Page 107 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 107

Orta Çağ Anadolu Türk Sanatı



                        Selçuklu  öncesi  ve  Selçuklu  Dönemi  süresince Anadolu  mimarisinde  taşa  öncelik
                     verilirken tuğla yapı geleneği de bütünüyle terkedilmemiş ve tuğla, taşın yanı sıra ikinci
                     derecede bir yapı malzemesi olarak işlevini sürdürmüştür (Görsel 5.22).






























                                          Görsel 5.22: İnce Minareli Medrese tuğla süslemeleri, Konya
                        Selçuklu Dönemi Anadolu Türk mimarisinden günümüze ulaşabilen anıt niteliğindeki
                     ürünlerin  büyük  kısmı,  dinî  mimari  örneklerdir.  Camiler  bu  dinî  mimari  örneklerin  ilk
                     grubunda  yer  alır.  Çağının  yükseköğretim  kurumları  olan  medreselerse  ikinci  grubu
                     oluşturur. Mezar anıtlarının Anadolu’da ilgi çekici bir gelişim süreci vardır. Kervansaraylar
                     ise en gelişmiş biçimiyle Anadolu’da Selçuklu Dönemi’nde ortaya çıkmış olan Orta Çağ’ın
                     önemli  mimari  örnekleridir.  Selçuklu  Dönemi Anadolu  saray  ve  köşkleri  son  yıllardaki
                     kazılarla  aydınlatılmış  olup  geniş  alanlara  yayılmış  yapı  toplulukları  olarak  öne  çıkar.
                     Bunların özellikle çini süslemeleri şaşırtıcı detay zenginliği göstermesi bakımından dikkat
                     çekmektedir. Bu çinilerdeki figürlerle birlikte her tip yapıda rastlanan taş kabartma figür
                     detayları Selçuklu Çağı Anadolu Türk mimarisinin diğer bir ilgi çekici yönünü oluştur-
                     maktadır.



                                                       FARK EDİNİZ

                  Anadolu Selçuklu Dönemi in a faaliyetlerinin sayısal dökümü: 1308 yılına kadar yapılmı  olan
                      1100 yapıdan günümüze %55’i ula abilmi tir. Saptanan yapılardan bazı yapı grupları;
                                  115 cami, 122 mescit, 135 türbe, 167 medrese, 70 hamam,
                                                 48 saray ve 49 köprüdür.



                        A) Camiler
                        Anadolu camilerinde o dönemin teknik olanaklarıyla kalabalık cemaat için kapalı bir
                     ibadet mekânı inşa etmek önemli bir sorun olmuştur. Gerek tek başına gerekse bir külliye
                     içinde yer alan ve günümüze ulaşabilmiş Anadolu camilerinin en yaygın tipi; İslamiyet'in
                     ilk yıllarından beri denenen, örtü sistemi çok sayıda sütun-paye veya ayak üzerine oturan,
                     mekân  bütünlüğünün  sağlanamadığı  yapılar  veya  bu  tipin  değişik  yorumlara  uğramış
                     örnekleridir. Anadolu Selçuklu cami mimarisinde farklı etki alanlarının izini taşıyan beş ana
                     cami plan tipi vardır. Bu beş tipe tam olarak girmeyen fakat onlardan esinlenen ara tipler de
                     mevcuttur.


                                                           104
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112