiref Teşkilatı kurulmuş, buraya bağlı sanatçı
                                 ve zanaatkârlar maaşa  bağlanarak desteklenmiştir. Osmanlının egemen olduğu geniş
                                 topraklarda bulunan çok sayıda yetenekli kişi, dinî ve milletine bakılmaksızın teşkilatlara
                                 ve ocaklara seçilmiştir. Fatih zamanında ortaya çıkan kurumsallaşmaya ilaveten devşirme
                                 kökenli üst düzey yönetici sınıf, Osmanlının gücünü yansıtacak sanat ürünlerinin ortaya
                                 çıkmasında öncülük etmiştir. Ayrıca yönetim gücünü elinde bulunduran ekonomik
                                 yönden güçlü bu baniler, vakıflar kurarak başkent dışındaki bölgelerde de sosyal,
                                 ekonomik ve kültürel özellikleri yansıtan sanat eserleri meydana getirmiştir.

                                 Klasik Dönem Osmanlı mimarisindeki yapılar dinî, sivil ve askerî olmak üzere üç temel
                                 gruba ayrılmaktadır. Dinî yapılar arasında ibadet amaçlı cami ve mescitlerle birlikte mezar
                                 yapılarından türbe; tarikat yapılarından tekke ve zaviyeler inşa edilmiştir. Sivil mimaride
                                 eğitim amaçlı medrese, sıbyan mektepleri; su yapılarından hamam, köprü, çeşme; ticari
                                 yapılardan han, kervansaray, bedesten, arasta, çarşı; konut yapılarından ise ev, kasır, köşk ve
                                 saray inşa edilmiştir. Askerî mimari ise kale, sur ve hisar gibi yapılarda kendini göstermiştir.
                                 Fatih zamanında inşa edilen camiler plan ve mimari elaman bakımından Bursa ve
                                 Edirne’deki kanatlı veya yan mekânlı camilere benzese de bu camilerde yavaş yavaş
                                 merkezî bir üslubun geliştiği görülmektedir. İlk olarak Erken Osmanlı sanatında Üç Şerefeli
                                 Camii’de ortaya çıkan, Fatih Külliyesi bünyesindeki Fatih Camii’nde devam eden revaklı avlu
                                 ile yine Fatih Camii’nde görülen yarım kubbelerle desteklenen merkezî kubbe uygulaması
                                 simgesel öneme sahiptir. II. Beyazid zamanında inşa edilen ve yine bir külliyenin parçası
                                 durumundaki Amasya II. Beyazid Camii önemli yapılardandır. Dönemin en üst düzey
                                 eserleri hiç şüphesiz Kanuni Sultan Süleyman (1520-1566), Sultan II. Selim (1566-1574)
                                 ve Sultan III. Murat dönemlerinde inşa edilmiştir. Bu zaman aralığında üst düzey mimari
                                 eserlerin ortaya çıkmasında şüphesiz Hassa Mimarlar Ocağı baş mimarları Mimar Sinan ve
                                 Sedefkâr Mehmed Ağa’nın katkısı vardır. Mimar Sinan’ın “çıraklık eserim” dediği Şehzade
                                 Camii, “kalfalık eserim” dediği Süleymaniye Külliyesi bünyesinde bulunan Süleymaniye
                                 Camii ve “ustalık eserim” dediği kubbe genişliği bakımından Ayasofya’yı geçen Selimiye
                                 Camii dönemin önemli yapılarıdır. Edirnekapı Mihrimah Sultan Camii Mimar Sinan’ın
                                 yenilikler  barındıran  önemli  bir  başka eseridir.  Sedefkâr  Mehmed  Ağa’nın  mimarlığını
                                 yaptığı Sultan Ahmet Camii yine dönemin simgesel yapılarındandır. Klasik Dönem’e ait
                                 diğer yapılar arasında İstanbul II. Beyazid Camii, İstanbul Yavuz Sultan Selim Camii, Şam
                                 Süleymaniye Camii, Şehzade Mehmet Türbesi, Mimar Sinan Türbesi, Edirne II. Beyazid
                                 Dârüşşifâsı, Amasya Kapı Ağası Medresesi, Topkapı Sarayı, İstanbul Haseki Hamamı, Edirne
                                 Çifte Hamam, Rumeli Hisarı ve Çanakkale Kilitbahir Kalesi yer almaktadır.
                                 Klasik Dönem’de mimariye bağlı (çini, taş ve ahşap) veya mimariden bağımsız (hat,
                                 minyatür, tezhip, ebru, halı)  çeşitli sanat türleri gelişmiştir. Süsleme  sanatları  olarak
                                 adlandırılan bu sanatların gelişiminde Fatih zamanında kurulan Ehl-i Hiref Teşkilatının
                                                              önemli etkisi vardır.
                                                              Şehzade Ahmed’in babası adına yaptırdığı
                                                              Amasya II. Beyazıt Camii, 1486 yılında
                                                              tamamlanmıştır.   Yeşilırmak   Nehri’nin
                                                              hemen yanında cami, medrese, imaret ve
                                                              mektepten oluşan ve külliye biçiminde inşa
                                                              edilen yapının mektep dışındaki birimleri
                                                              günümüze ulaşmıştır. Ortada yan yana iki
                                                              büyük kubbe ve yanlarda büyük kubbeleri
                                                              destekleyen küçük kubbelerden oluşan cami
                                                              planında geniş alan meydana getirme çabası
                                                              göze çarpmaktadır. Beş kubbeli son cemaat
                                                              yerine  sahip yapının  her  iki  yanında  birer
                                                              şerefeli minare yer almaktadır (Görsel 5.13).
          Görsel 5.13: II. Beyazıt Camii, Amasya

          94
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101