Page 105 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 105

Orta Çağ Anadolu Türk Sanatı



                        Anadolu Selçuklularının, Moğol hâkimiyetine girmelerinden sonraki dönemi; şehzade-
                     lerinin birbiri ile mücadeleleri, devlet adamları ve beylerin ihtirasları ve Moğolların kışkırt-
                     maları, suikastlar, Moğollara karşı isyanlar, mali güçlükler, iktisadi çöküntü ile dolu olarak
                     geçmiştir. İlginç olan husus bu problemli yıllarda sanatta bir gerileme görülmemesi, yeni
                     atılım ve denemelerle çok başarılı ürünler verilmesidir. Mimari faaliyetler, yollar üzerindeki
                     kervansaraylar  yerine  şehirlere  yönelmiş  olup  birbiri  ardına  medreseler  kurulmuştur.
                     Kurucular arasında artık sultanlar değil büyük vezirler vardır.
                        Anadolu'da Türklerle yepyeni bir senteze varılmıştır. Bu sentezde özellikle Orta Asya
                     Türk, İran, Irak ve Suriye Bölgesi İslam sanatı ögeleri Anadolu'da daha önce mevcut olan
                     yerli  kültür  mirası  ile  karışmış,  bunun  yanı  sıra  orijinal  denemelerle  büyük  yenilikler
                     sunulmuştur.  Kuzeydoğu  ve  Doğu  Anadolu  eserleri  taş  süslemesinde  Azerbaycan  ve
                     Kafkasya'nın eski kültürleriyle akrabalık, Güneydoğu Anadolu eserlerinde ise Suriye'nin
                     Eyyubi, Zengi eserleriyle benzerlik dikkati çekerken Orta ve Batı Anadolu'da daha Anado-
                     lulaşmış  bir  karakter  görülmektedir.  Mimaride  ve  süslemede  karşılaşılan  bu  sentezin  el
                     sanatlarında da kendini hissettirdiği  görülmektedir.




                                         5.2. ANADOLU SELÇUKLU SANATI





                                  5.2.1. Anadolu Selçuklu Dönemi Mimarlık Eserleri




                                   A ağıdaki metni okuyunuz, görselleri de inceleyerek soruyu cevaplayınız.
                       Etkinlik 5.3.  Anadolu  Selçuklu  mimarisi  cephe  süslemelerini  etkileyen  unsurlar  hak-
                                   kında neler söyleyebilirsiniz?



                           ...Anadolu Selçuklu cam, seramik, minyatür sanatı dalları ise bugüne çok az kalan
                        eserler nedeniyle yeterince bilinmemektedir. Erken İslam sanatında, Mısırdan İspanya'ya
                        kadar ve geni  bir alanda izlenen  ldi i sanatına ait örneklere Anadolu Selçuklu sanatında
                        rastlanmaz. Selçuk sanatının getirdiği a amalar Anadolu dı ında da akisler bulur. İlginç
                        olan,  ta ,  gürlü kabartma,  tuğla,  çini,  alçı  i çiliğinden  olu an  Selçuklu  mimari
                        süslemesinde, halı, ah ap, maden gibi el sanatı eserlerinde, Anadolu'nun daha önceki
                        yerel sanatı mirasının ağır basmamasıdır. Anadolu'da  Türklerle yepyeni bir senteze
                        varılmı tır. Bu sentezde, özellikle Orta Asya Türk, İran, Irak ve Suriye bölgesi İslam sanatı
                        ögeleri, Anadolu'da daha önce mevcut olan yerli miras ile karı mı , bunun yanı sıra orijinal
                        denemelerle büyük yenilikler sunulmu tur...
                                                     Prof.Dr. Gönül Öney, Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları, s. 13















                           Kubadabad Sarayı çini örneği,  İnce Minareli Medrese kapı  Alay Han Kapısı’ndan bir ayrıntı,
                                   Konya               süslemeleri, Konya      Aksaray-Kayseri




                                                           102
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110