Page 104 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 104

5. ÜNİTE



                        Ç) Hükümdar ve Beylerin Faaliyetleri
                        Anadolu Selçuklu hükümdarları ve hükümdara bağlı beyler, fethedilen yeni toprakların
                     bayındırlık alanında olduğu kadar fikrî ve kültürel alanda gelişmesi için de kentleri her
                     bakımdan bir cazibe merkezi hâline getirmek için uğraşmışlardır. Âlimleri, mutasavvıfları,
                     zanaatkârları, şair ve edipleri etraflarına toplayarak onlara eser ortaya koymaları için her
                     türlü imkânı hazırlamışlardır.
                        Her  alanda  kökten  değişime  uğrayan Anadolu,  doğal  olarak  mimari  ve  sanatta  bir
                     değişim süreci yaşamıştır. Çok çeşitli unsurlar birbirine karışmış ve yeni bileşenler ortaya
                     çıkmıştır. Bir yandan bozkır pagan kültürünün etkileri, bir yandan İslam sanatı, öte yandan
                     ele geçirilen bölgelerin kültür gelenekleri ve yeni sosyo politik birimlerin ortaya çıkması
                     giderek yeni bölgesel geleneklerin oluşmasını sağlamıştır.
                        Selçuklular, bir yandan iç karışıklıklar öte yandan batıda Bizans'la, doğuda Ermenilerle
                     yaptıkları  savaşlar  yüzünden  başlangıçta  fazla  eser  verememişlerdir.  Fakat  13.  yüzyıl
                     başlarından itibaren büyük yapı faaliyeti göstermişlerdir. Selçuklu Devleti’nin Anadolu’da
                     Türk birliğini sağlaması mimari alanda yeni bir Rönesans yaratılmasına temel olmuştur.
                     Sultanların  kendileri,  kız  kardeşleri  ve  büyük  vezirlerinin  başlattığı  bu  imar  faaliyeti
                     Anadolu Selçuklu Devleti’nin sona erdiği 1308'e kadar aralıksız devam etmiştir.


                                                     YORUMLAYINIZ

                         13. yüzyılın ortasında yıkıcı Moğol istilasından kaçan ilim ve sanat sahiplerinin
                Anadolu’ya gelmeleri  kir ve sanatsal faaliyetleri çoğaltmı tır. I. Alaaddin Keykubad’ın Türkistanlı ve
                     İranlı âlim, edip,  air ve sanatkârlara Anadolu’yu bir sığınak ve himaye sahası yapması da
                     memleketin kültürünü üst seviyeye çıkartmı tır. Mevlana Celaleddin-i Rumi’nin ailesi de
                 Alaaddin Keykubad’ın daveti ile Konya’ya yerle mi , bu sayede Mevlevilik, Türk manevi hayatında
                     asırlarca süren hizmetler verebilmi tir. Bu anlamda denilebilir ki Moğol istilası, Anadolu
                                 Selçuklu sanatı üzerinde yıkıcı değil yapıcı bir rol oynamı tır.




                        13. yüzyılın ortasında Anadolu'ya akan Moğollar, Selçuklu Devleti’ni politik bakımdan
                     sarsmış fakat bu durumun sanat eseri üretimine olumsuz etkisi olmamıştır. Moğol akınla-
                     rıyla Türkistan, Horasan ve Azerbaycan'dan gelen yeni Türk toplulukları Anadolu’da Türk
                     geleneklerinin ve kültürünün tazelenmesini sağlamıştır. Baycu Noyan idaresindeki Moğol
                     ordusu Sivas’ın doğusunda bulunan Kösedağ'da Selçuklu ordusunu büyük bir yenilgiye
                     uğratmıştır (1243). Moğollar yağmalayıp kılıçtan geçirdikleri Anadolu'yu yarım yüzyıldan
                     fazla bir süre yönetmişlerdir (Görsel 5.20).
























                                               Görsel 5.20: Moğol ordusunun temsilî resmi

                                                           101
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109