Page 107 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 107

İSLAMİYET ÖNCESİ ORTA ASYA TÜRK SANATI

            Klasik Dönem Osmanlı Minyatür Sanatı
            Minyatür  sanatı,  Türk  tarihinde  Uygur  Devleti’ne  kadar  uzansa  da  en  değerli
            eserlerini Osmanlı Klasik Dönem’de vermiştir. Anadolu’ya Selçuklularla gelen
            minyatür,  Osmanlı Devleti  zamanında  klasik  üslubuna  kavuşmuştur. Osmanlı’da
            ilk minyatür eserleri II. Murad zamanında üretilmiş olsa da minyatür sanatı, Fatih
            Sultan Mehmed zamanında gelişmiştir. Fatih, Avrupa’dan getirttiği sanatçılara
            (Bellini) kendi portresini yaptırtmış ve bu dönemden sonra tüm Osmanlı padişahları
            bu geleneği devam ettirmiştir.  Minyatür sanatının klasik üsluba erişmesi Kanuni
            zamanında başlamış, II. Selim ve III. Murat zamanlarında zirveye ulaşmıştır. Klasik
            Dönem’de şehnâme türü eserler ve tarih konulu el yazması kitaplar resimlenmiştir.
            Minyatürlerin konularını daha çok Osmanlının zaferleri ve adaleti, padişahın avdaki
            hünerleri, yabancı devletlerin elçilerinin kabulü ve şehzadelerin sünnet törenleri
            oluşturmuştur. Minyatürler; zamanla kalıpçı ve bezemeci bir anlayıştan uzaklaşmış;
            gerçekçi, yalın bir dile kavuşmuştur. Devrin ünlü minyatür ustaları arasında Matrakçı
            Nasuh, Nigarî, Nakkaş Osman ve Seyyid Lokmân yer almaktadır.
            Matrakçı Nasuh,  Yavuz Sultan Selim ve Kanuni Sultan
            Süleyman dönemlerinde tarih kitaplarını yazan ve resimleyen
            nakkaşlardandır. Nakkaşın resimlediği minyatürler daha
            çok  topografik  özellik  taşımaktadır.  Nakkaş;  İstanbul’u,  yeni
            fethedilen kentleri, kaleleri ve limanları kendine özgü bir
            üslupta resimlemiştir.   “Tarih-i Sultan Bayezid” ve  “Mecmu’ı
            Menâzil” Nasuh’un yazdığı ve resimlediği eserlerden bazılarıdır
            (Görsel 5.34).

            Seyyid Lokman, II. Selim ve III. Murat dönemlerinin en
            ünlü şehnâmecisidir. Lokman’ın yazdığı eserler çoğunlukla
            Nakkaş Osman ve ekibi tarafından resimlenmiştir. “Zafernâme”,
            “Şehnâme-i Selîm Han”,  “Hünernâme”, Zübdetü’t-Tevârih” ve
            “Şemânâme” Seyyid Lokman’ın önemli eserlerindendir.
            Nakkaş Osman, II. Selim zamanının en önemli minyatür ustası
            olarak görülmüştür. Gerçekçi bir anlayışla ve yalın renklerle
            konuları ele alan nakkaş, klasik üslubun oluşturulmasında etkili
            rol oynamıştır.  “Kıyâfetü’l-insâniyye fî şemâili’l-Osmâniyye”,
            “Nüzhet (ü’l-esrâr) ü’l-ahbâr der-sefer-i Sigetvâr” (Görsel 5.35),
            “Tarih-i Sultan Süleyman”,  “Zafernâme”,  “Şehnâme-i Selîm
            Han” ve  “Surnâme-i Hümâyun” Nakkaş Osman’ın resimlediği
            eserlerdendir.
                                                                   Görsel 5.34: İstanbul Tasviri, Mecmu’ı Menâzil, Matrakçı
                                                                   Nasuh, İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi
















                                                                Görsel 5.35: Kanuni Sultan
                                                                Süleyman'ın Erdel Prensi'ni
                                                                kabulü (detay), Nüzhet (ü'l-
                                                                esrâr) ü'l-ahbâr der-sefer-i
                                                                Sigetvâr, 1569, Nakkaş Osman,
                                                                TSMK, İstanbul

                                                                                                    105
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112