Page 109 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 109

Orta Çağ Anadolu Türk Sanatı



                     sonraları taş tonozlar ve özellikle mihrap önlerine kubbeler eklenmiştir. Yapıların çoğunun ilk
                     inşa edildiği dönemde minaresiz olduğu, genellikle minarelerin yapılara sonraki onarımlarda
                     eklendiği bilinmektedir. Bu camilerin en bilinen örnekleri; Konya Alaaddin Camii (1220)
                     Niğde Alaaddin Camii (1223), Kayseri Hunat Hatun Camii (1238), Divriği  Ulu Camii (1229),
                     Konya  Sahip Ata  Camii    (1258), Amasya  Burmalı  Minare  Camii  (1237)  ve  Gökmedrese
                     Camii’dir (1267).
                        Anadolu Selçuklularından günümüze gelen en erken tarihli cami, ilk biçimi 12. yüzyılın
                     ortalarına kadar inen Konya Alaaddin Camii’dir (Görsel 5.23). Alaaddin Tepesi'nde bulu-
                     nan yapı oldukça düzensiz biçimde ve birkaç aşamada inşa edilmiştir. Yapı iki ana bölüm-
                     den oluşmaktadır. Doğu bölümü altı sütun sırası ile yedi sahına bölünmüştür. Sütun sıraları
                     birbirine  sivri  kemerlerle  bağlanmış  ve  üzerleri  düz  bir  çatıyla  örtülmüştür. Alaaddin
                     Keykubad  zamanında  yapılan  zengin  çini  bezemeli  mihrap  ve  mihrap  önü  kubbesinin
                     bulunduğu batı bölümünün planı daha düzensizdir. Mihrap önü mekânının batı kısmına
                     doğu tarafındaki gibi sütunlu destekler ilave edilmiştir. Burada yer alan payelerin düzen-
                     sizliği  de  çeşitli  dönemlerde  gerçekleştirilmiş  onarımlardan  kaynaklanmaktadır.  Şamlı
                     Mimar Muhammed bin Havlan tarafından yapılan taç kapının üst kısmı iki renk taşla örülüp
                     gösterişli  şekilde  süslenmiştir  (Görsel  5.24).  Yüksekte  kalan  taç  kapı,  renkli  taş  ve
                     mermerden geometrik düğümlü kompozisyonu ile cepheye hâkimdir. Mimarisi ve süsleme-
                     leri bakımından caminin en önemli kısmı kubbeli mekândır. Bugün yalnız mihrabın üst
                     yarısı ile kubbeye geçiş üçgenlerinde bulunan mozaik çiniler kalmıştır.



















                              Görsel 5.23: Alaaddin Camii, Konya   Görsel 5.24: Alaaddin Camii taç kapısı, Konya
                        Sivas'ın  Divriği  ilçesindeki  Ulu  Camii,  I. Alaaddin  Keykubad  zamanında  Mengücek-
                     oğullarından Ahmet Şah tarafından yaptırılmıştır (Görsel 5.25, 5.26). Tamamen kesme taştan
                     yapılmış olan cami, mihrabın bulunduğu duvara dikey beş sahına ayrılmıştır. Dıştan kümbete
                     benzer kıvrık piramit örtüsü ile mihrap önü kubbesi bütün yapıya hâkimdir. Bununla birlikte
                     16 tonoz, orijinalliğini korurken diğerleri tamir görmüş ve bunları taşıyan ince sekizgen
                     payeler de kalın taş kılıflarla takviye edilmiştir.



















                             Görsel 5.25: Divriği Ulu Camii, Sivas  Görsel 5.26: Divriği Ulu Camii taç kapısı, Sivas



                                                           106
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114