Page 109 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 109

İSLAMİYET ÖNCESİ ORTA ASYA TÜRK SANATI

            görülmüştür. Özellikle XVIII. yüzyılın ikinci yarısından sonra Osmanlı mimarisinde
            yoğun şekilde etkisi görülen barok ve rokokonun (Görsel 5.37) özellikleri şunlardır:

            »  Barok ve rokoko etkisi, süsleme ve süsleme ile ilgili unsurlar üzerinde görülmüştür.
            »  Kemerler kıvrık yuvarlak şekilde yapılmıştır.

            »  Pencereler ovaldir.
            »  Payandalar “S” biçimlidir.

            »  Kornişler ve kapı girişleri “S” ve “C” kıvrımlarıdır.
            »  Altın yaldızlı süslemelere yer verilmiştir.

            »  Geniş saçaklar, akantus yaprakları, çiçekli panolar, vazoda çiçekler sıklıkla kullanılmıştır.












































                                                                                  Görsel 5.37: Ortaköy Camii iç
            XIX. yüzyılın başlarından itibaren Osmanlı mimarisinde ampir üslup etkili   görünüm, İstanbul
            olmuştur. Fransa’da 1810-1860 yıllarında ortaya çıkan üslup, Napoleon Bonaparte
            (Napolyon Bonapart) zamanında Avrupa’da etkili olmuş; Osmanlı mimarisinde
            özellikle kamu binalarının mimari tasarımlarında tercih edilmiş, dinî eserlerde
            fazla rağbet görmemiştir. Ampir  üslubun görüldüğü eserler arasında Topkapı,
            Dolmabahçe Sarayı ve Ihlamur Kasrı bulunmaktadır.

            XIX. yüzyılın sonlarına doğru genellikle yabancı mimarların egemen olduğu
            Osmanlı mimarisinde hem yabancı etkilerin hem Türk sanatı etkilerinin birlikte
            kullanıldığı karma/eklektik üslup ortaya çıkmıştır. Bu dönemin önemli örnekleri
            arasında  Aksaray  Valide  Camii,  İstanbul  Arkeoloji Binası ve  Haydarpaşa  Garı
            bulunmaktadır.

                                                                                                    107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114