Page 103 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 103

Orta Çağ Anadolu Türk Sanatı



                        B) İnanç
                        Anadolu Selçuklu sanatının oluşmasında etkili olan diğer bir unsur inançtır. Anadolu
                     Selçuklu Devleti’nde inanç sistemi; saygı, sevgi ve öğretileri (tasavvuf) gibi ilkeler üzerine
                     oturmuştur. Anadolu’nun  sanat  iklimi  tasavvuf  olmuştur.  Mevlana,  Hacı  Bektâş-ı  Velî,
                     Yunus Emre gibi sufiler sanatçıları etkilemiş; sanatçıların çevresi medrese değil tasavvuf
                     çevresi olmuştur (Görsel 5.17, 5.18, 5.19). Anadolu Selçuklularının insana bakışı çok kısa
                     süre  içinde Anadolu’nun  Türk  yurdu  hâline  getirilmesinde  önemli  rol  oynamıştır. Yeni
                     fethedilen Anadolu’da farklı etnik grupların birliktelikleri içerisinde insana verilen değerin
                     yaşamsal bir önemi olmuştur. En özgün sanat örneklerinin verildiği bu dönemde Selçuklu
                     taş süslemelerindeki çeşitlilik göze çarpmaktadır.



















                          Görsel 5.17: Mevlana’nın  Görsel 5.18: Yunus Emre’nin  Görsel 5.19: Hacı Bekta  Veli’nin
                              temsili resmi              temsili resmi             temsili resmi



                                                       FARK EDİNİZ


                             Anadolu Selçuklu Dönemi'nde ya ayan Yunus Emre, Hacı Bektâ -ı Velî,
                                                Mevlânâ Celâleddîn-i Rumî
                         ve Nasreddin Hoca Anadolu'nun temeline sevgiyi yerle tiren isimler olmu tur.
                       Ayrıca Selçuklu Çağı Anadolu’sunda çağın dü ünü üne, edebiyatına, el sanatlarına;
                      doğudan gelen Ahmet Yesevi, İspanya'dan gelen Muhyiddin İbnü’l-Arabî gibi sufilerin,
                                   Konya'yı mekân tutan Bahâeddin Veled, Sultan Veled gibi
                                           tasavvuf büyüklerinin etkisi olmu tur.





                        C) Türkistan’a Özgü Düşünce Yapısı
                        Türkistan  çıkışlı  düşünce  yapısının  özgün  bir Anadolu  Selçuklu  sanatının  oluşumuna
                     katkısı büyük olmuştur. Mevlevilik ve Bektaşilik gibi tarikatlar yanında esnafların ve zanaat-
                     kârların üretimlerini düzenleyen bir kurum olan Ahilik Anadolu Selçuklu Dönemi’nin en
                     önemli örgütlenmesidir.
                        Ahilik,  Anadolu’da  yaşayan  Müslüman  Türklerin  hem  sanat  ve  mesleki  alanlarda
                     yetişmelerini hem de ahlaki yönden gelişmelerini sağlayan bir müessese olarak karşımıza
                     çıkmaktadır. Ayrıca Ahilik; Türk kültür ve zevkinin Orta Çağ fütüvveti, töre ve gelenekleri
                     ile beslenmesi ve Anadolu'da Selçuklular Devri’nin kendine özgü sosyal, kültürel ve siyasi
                     şartlarının etkisiyle teşekkül etmiştir.
                        Ahilik, Selçuklu Anadolu’sunun toplumsal, kültürel, ekonomik ve en önemlisi de siyasi
                     hayatını  yönlendiren  müesseselerin  başında  gelmektedir.  Selçuklu  sanatçılarının Ahilik
                     teşkilatı içinde örgütlenmesinde tekke ve dervişlerin etkisi olmuştur. Bu kuruluşlar dönemin
                     sosyal yapısını düzenleyici ve sanatsal faaliyetleri de organize edici rol oynamıştır.


                                                           100
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108