Page 99 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 99

İSLAMİYET ÖNCESİ ORTA ASYA TÜRK SANATI

            1484-1488 yılları arasında inşa edilen Edirne II. Beyazid Külliyesi; çekirdeğini caminin
            oluşturduğu  tıp  medresesi,  imaret,  darüşşifa,  tabhane,  hamam,  mutfak  ve  erzak
            depolarından oluşmaktadır. II. Beyazid Darüşşifası, tıp medresesi ile birlikte caminin
            doğusundadır (Görsel 5.18). Darüşşifa giriş avlusunun batısında önünde revak sıraların
            bulunduğu altı kubbeli hücre ile karşısında aydınlık fenerli kubbeleri bulunan üç aşhane
            odası yer almaktadır. Giriş avlusunun güneyindeki sivri kemerli eyvan açıklığından hem
            yanlardaki odalara hem de ortası açık avlulu dikdörtgen planlı orta yapıya geçilmektedir.
            Avlunun her iki yanında birer eyvan ve eyvanların her iki yanında birer oda yer almaktadır.
            Avlunun güneyindeki taç kapıdan merkezi aydın fenerli büyük bir kubbeyle örtülü altıgen
            şekilli diğer bir yapıya geçilmektedir. Ortasında havuz bulunan kapalı avlunun çevresi
            kubbe örtülü oda ve eyvan sıralaması ile sarılmıştır. Yapıda akıl hastalarının su sesi ve
            müzikle tedavi edildiği bilinmektedir.

                                                                                  Görsel  5.18:  II.  Beyazid  Külliyesi
                                                                                  unsurları, Edirne



               İmaret
                                                                                      Darüşşifa


            Tabhane                                                                   Cami



                                                                                      Tıp Medresesi







            Amasya Kapı Ağası Medresesi, II. Beyazid zamanında Kapı Ağası Hüseyin Ağa tarafından
            1489 yılında Amasya Yeşilırmak kıyısında yaptırılmıştır. Sekizgen biçimiyle Osmanlı klasik
            medrese planından farklılık gösteren medrese, Mimar Sinan’ı etkilemiş; Mimar Sinan,
            İstanbul Rüstem Paşa Medresesi’ni bu plandan ilham alarak yapmıştır. Yapıya girişin büyük
            kubbeli dershane ekseninden gerçekleşmemesine çevre koşullarının neden olduğu
            düşünülmektedir. Açık avlunun her kenarında üçer kubbe örtülü oda bulunmakta ve bu
            odalar payelerin desteklediği sivri kemerli revaklarla çevrelenmektedir (Görsel 5.19). Dışa
            çıkıntı yapan dershane daha yüksektir. Kubbe, yanlardan iki yarım kubbe ile desteklenerek
            daha geniş alan yaratılmıştır.






















            Görsel 5.19: Kapı Ağası Medresesi, Amasya

                                                                                                    97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104